• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

cilinder zit vast?!?!?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
sven-tomos
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jul 2008 19:54
Locatie: callantsoog
  • Citeer

Berichtdoor sven-tomos » 26 sep 2008 18:11

  • Welke model tomos heb je? a35
    Uit welk jaar komt de tomos ? ???
    Is het een snor of een brommer? brommer
    Wanneer ontstond het probleem? toen ik mijn 70cc erop wilde zeteen


    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? nee


    Wat is het probleem?
toen ik mijn kop los maakte toen kreeg ik mijn cilinder niet los van de tap enden.
na wat WD40 en trekken en wrikken lukte het nog steeds niet.
toen ben ik aan het beunen gegaan.
met een hamer op de cilinder rammen <O~ beetje dom maarjah.. hij moet eraf
maar de cilinder zit muur en muurvast.
nu heb ik me hle blok er maar afgehaald en toen heb ik die tap enden ff ingeolied nu kijken of het losgaat maar weten jullie anders nog iets??? :?

gr. Sven-tomos
40, 50 , 60... geen enkel probleem
viewtopic.php?f=4&t=9888<<< verkoop topic
Omhoog


Gebruikersavatar
DylanB093^
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:58
Locatie: Landgraaf - 045
  • Citeer

Berichtdoor DylanB093^ » 26 sep 2008 18:22

Ik zit met het zelfde probleem! :cry: ;(
Waarom lees je dit???
Omhoog

sven-tomos
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jul 2008 19:54
Locatie: callantsoog
  • Citeer

Berichtdoor sven-tomos » 26 sep 2008 18:26

Ik zit met het zelfde probleem! :cry: ;(
het is vet kut ik heb alles geprobeerd zelfs met een koevoet :evil:
40, 50 , 60... geen enkel probleem
viewtopic.php?f=4&t=9888<<< verkoop topic
Omhoog

Gebruikersavatar
DylanB093^
Tomosforummer
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 feb 2008 20:58
Locatie: Landgraaf - 045
  • Citeer

Berichtdoor DylanB093^ » 26 sep 2008 18:27

ok, haha
Doe jij het dan met een gewone hamer?
Ik probeerde het met een rubbere! :mrgreen:
Waarom lees je dit???
Omhoog

Gebruikersavatar
d4rkr4ver
Tomosforummer
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:48
Locatie: den haag
  • Citeer

Berichtdoor d4rkr4ver » 26 sep 2008 18:37

Heewj jah dat is inderdaad een veel vorkomt probleem bij een tomos....

al geprobeert de tap einde eruit te draaie.....??

gwn 2 bouten derop en dan terug draaien, meestal werkt het wel.

[Don´t Drive Save... Drive Fast]
miin tomosjuh viewtopic.php?f=9&t=8589
  • *50 cc std
    *hd kop
    *14.9 carb
    *twv 26-28
    *dmp carbon
    *snelheid 50/55kmh
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 26 sep 2008 20:41

Heel Heeeeel Heeeeeeeeeeeeeul veel kruipolie gebruiken, en een houten wigmaken tussen je koelvinnen en je blok... aan beide kanten en dan om de beurt erop slaan.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
TomosTuningWassenaar
Diehard
Berichten: 1373
Lid geworden op: 29 nov 2007 20:10
Locatie: Thuis
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 26 sep 2008 21:04

je zou ook eerst kunnen kijken of eerst de tapeindes eruit willen, die moeten zowiezo vervangen worden als je je cilinder er niet af krijgt. de kan de tapeindes er het makkelijkste afhalen door met een goede griptang ze los te draaien. daarna kan je doorgaan met rammen op de cilinder. dit gaat nu waarschijnlijk wat makkelijker omdat de weerstand op de tapeindes er niet meer is.
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor
Omhoog

sven-tomos
Tomosforummer
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jul 2008 19:54
Locatie: callantsoog
  • Citeer

Berichtdoor sven-tomos » 26 sep 2008 21:07

allemaal bedankt ik kijk morgen nog eventjes
40, 50 , 60... geen enkel probleem
viewtopic.php?f=4&t=9888<<< verkoop topic
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 27 sep 2008 10:55

neem een ouwe spruitstuk die je niet meer gebruikt. bevestig die op de cilinder en ram op het spruitstuk met een RUBBERE moker. je hebt anders een grote kans dat je spruitstuk kaput gaat.
vergeet niet om kruipolie te gebruiken.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 sep 2008 11:04

Vaak zijn de onderste 2 tapeinden verroest en zitten vast in de openingen van de cilinder. Ik heb dit probleem ook gehad en als volgt opgelost.

Probeer zoveel mogelijk roest weg te bikken met een schroevendraaier. Vaak zit de roest tussen de 2 gaten waar het tapeind doorheen gaat en de tapeinden dus groter zijn geworden. Als je je motorblok op de kop legt zie je wel waar de roest zit. Daarna veel kruipolie oid gebruiken en goed laten inwerken (nacht ofzo). Eventueel herhalen.

Maak van stevig hout 2 wiggen en plaats deze tussen carterdelen en koelribben van de cilinder. Daarna om en om de wiggen verder kloppen totdat er ruimte ontstaat tussen carter en cilinder. Krijg je de wiggen tussen de voet van de cilinder en het carter? dan kun je daar verder gaan. Zit er helemaal geen beweging in? Dan kun je nog proberen om de cilinder plaatselijk te verhitten en zo meer ruimte te krijgen op de gaten waar de tapeinden doorheen gaan.

Met geduld en beleid krijg je meer voor elkaar dan blind gaan rammen met het risico meer te vernielen dan je lief is. Vet de nieuwe tapeinden (die zowiezo vervangen moeten worden) dun in met een hittebestendig vet (verkrijgbaar bij automaterialenzaken) als je de cilinder weer gaat monteren.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.