Pagina 1 van 2

Sproeiers ed.

Geplaatst: 18 mei 2010 17:48
door El Capitano
Als ik zo berichten lees over andere Tomosjes, krijg ik het idee dat er iets niet helemaal klopt bij mijn Young'str. Na enig 'onderzoek' ben ik erachter gekomen dat de standaard Snor-Tomos op het forum 35-40 gaat met enkel een Std. Snel uitlaat erop. Ik ga echter - luchtfilter ontgrensd, TWV 26-28 en Chrome uitlaat met zo'n dunne s-bocht - 'slechts' 35 k/m top en met tegenwind vaak maar 30 km/h.

Nu is mijn vraag dus: zou ik met een Standaard Snelle uitlaat - die met zo'n dikke bocht - wél hogere snelheden bereiken met deze setup ?
Ff een nieuwe update en wat is veranderd aan mijn Tomos Youngster:

- Bullet Uitlaat (had eerst een andere van Tecno maar die was alleen voor de Funtastic - niet zelf besteld)
- Spruitstuk ontgrensd (wat is hier eigenlijk het nut van ? - werd ongevraagd erbij gedaan)
* TWV 26-31 moet nog gebeuren

Nu merk ik dat gepruttel (4takten) nog meer als ik op top rijd en dus wordt het denk ik tijd voor een grotere sproeier. Zodat mijn top wat hoger komt te liggen en ik hopelijk af ben van dat irritante 'begrenzen'. Zit nu een 49 in (standaard):

Wat adviseren jullie ? Maatje 52 of 54 ?

Alvast bedankt ! ;)

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:01
door Ricker
Een snelle S bocht? Dat bestaat niet?

Wat die monteur doet is een dikkere pijp (hoogst wss) een standaard-snel uitlaat. Met een goede afstelling gaat die 10-15km/h sneller dan zo'n dun S-bocht uitlaatje.

Ik snap ook de helft van je verhaal niet. Als je een snor uitlaat door een snor uitlaat vervangt gebeurd er weinig volgens mij, Leg is beter uit.

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:09
door El Capitano
Oké. Mijn vraag is: is het mogelijk wat de bromboer zegt? Hij heeft het over een BROMMER-uitlaat voor de Tomos (uiterlijk van een standaard-snel) en zegt dat mijn brommer dan 45 gaat. Vd rest is alles standaard alleen is mijn achtertandwiel kleiner gezet. Ikzelf heb een Tomos Snorfiets-uitvoering.

Vraag 2: Wat is het verschil tussen een BROMkop en SNORkop, want volgens mijn bromboer verschillen die twee niet. Wat gebeurt er dus als ik een BROMkop op mijn Tomos SNORFIETS Youngster zet met de setup die ik nu heb ? Wat gebeurt er als ik de BROMkop nog meer afvlak ?

Duidelijk? :)

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:13
door ome henk
Een bromboer die het verschil niet weet tussen een brom of snorkop?
Bestel gewoon die bromkop en die 4 moertjes kun je zelf af en op draaien,bespaart je 10 euro.
Zoek eens hier naar bromkop en snorkop dan zie je het verschil.
Waarschijnlijk wel een grotere sproeier erinzetten,kun je van die 10 euro wat sproeiertjes kopen en uitproberen

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:18
door El Capitano
Oké, wat zal de BROMkop dan precies doen ? Vooral meer trekkracht wss ? :)

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:22
door beunhaas123
Bromkop zorgt idd voor meer trekkracht en je top kan er een paar kilometer harder door gaan. (ligt eraan hoe je tomos is afgesteld) En ik zal ook zelf gewoon een bromkop erop doen en dit niet door een 'monteur' laten doen. Zo te horen weet deze namelijk niets van tomosjes.

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:24
door Ricker
Er is wel degelijk verschil. Bromkop heeft kleinere verbrandingsruimte dan snorkop, dus meer compressie = meer trekkracht. Ik merkte er best wel veel van. Als je bromboer dat niet wist kan je beter op zoek gaan naar een andere, ook als ie zegt dat je met alleen een bromuitlaat 45 kan halen, zit er een steekje bij m los.

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:27
door El Capitano
Hmm, oke. Maar met een paar kilometer verschil zou mijn Tomos dan hooguit 40 gaan. Is een 14/9 carb dan misschien een oplossing om de 45 te halen ?

Ik haal iig die bromkop op en zet 'm erop. Maar wat heeft het voor nut om 'm af te vlakken ?

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:29
door Mr. Horsepower
Als ik het zo lees moet je je eerst eens gaan verdiepen in het opvoeren en dergelijk. Als je alleen al een beetje had gekeken had je geweten dat een 14/9 carb. geen effect heeft. Dit omdat deze al standaard gemonteerd zit op een snor-Tomos.

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 18:35
door Ricker
ik heb je een mail gestuurd

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 19:28
door El Capitano
Als ik het zo lees moet je je eerst eens gaan verdiepen in het opvoeren en dergelijk. Als je alleen al een beetje had gekeken had je geweten dat een 14/9 carb. geen effect heeft. Dit omdat deze al standaard gemonteerd zit op een snor-Tomos.
Dan bedoel ik 15/15 . 14/9 verkeerd gelezen (ging in dat geval wss om een brommer).

;)

Re: Bromkop / Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 18 mei 2010 23:09
door ome henk
Ik rijd ook 45(zonder tegenwind) met een achtertandwiel 28 bromkop en sproeier 55 en een standaard snel uitlaat.
De luchtfiler begrenzer en spruitstuk begrenzer zitten er nog gewoon in.
Zoals de anderen al zeggen,bromkop heeft een kleinere verbrandingsruimte(ziet een blinde nog wel) dus meer compressie wat weer inhoud meer trekkracht en hogere snelheid.

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 19:56
door El Capitano
Bromkop zit erop, trekt lekker maar rijdt niet sneller.

Ik heb nu dus een chrome uitlaat met s-bocht (zelfde uiterlijk van std. snelle uitlaat alleen dunner pijpje in s-vorm onder mijn cilinderblok). Zit zwaar te twijfelen om een std. snel eronder te hangen maar weet dus niet of het nut heeft. 33 zonder wind op de teller is me gewoon te weinig. :(

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 20:17
door Ricker
Meer valt er ook niet uit die uitlaat te halen...

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 20:23
door El Capitano
Oke :? .

Is er wel meer uit een std. snel te halen dan. Want steeds als ik op de 30 zit heb ik het gevoel dat ik steeds harder ga en dan opeens wordt 'ie begrenst - met veel irritant gepruttel uit de uitlaat. Rijd niet zo nice..

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 21:35
door Ricker
Kijk naar je bougie, deze is wss donkerbruin, betekend dat je een kleinere sproeier moet. Dit verhielp dat probleem bij mij.

Dat pruttelen heet 4takten, wat ook in de mail stond als t goed is. Heb je die wel gelezen? Staat alles in

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 21:57
door El Capitano
Yup, heb de mail gelezen en was ook erg bruikbaar. Maar het lijkt er dus gewoon op dat mij een s-bocht snoruitlaat chroom is aangesmeerd onder de naam 'Standaard Snelle Uitlaat'... Want het lijkt me gewoon niet dat je met al die aanpassingen 33 loopt.

Ik heb nu de zelfde setup als jij (alleen grotere sproeier én zelfs nog een kleiner atw - 26) en ga dus 12 km/h langzamer... Dat klopt toch niet ?

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 20 mei 2010 23:08
door tomostefan
Nee, dat klopt zeker niet

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 21 mei 2010 16:15
door Ricker
Dat word dan dus een std-snel uitlaat. (een echte)

Re: Uitlaat misverstanden

Geplaatst: 21 mei 2010 17:49
door El Capitano
vandaag besteld :)