• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Waar op te letten bij Tomos revival?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
18 berichten • Pagina 1 van 1
vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 15 aug 2006 12:30

Gister tweedehands tomos revival bj 2003 gekocht. 430 km op de teller. Nu zit ik beetje te googelen, kom ik keer op keer super negatieve berichten tegen over de revival :shock:

Mijn vraag: Waar op te letten!? Wat zijn de bij jullie bekende kinderziektes? Zijn er dingen die k van te voren kan doen/wijzigen om problemen vóór te zijn?

NB mn electrische starter doet t niet. Hij rochelt wel, maar springt niet aan. Met de kickstart geen problemen. Geloof dat ik de accu moet vervangen had ik ergens gelezen. Dus tips and tricks mbt de Revival zijn van harte welkom. Ik wil nl nog lang plezier aan mn broemie beleven.

thomash
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor thomash » 15 aug 2006 22:18

ik heb een tomos estart en de electrische start is zoiezo niet altijd even lekker. voor je een nieuwe acuukoopt zou ik hem even doormeten.
Snelheidsrecord59 KM/H op digiteller. Uitlaat met dikkebocht rest *standaard

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 15 aug 2006 22:52

ja meet eerst je accu door of laat hem op met een druppellader :wink:
kreidler powur in et schuurtje

--'Wiebeee
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor --'Wiebeee » 16 aug 2006 18:48

Mijn electrische start doet anders perfect... K heb bijna nog nooit kickstart gebruikt...
Tomos Quadro E-Start Snor
Zilver Metallic
Tandwiel 28
Endy Reverse

freak
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor freak » 17 aug 2006 01:48

probeer eerst de accu van een vriend of vriendin die een scooter of brommer heeft,of ie daarop wel goed start.
een nieuwe accu kost zo rond de 30 euri, als het niet aan de accu ligt is het sneu geld.

Marco
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Marco
Website
  • Citeer

Berichtdoor Marco » 17 aug 2006 18:40

Hallo,

430 km is echt niks, mijne heeft nu 6000 km gelopen, en gewoon nog niks aan gehad.

dus de revival is echt wel top kwaliteid.

Zolang je elektrische start gewoon rochelt, en wat herrie maakt is alles goed.
en een accu gaat inprenciepe 2 tot 3 jaar mee ( bij dagelijks gebruik )

wat je kan het beste nu kan doen is een andere bougie erin doen. ( ik pak meestal een NGK bprs 6, is het beste voor de cilinder, en gaat het langste mee )

en ga dan eens een rit van 25 tot 30 km aan een gesloten maken, dan kan de accu een keer 100% goed op / doorladen.

want waarschijnlijk is het puntje van de bougie wat naar buiten gaan staan, en dan vonkt ie niet goed meer. ( is een revival kwaaltje, komt doordat de cilinder best wat warmte opleverd door zijn grote vermogen. Maar dit is op te lossen door de boven genoemde bougie te gebruiken leert mijn ervaring ) en als je het puntje weer wat terug buigt, wordt het metaal slapper. en zal het dus zo weer gebeuren.

groetjes: marco

( p.s. geef hem wel optijd zijn 500km en 2000 km beurt, dit zijn de eerste en ook belangrijste beurten om problemen te voor komen! daarna is eens in de 5000km en, af en toe zelf wat verversen / afstellen voldoende )
Tomos Revival: A35 blok, 65cc airsal / eurokit (44mm), doppler race membraam, standaard kop, aangepast standaard filter ,15.15 Dell‘orto SHA, 15mm olie injectie spruitstuk, sproeier 70, Homoet 4P uitlaat, 26-24 vertanding. Top : 80

vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 18 aug 2006 07:33

Ehm ben blonT maar wat heeft de bougie met de startmotor te maken?

Het geluid wat ie maakt is of ie gewoon niet pakt naar de motor toe. En soms zelfs alleen maar geklik.

Marco
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Marco
Website
  • Citeer

Berichtdoor Marco » 18 aug 2006 17:05

aha, alleen maar een klik soms. ja dan is waarschijnlijk de accu ver leeg.

Hoeveel km rijd je meest aan een gesloten. pas bij 25 km of meer laad de accu goed bij.

dat van de bougie - startmoter. heeft alles met afsteeling te maken. hoe beter de afstelling van de ontsteking, puntje van de bougie, sproeier van de carburateur enz. hoe beter dat je brommer zal starten.

Marco
Tomos Revival: A35 blok, 65cc airsal / eurokit (44mm), doppler race membraam, standaard kop, aangepast standaard filter ,15.15 Dell‘orto SHA, 15mm olie injectie spruitstuk, sproeier 70, Homoet 4P uitlaat, 26-24 vertanding. Top : 80

vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 19 aug 2006 10:59

Starten doet ie prima en de motor draait als een zonnetje. 1x kicken en hij doet het. En ik vind het vaag want als de accu leeg is dan blijft ie klikken zou je zeggen maar hierbij is het de ene keer doet ie het wel en de andere keer weer niet en dan weer wel. gister startte ie ineens weer wél via de electrische start. We hebben het gevoel dat de starterkrans de ene keer wel en de andere keer niet pakt. Miss. goed idee om hem gewoon effe weg te brengen voor n beurt aangezien ie in die 3 jaar bijna alleen maar stil heeft gestaan.

Marco
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Marco
Website
  • Citeer

Berichtdoor Marco » 19 aug 2006 13:10

Aha!

Dat verklaart een hoop. dan zou ik hem meer een even wegbrengen dan.
dat lijkt me beter dan zelf aan te blijven kloten.

brommers die zolang stil hebben gestaan. moetten altijd eerst een beurt krijgen. ( maakt niet uit ofdat de dealer het doet, of jij zelf ) maar het het gewoon beter. en je bent de eerste probleempjes voor.

Gr, marco

frankey16
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor frankey16 » 21 aug 2006 11:11

haha ik heb ook revival die ik perc moest kicken maar nu niet meer heel simpel controleer je remlicht als die constant blijft branden gaat je accu leeg maar neit helemaal dus je hoort de electishe start nog wel een beetje

dus check je remlicht ff
Tomos Revival

63,7CC Airsal cil, 16.16 dellh Carbratuer, 15MM sprutistuk, TWV: V= standaard A= 24, uitlaat: Homoet 4P en Top= 75tot 80KM/h

Homoet zit eronder

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 21 aug 2006 22:01

Starten doet ie prima en de motor draait als een zonnetje. 1x kicken en hij doet het. En ik vind het vaag want als de accu leeg is dan blijft ie klikken zou je zeggen maar hierbij is het de ene keer doet ie het wel en de andere keer weer niet en dan weer wel. gister startte ie ineens weer wél via de electrische start.We hebben het gevoel dat de starterkrans de ene keer wel en de andere keer niet pakt. Miss. goed idee om hem gewoon effe weg te brengen voor n beurt aangezien ie in die 3 jaar bijna alleen maar stil heeft gestaan.
Ik denk dat je accu geen 100% capiciteit meer aan kan.
Dat klikken gebeurd in de start relais. Elke brommer of scooter met een claxon en elektrische start heeft een start relais.

Een relais is eigenlijk een boxje waar je meer draden naar je accu kan aansluiten. Het werkt precies als een licht schakelaar. Als jij op je claxon knop drukt, dan haal je schakelaar 1 over in je relais. Hierdoor krijg je een verbinding met je accu en dan heb je pas een stroom cirkel.
Dit werk ook zo met je schakelaar van je elektrisch start(schakelaar 2). Je accu heeft een bepaald vermogen. Bij een elektrisch start word er een hoop van je accu gevraagd om het vermogen te leveren aan je startmoter.
Als je accu dat vermogen niet kan leveren (bij accu slijtage) zal hij niet tot nauwlijks willen starten. Door het rijden laat je de accu eigenlijk weer op. Dan heb je weer de momenten dat je weer elektrisch kan starten.
Maar waarschijnlijk houd je accu niet het volle vermogen vast. Dus als je dan weer start zal het niet lukken. Heb je accu nog een beetje vermogen dan als je de startmoter nog wel wat horen. Bij helemaal geen vermogen hoor je eigenlijk alleen de schakelaar van de start relais schakelen.

Dus de grote kans dat je accu slijtage hebt. Koop een nieuwe goede accu en een druppel lader en laad hem op volgens de specificaties. Dus niet te lang. En dan zou het probleem verholpen moet zijn. Anders is je startmoter kapot.

vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 10 sep 2006 11:41

nu heb ik weer wat nieuws :(

Als ie warm is, na een minuut of 10, slaat ie af zodra ik geen gas meer geef. Ook stationair draaien weigert ie. We hebben de vlotterkamer open gehad en daar zaten kleine metaal dingetjes in soort vuil. Sproeier schoon gemaakt. Dan rijdt ie weer.... maar de volgende keer dat ik de brommer pak is het na 10 minuten weer t zelfde geouwehoer.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 sep 2006 11:51

De hele carburateur schoonmaken en doorspuiten met lucht, ook de kleine holtes. Kun je meteen kijken of de filters er nog wel in zitten en wat de staat ervan is, want metaaldeeltjes die in de vlotterbak komen is geen goed teken.

Misschien kun je ook de benzine in je tank nakijken. Er moet een oorzaak zijn waar die metaaldeeltjes vandaan komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 12 sep 2006 16:22

hoi, we hebben de benzine tank geleegd en daar zaten wat vuiltjes in, maar niks schrikbarends. Benzine filter idem. Maar hij is er alleen maar slechter op gaan lopen. Eigenlijk doet ie nu dus niks meer. Af en toe gaat ie aan maar zodra je gas los laat is ie gelijk weer dood. Kortom hij doet nu bijna niks meer. Ook niet na het nogmaals schoonmaken van de sproeier. Hoe kan ik die benzine tank het beste schoon maken? Aangezien de tank in het frame zit...

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2006 16:27

Je zal toch zelf systematisch en grondig moeten nagaan waar het probleem wordt veroorzaakt. Ergens komen die metaaldeeltjes vandaan (misschien gasschuif?). Heb je je stationair schroef wel weer goed afgesteld?

Je zegt dat die nu helemaal niets meer doet. Heb je alles weer zo gemonteerd (met event. pakkingen) zodat eea weer dicht is. Ik kan zo op afstand niet zeggen wat het probleem is.

Loop anders gewoon OBC langs. (OBC=Ontsteking, Brandstof, Compressie)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

vivachristine
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor vivachristine » 12 sep 2006 16:53

Alles zit weer op zn plek... en de stationair schroef is ook gewoon goed. Daar hebben we wel mee gesteld maar het helpt niet.

Hij start wel...maar met paardemiddelen dus constant goed gas geven. Zolang je gas blijft geven blijft ie prima lopen. Gas los en hij is weer dood. En dan is het weer flink kicken en kicken en kicken om hem aan te krijgen... de bougie vonkt gewoon als we hem eruit halen en tegen t blok houden. Ik snap er geen ruk meer van.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 sep 2006 17:05

Is de sproeier niet beschadigd met het (de-)monteren? Ik heb dit ook eens gehad, en kon daarna een nieuwe gaan halen. Dat kan een oorzaak zijn waarom de Tos niet wil blijven lopen.

Ben je er al achter waar die metaaldeeltjes vandaan komen?
Miss. goed idee om hem gewoon effe weg te brengen voor n beurt aangezien ie in die 3 jaar bijna alleen maar stil heeft gestaan.
En heb je dat al gedaan? Misschien ligt de oorzaak niet meer bij de carb, maar dieper in het motorblok.

Als je er niet uitkomt, dichtbouwen en naar de bromboer brengen. Gewoon uitleggen dat ie niet meer rijdt. Niet zeggen dat je er zelf aan hebt liggen prutsen! Laat hem maar zoeken wat het probleem is. Misschien raadzaam om van te voren een prijs af te spreken wat je aan reparatie kwijt wil. Of laat hem bellen als hij de oorzaak heeft gevonden met prijsopgaaf.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
18 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers