• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Lagers uit de deksel halen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
5 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 jun 2013 23:28

Hallo waarde Tomosrijders,

Ik ben een tijdje niet in beeld geweest, gewoon omdat het de eerste maanden van dit jaar niet uitnodigend was om aan m`n Tomosjes te werken.
Wel, de afgelopen week was het een beetje Christelijk weer, dus ik heb `m gelijk beet gepakt.
En een van de dingen die gedaan moest worden, was het vernieuwen van de twee lagers in de rechter carterkap. (Van het Tomosje van mijn vrouw.) Ze waren niet kapot, maar ze maakte herrie.
Ik had lang gezocht naar de herrie (overmatig geluid) welk uit het blok kwam. [Brommertje heeft nog geen 1000km gelopen.]
Zie hier de lagers.
Afbeelding

Maar goed nu wist ik het. Als je die lagers rond draaide, maakte ze geluid + ze liepen niet probleemloos rond. Dus de hoogste tijd om er aan te beginnen.
Voor de goede orde zei nog gemeld: Vorig jaar had ik er nog expres 0,250L olie bij gegooid. Gewoon om te “kijken”\horen of met te veel olie het geluid zou verminderen.
Wel, het verminderde niet.

Om het mij niet moeilijk te maken, heb ik nogmaals rond gekeken of iemand al had beschreven hoe je die lagers er uit haalt. [Ik had op 28 oktober 2012 al eens een vraagje hierover gesteld.] Doch helaas, niets gevonden. Die lagers blijven bij iedereen zeker jaren en jaren heel. Dus er bleef niets anders over om het zelf op te pakken.

Het idee om m.b.v. een keilbout de lagers uit de deksel te trekken is gebleven.
Maar de opmerking van Shadowranger, dat de lagers er zo uit vallen wanneer je de deksel (goed) verwarmd, was mij niet toebedeeld.
Met de nodige “poelie” trekkracht bleven ze nog gewoon zitten.

Maar, ………. ze zijn er wel uit gekomen. Maar vraag niet hoe.

Om te beginnen heb ik een kleine keilbout met M5 draad door het kleine lager (608) gestoken. En daarna de moer flink aangedraaid.
Afbeelding

Het totale draadeinde is te kort (komt niet boven de carterdeksel rand uit.) en moet verlengt worden. Om dat te doen moet je eigenlijk een verlengde m5 moer hebben. Maar die heb ik niet kunnen vinden. Het enige wat in de buurt komt is een messing muurplug.
Met een ring er overheen geschoven (Die voorkomt dat de plug te ver uitwijd.) heb ik iets van een koppeling gecreëerd.
Afbeelding

In die “koppeling” kon ik een tweede m5 bout draaien.
Zo als te zien is, is de keilbout door het lager gestoken en klem gedraaid. Dan wordt er een stevige strip (met een gat er in) over de carterranden gelegd.
Met wat grote moeren op de strip wordt de “trekbout” daar doorheen gestoken en in de “koppeling” gedraaid.
Afbeelding
Afbeelding

Om de zaak goed in de hand te houden is er eerst een moer op de “trekbout” gedraaid.

En nu kan d.m.v. de moer naar beneden te draaien een trekkende kracht gecreëerd worden.
Als je goed kijkt op de 2e foto, zie je dat die genomen is toen het lager al een stukje gekomen was. Toen had ik de deksel al 2x warm gestookt, want zo makkelijk gaf het lager zich niet gewonnen.

Maar goed, op een gegeven moment was hij er uit. (Na veel geklop.)
Afbeelding

En nog even een detail. Aan de achterkant van het oude lager zie je nog net de “vingers” van het keilboutje.
Afbeelding

En nu over het tweede lager.
Omdat de m7 keilbout niet door het asgat van het lager kon, heb ik de m5 keilbout weer ter hand genomen.
Afbeelding

En het hele spul weer opgespannen.
Afbeelding

Doch dat ging verkeerd. De keilbout was te klein (die schoot uit het lager) en m`n m5 “koppeling” liep vast in de strip.
Afbeelding

Er zat niets anders op dan de m7 keilbout pas te maken en in lager 6000 te plaatsen.
Afbeelding

Je begrijpt dat ik nu wat meer ervaring had, als ook dat de grotere keilbout en het grotere lager meer “vlees” hadden en kon er steviger aan getrokken worden. En ik had geen “koppeling” in het draadeind.
Ergo: het ging duidelijk wat sneller. (In het begin kwam deze ook niet.)
Hij was er uit en hij hangt.
Afbeelding
Afbeelding

En kijk zo doe je dat: Keilboutje er door en klaar is kees. Nou ……………!!!!!
Afbeelding

En ter afsluiting nog even de “vingers” in beeld. Want zonder die vingers komt hij nooit.
Afbeelding

Ter afsluiting nog even een korte samenvatting:
De beide lagers heb ik uit de carterdeksel gehaald met keilbouten. (m5 en m7) [Niet makkelijk.]
Ik heb het deksel warm gemaakt met de gasbrander terwijl de keilbout\poelietrekker gespannen stond. Af en toe kwam er een tik als zijnde dat het lager mee gaf. Het was getob.
De volgende keer moet het als volgt: Keilbout\poelietrekker onder druk zetten (Met de ijzeren strip over de rand van de deksel leggen.), dan deksel op z`n kop houden en dan met de hamer op de strip slaan. (Aan 2 kanten) Dan zal het lager wel eerder meegeven.

Zo dat was mijn bijdrage weer. En het ga jullie goed.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 18 nov 2014 10:31, 9 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 21 jun 2013 07:15

Weer leuk om wat van je te lezen!

Ik ga binnenkort dit ook doen bij een van mijn brommers, ben benieuwd hoe moeilijk/makkelijk dat zal gaan.

Ik heb trouwens dit setje gekocht en al paar keer succesvol gebruikt:
https://www.koopgoedkoop.nl/binnen-lage ... 3godFy4Ahw

Wat jammer is dat de kleinste maat ervan niet klein genoeg is voor de 608 lager en ook de 6000 lager vrees ik. Dus misschien ook maar keilbouten dan.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 21 jun 2013 17:44

Mijn dank voor je reactie waarde RB…….

Ja het is even geleden dat ik met m`n Tomosjes bezig was. Maar nu ben ik al een week met ze alle twee aan de gang.

Met de andere komt een verhaal over de uitlaat. Best aardig, maar het kost effe tijd.

Anderzijds, er staan best nog een paar artikeltjes in mijn computer, welke op het forum geplaatst moeten worden. Doch bij diverse moet de afrondende info nog uitgezocht worden. Zodoende.

Verder: Ik heb de deksel er vandaag netjes op gezet, olie 225 ml er in gedaan en een klein stukje proef gereden.
Er waren weinig bijgeluiden te horen. Alleen de (vermoedelijke detonatie) geluiden bij stationair draaien. Hij loopt trouwens heel kalm stationair, doch als je gas geeft (bij het verkeerslicht) dan vertrekt hij ook als de weerlicht. [`t is altijd lachen als m`n vrouw (63jr), tussen al die mannen – jongens wegspuit, met zo`n geruisloos draaiend Tomosje.]

Later er iets meer over. Nu is de sproeier niet overeenkomstig met de luchttoevoer.
Het komt goed.

En bij deze gegroet.
Keeshaven

RBurgundy
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RBurgundy » 24 jun 2013 14:03

Goed te horen dat de hobby nog uitgeoefend wordt, altijd leuk om jouw interessante stukken te lezen.

Ik heb gister bij mijn vaders brommer de lagers vervangen in het carterdeksel.
Ik heb het carter goed heet gestookt met de verfbrander en eentje kwam er uiteindelijk uit na veel tikken met een kunstof hamer. De ander hebben we ook met een keilbout eruit gekregen, iets minder stevige constructie dan die van jou. Maar het werkte wel.

Afbeelding

Daarna de nieuwe lagers even ingesmeerd met een beetje olie en kon ze bijna helemaal met de hand erin duwen. Laatste stukje nog aangetikt en klaar.

buitertje
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 24 jun 2013 16:24

dit is zo handig om te weten als je zelf voor het probleem komt. ik vind het altijd leuk om meneer van claveren zen stukken te lezen en het voegt veel toe op dit forum

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
5 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen