• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

de getunde 50 cc

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
js
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor js » 13 nov 2005 22:04

hey mense ik wil binne kort een 50 cc snel set kopen. :D maar als ik dat doe wat moet er dan nog meer veranderen? de cabreteur moet dan sowiezo groter.

en hoeveel maakt t nou uit zoeen 50cc snel? :roll:

en welke sproeier zou er dan in een 15dolerto moeten met een 50cc snel.

ik ben van plan eerst de cabreteur te kopen en dan pas de de 50cc snel.

maar welke sproeier heb ik dan nodig :roll:

ow ja en ik heb snelle uitlaat dus.

:D mzzl

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 13 nov 2005 23:16

Iets snel maken is een serieuse zaak. Dus ff wat aanschaffen zonder dat je goed weet wat je doet, is gedoemd te mislukken.

Als je de moeite neemt om de helft van alle artikelen van dit forum te lezen kom je erg veel te weten en ..... je voorkomt miskopen.

Heb ik ook gedaan en ook ik heb veel opgestoken. En ik voerde al bromfietsen op toen het nog twintig jaar moest duren voordat jij geboren werd.

Met vriendelijke groet
Keeshaven

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 14 nov 2005 10:01

15mm is ruim voldoende,
ik zou een *standaard snel uitlaat nemen ofeen ander uitlaatje ofzo
goed afstellen

en ja je merkt wel verschilin de cilinder maar veel is anders :lol:

js
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor js » 14 nov 2005 10:12

haha zo, hoe oud ben je dan en waarom hou je je dan nog steeds bezig met brommers?

in iedergeval cool, dat je nog steeds met brommers bemoeid want van veteranen brommersleutelaars...kunnen we heeeel wat van opsteken :wink: .

maar ik denk dat ik beter gewoon me uitlaat (bullet) er op hou en nog en andere cabreteur koop.......en mischien me vliegwiel tune

ow ja me bullet uitlaat werekt perfect: :? ik weet echt niet waarom mensen er problemen mee hebben.

mzzl :wink:

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 14 nov 2005 10:20

haha zo, hoe oud ben je dan en waarom hou je je dan nog steeds bezig met brommers?

in iedergeval cool, dat je nog steeds met brommers bemoeid want van veteranen brommersleutelaars...kunnen we heeeel wat van opsteken :wink: .

maar ik denk dat ik beter gewoon me uitlaat (bullet) er op hou en nog en andere cabreteur koop.......en mischien me vliegwiel tune

ow ja me bullet uitlaat werekt perfect: :? ik weet echt niet waarom mensen er problemen mee hebben.

mzzl :wink:
klopt bullet uitlaat is gewoon een voldoende 50cc uitlaat, en meteenadnere carb kom jeal heel ver met je 50cctje

js
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor js » 14 nov 2005 11:24

ow okey maar als ik zooeen cabreteur koop weke sproeier moet er dan in er zit helemaal standaard een 52 in (bromfiets) in de standaard cabreteur.

en met die cabreteur ik weet niet of je ervaring hebt er mee maar...hoeveel gaat hij harder en hoeveel slurpt hij meer?

mzzl :roll:

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 14 nov 2005 11:56

gewoon sproeier 60 proberen, en dan ff specifiek afstellen door naar de sproeier te kijken

tomosje47
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor tomosje47 » 14 nov 2005 19:58

Ja dat vraag ik mij ook af. Of dat veel scheelt. Een 50cc Cil. met 14/12 Dellorto Cab. en snelle uitlaat of Een 50cc Cil. met 15/15 Dellorto Cab. met snelle uitlaat.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 15 nov 2005 00:58

In andwoord op js
Ik ben 58jr en rij motor. (BMW) en altijd belangstelling voor 50cc gehad.
Begon met een Tomos (1964),kreidler,Royal Nord, Puch, Berini, NSU motor, Triump motor, Zundapp en Puchje (1968).
Toen mijn eerste zoon 12 was kreeg die van mij een brommer om te crossen (mocht ie alleen gebruiken op toegestaan terrein) En op z`n 16e kwam een hagelnieuwe MT5 uit een busje (van de brommerboer) te voorschijn. Wel, die hebben we natuurlijk ook licht gekietelt. [daar mee heb ik geleerd dat je niet persé een vijl nodig had om er meer Pk`s uit te krijgen]
Maar nu hou ik me maar met één Tomosje bezig. {voor de hobby}
Ik voer `m ook niet op, ik zorg alleen maar dat ie (zeer) goed loopt.
En ik reageer soms op artikelen, omdat ik denk, lezende wat iemand schrijft, dat zijn verwachtingen hoog gespannen zijn, maar de verwachtingen niet voor 100% gehaald worden. En dat vind ik jammer, het kost tenslotte allemaal geld. En als je precies werkt en nagaat wat je aan het doen bent, dwing je respect af en de resultaten zijn veel beter.
Toen ik begon kwam er 2,4Pk uit het blok. Door de cilinder, kop, uitlaat, inlaat en carb. onder handen te nemen kwamen we tot 3,6 Pk - 4,2Pk - 5,2Pk.
Doch toen we in Zandvoort waren bij de races kwamen ze tot boven de 9Pk. (hoe kon dat?)
Later gingen we naar Assen en daar liepen die fabrieksmachientjes met 21Pk. (uit 50cc, maar wel met 2 cilinders en meer dan 20000 tpm en ... 10 tot 12 versnellingen aan boord)
Later werd ik wat wijzer en kwam tot de ontdekking dat meer Pk`s er uit peuren niet persé met grotere gaten in de cilinder vijlen te maken had.
Het komt aan op precisie en een perfecte cilindervulling, perfecte gas samenstelling, op `t perfecte moment ontsteken, een perfecte spoelling en (zeer belangrijk) een perfecte tegendruk [uitlaat (maat en vorm)] etc. etc.
Dus grotere cilinders, carb`s geven wel verbetering, maar of ze het resultaat geven wat ze moeten geven ligt aan de constructeur en de kennis van zaken die hij er van heeft.

Dus nogmaals: (ik wil niet flauw doen) lees de stukjes is door. Het kost geen geld, het bespaart alleen maar geld.

groeten

Apropo: Wat houdt vliegwiel tunen in ? js
Wat loopt dat ding van je NU ?
Keeshaven

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 15 nov 2005 10:13

In andwoord op js
Ik ben 58jr en rij motor. (BMW) en altijd belangstelling voor 50cc gehad.
Begon met een Tomos (1964),kreidler,Royal Nord, Puch, Berini, NSU motor, Triump motor, Zundapp en Puchje (1968).
Toen mijn eerste zoon 12 was kreeg die van mij een brommer om te crossen (mocht ie alleen gebruiken op toegestaan terrein) En op z`n 16e kwam een hagelnieuwe MT5 uit een busje (van de brommerboer) te voorschijn. Wel, die hebben we natuurlijk ook licht gekietelt. [daar mee heb ik geleerd dat je niet persé een vijl nodig had om er meer Pk`s uit te krijgen]
Maar nu hou ik me maar met één Tomosje bezig. {voor de hobby}
Ik voer `m ook niet op, ik zorg alleen maar dat ie (zeer) goed loopt.
En ik reageer soms op artikelen, omdat ik denk, lezende wat iemand schrijft, dat zijn verwachtingen hoog gespannen zijn, maar de verwachtingen niet voor 100% gehaald worden. En dat vind ik jammer, het kost tenslotte allemaal geld. En als je precies werkt en nagaat wat je aan het doen bent, dwing je respect af en de resultaten zijn veel beter.
Toen ik begon kwam er 2,4Pk uit het blok. Door de cilinder, kop, uitlaat, inlaat en carb. onder handen te nemen kwamen we tot 3,6 Pk - 4,2Pk - 5,2Pk.
Doch toen we in Zandvoort waren bij de races kwamen ze tot boven de 9Pk. (hoe kon dat?)
Later gingen we naar Assen en daar liepen die fabrieksmachientjes met 21Pk. (uit 50cc, maar wel met 2 cilinders en meer dan 20000 tpm en ... 10 tot 12 versnellingen aan boord)
Later werd ik wat wijzer en kwam tot de ontdekking dat meer Pk`s er uit peuren niet persé met grotere gaten in de cilinder vijlen te maken had.
Het komt aan op precisie en een perfecte cilindervulling, perfecte gas samenstelling, op `t perfecte moment ontsteken, een perfecte spoelling en (zeer belangrijk) een perfecte tegendruk [uitlaat (maat en vorm)] etc. etc.
Dus grotere cilinders, carb`s geven wel verbetering, maar of ze het resultaat geven wat ze moeten geven ligt aan de constructeur en de kennis van zaken die hij er van heeft.

Dus nogmaals: (ik wil niet flauw doen) lees de stukjes is door. Het kost geen geld, het bespaart alleen maar geld.

groeten

Apropo: Wat houdt vliegwiel tunen in ? js
Wat loopt dat ding van je NU ?
natuurlijk ga je niet zomaar de poorten een beetje open lopen veilen metmotto hoe groter hoe beter, en ik kijk wel hoe verik kom, als je goede tuning aan een specifiek onderdeel wilt toepassen, moetje dat gewoon met berekeningen en poortmappen doen, een *standaard cilinder uit proberen meteen veil kan geen kwaad maar als je echt hoog pk wilt scoren moet je het gewoon heel gericht en precies doen.
En wat wil je ons vertellen dat er met 50cc 21 pk gescoord kan worden, dat is niet zo raar bij snelheids recoords is de top van een 50cc tegen de 140 aan en rijden zo ook met meer als 10 versnellingen, puur voor een zo weid mogelijk toerengebied, dat is toch niet zo raar, dat is juist logisch,
maar wat moeten wij met die info, wij hiet hebben biena allemaal een tomos en dat vinden we leuk zo....

dan nog @ vliegwiel tuning: dat is gewoon het lichter maken van het vliegiewl door hem te vlakken en af te draaien op de draaibank
het resultaat is gewoon dat je krukas minder massa rond moet draaien en daardoor meer toeren aan kan zonder dat het te zweaar word voor de krukas....

js
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor js » 15 nov 2005 19:23

respect :wink: wel cool dat je dat kon of nog steeds kan, want ja vroeger hadden ze niet echt opvoer onderdelen :D nogmaals respect!!! :lol:

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 15 nov 2005 20:35

hadden ze juist wel,

voor kreidler en zudapp kijk maar naar Luc foekema
die deed alles met kreidler blokker, eerste nederlangdse sprinter enzo.. je had zelfs kitjes voor roterende inlaat enzo....

js
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor js » 02 dec 2005 09:40

ik denk dat mijnes 70 gaat ofzo :P en van dat vliegwiel tunen bedoel ik dat ik hem lichtrer maak. door hem af te draaien op de draaibank. :lol:

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 03 dec 2005 00:25

Vliegwiel tunen voor een straatbrommer is gewoon klinklare pure onzin.

Je brommer heeft een vliegwiel nodig, en wel om de volgende reden, de zuiger weer terug boven te krijgen, tegen de kracht van de compressie in.

Een vliegwiel is niets anders dan een soort, ja, zeg maar Accu, voor kinetische, oftewel bewegingsenergie. Zonder vliegwiel zou je brom na het starten maar 1 keer nar beneden gaan, en daarna kappen. Een krukas moet namelijk 360 graden rondgaan, maar krijgt hiervan maar ongeveer 100 to 120 graden hulp van de verbranding, de rest van de energie zal dus uit je vliegwiel moeten komen. Het is een feit, dat hoe zwaarder het vliegwiel, hoe mooier en netter een brommer loopt.

Een lichter vliegwiel geeft alleen een meetbaar resultaat bij zwaar opgefokte sprintmodellen, die vanuit stilstand eigenlijk ineens op volle toeren moeten gaan lopen, en dit wordt dan door het vliegwiel tegengehouden, omdat die ook ineens op toeren moet komen, en dat dus veel kracht kost. Bij een gewone straatbrommer, heeft de topsnelheid 0,0 te maken met het gewicht van je vliegwiel.

Het originele tomos vliegwiel houdt een gemiddelde van deze twee waarden. 1- het mooi laten lopen 2- een leuke gasrespons.
Tevens wordt er rekening gehouden met de belasting van je krukas, die aan weerskanten ongeveer gelijk zou moeten zijn ( Theoretisch dan, want dit kan nooit ), maar kan wel een gedeelte gecompenseert worden door het gewicht van het vliegwiel.

groeten Hellbat.
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 03 dec 2005 10:21

jep klopt, je kan dan beter, bij een zware setup (lees gewoon echt het hele snelle spul wat er niet voor tomos is :roll: ) heeft een HPI ook mer effect als een afgedraait vliegwiel want dat is er gewoon voor gemaakt, en gewoon fail proof, wat je wel kan doen alleen niet bij tomos :roll: is het afdraaien van je halfpulley en dat soort dingen, maar dat zijn ook een hoop kleine beetjes die overall op die zware setup ook maar 0.15 pk tjes uit zullen maken ....

Gesloten
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers