Berichtdoor shadowranger » 16 nov 2007 07:24
Ik heb ruim 19 jaar ervaring met Tomos en heb ook in de fabriek in Epe gewerkt. Ik heb het ook nog eens gecheckt met de blokken die ik heb liggen op het schap. Alle ei-cilinders die ik openmaakte (en die zijn origineel) en waarvan ik de kop heb gezien, zijn allemaal hetzelfde.
De begrenzingen bij de "oude" ei-cilinders zit m in de inlaat. Bij de snorcilinder is de opening maar 9 mm terwijl de doorlaat voor een brommodel ei-cilinder 12 mm is. Ook de spruitstukken zijn daarop aangepast en is in de uitlaatmond (het deel dat aan de cilinder wordt geschroeft) een begrenzingsbus gelast. Vroeger moest ik bij de bromboer specifiek naar een brommodel zuiger vragen voor mijn ei-cilinderblokkie. De inlaatpoort wordt, niet zoals bij de huidige membraamcilinders, gestuurd door de onderzijde (het hemd) van de zuiger. Bij de snor is deze ook iets langer, er kan daardoor minder mengsel naar binnen tov een brommodel in dezelfde tijd dat de inlaatpoort open staat. Net als nu is er een krappe carburateur achter gezet. Minder mengsel is minder prestatie. Vandaar dat al die S25 snorbrommers met ei-cilinder een klein(er) tandwiel (ik meen dat dit ook 24 was net als mijn brommodel) achterop hebben.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn