Hallo waarde Tomosrijders,
Ik ben een tijdje niet in beeld geweest, gewoon omdat het de eerste maanden van dit jaar niet uitnodigend was om aan m`n Tomosjes te werken.
Wel, de afgelopen week was het een beetje Christelijk weer, dus ik heb `m gelijk beet gepakt.
En een van de dingen die gedaan moest worden, was het vernieuwen van de twee lagers in de rechter carterkap. (Van het Tomosje van mijn vrouw.) Ze waren niet kapot, maar ze maakte herrie.
Ik had lang gezocht naar de herrie (overmatig geluid) welk uit het blok kwam. [Brommertje heeft nog geen 1000km gelopen.]
Zie hier de lagers.
Maar goed nu wist ik het. Als je die lagers rond draaide, maakte ze geluid + ze liepen niet probleemloos rond. Dus de hoogste tijd om er aan te beginnen.
Voor de goede orde zei nog gemeld: Vorig jaar had ik er nog expres 0,250L olie bij gegooid. Gewoon om te “kijken”\horen of met te veel olie het geluid zou verminderen.
Wel, het verminderde niet.
Om het mij niet moeilijk te maken, heb ik nogmaals rond gekeken of iemand al had beschreven hoe je die lagers er uit haalt. [Ik had op 28 oktober 2012 al eens een vraagje hierover gesteld.] Doch helaas, niets gevonden. Die lagers blijven bij iedereen zeker jaren en jaren heel. Dus er bleef niets anders over om het zelf op te pakken.
Het idee om m.b.v. een keilbout de lagers uit de deksel te trekken is gebleven.
Maar de opmerking van Shadowranger, dat de lagers er zo uit vallen wanneer je de deksel (goed) verwarmd, was mij niet toebedeeld.
Met de nodige “poelie” trekkracht bleven ze nog gewoon zitten.
Maar, ………. ze zijn er wel uit gekomen. Maar vraag niet hoe.
Om te beginnen heb ik een kleine keilbout met M5 draad door het kleine lager (608) gestoken. En daarna de moer flink aangedraaid.
Het totale draadeinde is te kort (komt niet boven de carterdeksel rand uit.) en moet verlengt worden. Om dat te doen moet je eigenlijk een verlengde m5 moer hebben. Maar die heb ik niet kunnen vinden. Het enige wat in de buurt komt is een messing muurplug.
Met een ring er overheen geschoven (Die voorkomt dat de plug te ver uitwijd.) heb ik iets van een koppeling gecreëerd.
In die “koppeling” kon ik een tweede m5 bout draaien.
Zo als te zien is, is de keilbout door het lager gestoken en klem gedraaid. Dan wordt er een stevige strip (met een gat er in) over de carterranden gelegd.
Met wat grote moeren op de strip wordt de “trekbout” daar doorheen gestoken en in de “koppeling” gedraaid.
Om de zaak goed in de hand te houden is er eerst een moer op de “trekbout” gedraaid.
En nu kan d.m.v. de moer naar beneden te draaien een trekkende kracht gecreëerd worden.
Als je goed kijkt op de 2e foto, zie je dat die genomen is toen het lager al een stukje gekomen was. Toen had ik de deksel al 2x warm gestookt, want zo makkelijk gaf het lager zich niet gewonnen.
Maar goed, op een gegeven moment was hij er uit. (Na veel geklop.)
En nog even een detail. Aan de achterkant van het oude lager zie je nog net de “vingers” van het keilboutje.
En nu over het tweede lager.
Omdat de m7 keilbout niet door het asgat van het lager kon, heb ik de m5 keilbout weer ter hand genomen.
En het hele spul weer opgespannen.
Doch dat ging verkeerd. De keilbout was te klein (die schoot uit het lager) en m`n m5 “koppeling” liep vast in de strip.
Er zat niets anders op dan de m7 keilbout pas te maken en in lager 6000 te plaatsen.
Je begrijpt dat ik nu wat meer ervaring had, als ook dat de grotere keilbout en het grotere lager meer “vlees” hadden en kon er steviger aan getrokken worden. En ik had geen “koppeling” in het draadeind.
Ergo: het ging duidelijk wat sneller. (In het begin kwam deze ook niet.)
Hij was er uit en hij hangt.
En kijk zo doe je dat: Keilboutje er door en klaar is kees. Nou ……………!!!!!
En ter afsluiting nog even de “vingers” in beeld. Want zonder die vingers komt hij nooit.
Ter afsluiting nog even een korte samenvatting:
De beide lagers heb ik uit de carterdeksel gehaald met keilbouten. (m5 en m7) [Niet makkelijk.]
Ik heb het deksel warm gemaakt met de gasbrander terwijl de keilbout\poelietrekker gespannen stond. Af en toe kwam er een tik als zijnde dat het lager mee gaf. Het was getob.
De volgende keer moet het als volgt: Keilbout\poelietrekker onder druk zetten (Met de ijzeren strip over de rand van de deksel leggen.), dan deksel op z`n kop houden en dan met de hamer op de strip slaan. (Aan 2 kanten) Dan zal het lager wel eerder meegeven.
Zo dat was mijn bijdrage weer. En het ga jullie goed.