In andwoord op js
Ik ben 58jr en rij motor. (BMW) en altijd belangstelling voor 50cc gehad.
Begon met een Tomos (1964),kreidler,Royal Nord, Puch, Berini, NSU motor, Triump motor, Zundapp en Puchje (1968).
Toen mijn eerste zoon 12 was kreeg die van mij een brommer om te crossen (mocht ie alleen gebruiken op toegestaan terrein) En op z`n 16e kwam een hagelnieuwe MT5 uit een busje (van de brommerboer) te voorschijn. Wel, die hebben we natuurlijk ook licht gekietelt. [daar mee heb ik geleerd dat je niet persé een vijl nodig had om er meer Pk`s uit te krijgen]
Maar nu hou ik me maar met één Tomosje bezig. {voor de hobby}
Ik voer `m ook niet op, ik zorg alleen maar dat ie (zeer) goed loopt.
En ik reageer soms op artikelen, omdat ik denk, lezende wat iemand schrijft, dat zijn verwachtingen hoog gespannen zijn, maar de verwachtingen niet voor 100% gehaald worden. En dat vind ik jammer, het kost tenslotte allemaal geld. En als je precies werkt en nagaat wat je aan het doen bent, dwing je respect af en de resultaten zijn veel beter.
Toen ik begon kwam er 2,4Pk uit het blok. Door de cilinder, kop, uitlaat, inlaat en carb. onder handen te nemen kwamen we tot 3,6 Pk - 4,2Pk - 5,2Pk.
Doch toen we in Zandvoort waren bij de races kwamen ze tot boven de 9Pk. (hoe kon dat?)
Later gingen we naar Assen en daar liepen die fabrieksmachientjes met 21Pk. (uit 50cc, maar wel met 2 cilinders en meer dan 20000 tpm en ... 10 tot 12 versnellingen aan boord)
Later werd ik wat wijzer en kwam tot de ontdekking dat meer Pk`s er uit peuren niet persé met grotere gaten in de cilinder vijlen te maken had.
Het komt aan op precisie en een perfecte cilindervulling, perfecte gas samenstelling, op `t perfecte moment ontsteken, een perfecte spoelling en (zeer belangrijk) een perfecte tegendruk [uitlaat (maat en vorm)] etc. etc.
Dus grotere cilinders, carb`s geven wel verbetering, maar of ze het resultaat geven wat ze moeten geven ligt aan de constructeur en de kennis van zaken die hij er van heeft.
Dus nogmaals: (ik wil niet flauw doen) lees de stukjes is door. Het kost geen geld, het bespaart alleen maar geld.
groeten
Apropo: Wat houdt vliegwiel tunen in ? js
Wat loopt dat ding van je NU ?
natuurlijk ga je niet zomaar de poorten een beetje open lopen veilen metmotto hoe groter hoe beter, en ik kijk wel hoe verik kom, als je goede tuning aan een specifiek onderdeel wilt toepassen, moetje dat gewoon met berekeningen en poortmappen doen, een *standaard cilinder uit proberen meteen veil kan geen kwaad maar als je echt hoog pk wilt scoren moet je het gewoon heel gericht en precies doen.
En wat wil je ons vertellen dat er met 50cc 21 pk gescoord kan worden, dat is niet zo raar bij snelheids recoords is de top van een 50cc tegen de 140 aan en rijden zo ook met meer als 10 versnellingen, puur voor een zo weid mogelijk toerengebied, dat is toch niet zo raar, dat is juist logisch,
maar wat moeten wij met die info, wij hiet hebben biena allemaal een tomos en dat vinden we leuk zo....
dan nog @ vliegwiel tuning: dat is gewoon het lichter maken van het vliegiewl door hem te vlakken en af te draaien op de draaibank
het resultaat is gewoon dat je krukas minder massa rond moet draaien en daardoor meer toeren aan kan zonder dat het te zweaar word voor de krukas....