Geachte heer van Claveren,
Ik wou even melden, dat ik dit probleem met achteruitlopen van mijn Tomos ook heb, hoewel ik het nieuwere Streetmate model hebt, is de motor zelf (Carter) bijna identiek, op wat dingetjes na.
Het is een soort van geluid van een speelgoed autotje die je voor en achteruit duwt. is het niet?
met een volle krukas heb ik geen ervaring. K' Weet alleen dat de carterdruk dan omhoog gaat wanneer de zuiger naar ODP gaat waardoor het mengsel sneller/harder? in de cylinder wordt geduwd? Ik weet ook niet of, wanneer de zuiger omhoog gaat, en nieuw mengsel trekt, meer mengsel aanzuigt omdat ook als er carter vaccuum is dat dit ook meer wordt. Lijkt me dat zowel carterdruk als cartervacuum omhoog gaat, misschien iets fellere gasreactie enzo?
Maar meer kan ik hier niet over zeggen, maar als je zo veel mogelijk power wilt hebben is het zeker te proberen.
Graag wou ik nog melden, over het typische tomos geluidje, ik vind dit erg vervelend, vooral omdat ik straks weer een normale originele uitlaat koop die best stil is, maar wel een mooi geluidje maakt. Als ik dan dat jankende geluid weer uit mijn motorblok hoor komen dan vind ik dat gewoon erg vervelend.
Het geluid met gewoon rijden, speelt op zodra de koppelingsschoentjes tegen het koppelingshuis komen. Het geluid gaat dan ook mee met de 1e en 2e versnelling. (Van laag naar hoog, en weer van laag naar hoog)
als ik stationair sta hoor ik het niet, geef ik iets gas zonder dat mijn koppeling aangrijpt heb ik het ook niet.
Bij mij zouden het de lagers kunnen zijn? dan vraag ik me af, bij welke as?