Beste Adje 16
Helaas moest je even wachten op mijn reactie, maar praktische, technische en familiale zaken nemen nu eenmaal ook tijd. Ik hoop dat je mij afgewacht hebt.
Als je goed is zijn mijn foto`s te zien, ook daar hebben we verandering in aan gebracht.
Verder heb ik je info weer gelezen en raad ik je aan het volgende te doen.
Pak het min of meer professioneel aan, in zover je mogelijkheid ligt. (Of wil leggen)
Dus niet ff gauw dit of dat doen, maar neem de tijd en schrijf op wat je doet.
We weten dat je een afgevlakte HD-kop niet zomaar op een Tomos cilinder kan plaatsen. Dan komt de zuiger gegarandeerd tegen de kop aan.
Dus er moeten maatregelen getroffen worden (Als je met zo`n kop te maken krijgt) om van dit minpunt een pluspunt te maken.
Begin nu met het meten van de cilinderkop. D.w.z. (in dit geval) de diepte van de HD-kop. Dan heb je tenminste een gegeven.
Hoe doe je dat: Leg de kop plat op een vlakke ondergrond. Zet nu een schuifmaat, met de achterkant, op het bougiegat en meet nu met de achterkant van een schuifmaat (Door het bougiegat heen) de diepte.
Bij een onbewerkte HD-kop is de diepte 22½ mm. De theoretische inhoud van die verbrandingsruimte is 5 cc. De praktische inhoud is ± 6 cc. [Dan zit de bougie er in en die vergroot de inhoud van de kop]
Welke diepte heb jij gemeten ?
Nu het volgende: Hoe vlak is die kop ?
Schuur hem wat op, op een stuk waterproef schuurpapier. { Zie voorgaande foto }
Als je dat een aantal minuten hebt gedaan, veeg dan de onderkant schoon en bekijk hem nauwkeurig. Nu kan je zien op welke plekken de kop iet wat fijn geslepen is.
Als er (kleine) plekken zijn, net langs de verbrandingsruimte, die niet geraakt zijn, dan weet je gelijk waar hij lekt. Of er zitten daar nog wat groeven van het afvlakken, ja …. dan moet er gewoon wat professioneler, verder afgevlakt worden. Totdat het goed is.
Nou is dat in eerste instantie niet meer zo`n dramatisch karwei als vroeger.
Zelf was ik nog geen 15 min. bezig en ik had 4½ mm van mijn Snorkop afgeslepen. Dat was natuurlijk wel op een bandschuurmachine en die heeft niet iedereen in de schuur staan.
Maar een schuurmachientje heeft toch menigeen. En jij hoeft ook geen 4½ mm er af te slijpen.
Dus als er wat oneffenheden in die kop zitten, ga dan als volgt verder.
Zet die kop onderste boven in een bankschroef of klem hem anders vast. Neem een schuurmachientje met fijn schuurpapier (180 of 240) en schuur die kop vlak met steeds draaiende bewegingen. Ik had ook wat groeven in een van de afgevlakte koppen en heb dat behandeld volgens bovenstaande methode en heb daar wat foto`s van genomen.
De kop met de groeven.
Zo slijp ik ze fijn.
En als het na verloop van tijd wat geworden is [met die kop] dan begin je aan de eindfase.
Verwissel dan het gewone schuurpapier voor waterproef schuurpapier ( ± 180) op het machientje, ALLEEN gebruik dan geen water maar olie als vloeistof met schuren.
Kijk na verloop van tijd of het nu door jou bewerkte vlak ook wat geworden is. Een ieder weet voor zich zelf, als hij naar zijn eigen werk kijkt, of het nu goed is …. ja of nee.
Dan zijn er nog 2 dingen te doen.
a. Even de randen van de verbrandingskamer breken. ( schuurpapiertje er langs halen)
b. En opnieuw weer de hoogte meten. ( alles minder dan 22,5 mm moet er in eerste instantie aan pakking tussen [aan de onder en/of bovenkant] van de cilinder.
Later kan je de definitieve keus maken, als je alles op je gemak uitgetest hebt.
Mocht je nu al zover zijn dat je de stap zet om, gezien het probleem met de cilinderkop, gelijk de cilinder op te verhogen, doe dan het volgende.
Haal de cilinder er af en kijk wat voor vorm de voetpakking heeft. Haal de bestaande voetpakking los of koop een nieuwe. Ga op zoek naar origineel pakkingmateriaal (en niets anders) van 1mm dik. Leg de originele voetpakking op `t stukje originele pakkingmateriaal en teken en snij de 1mm voetpakking uit. Maak er altijd één extra.
Ook erg makkelijk is het hebben van een setje hol pijpjes, waarmee je ronde gaten in een plat materiaal kan slaan. ( Mijn setje koste € 2,50 in zo`n goedkope winkel )
Schuif de voetpakking over de tapeinden heen en leg hem op het carter. Kijk of het goed en precies past. Pas hem eventueel aan.
Leg de pakking vervolgens op de voet van de cilinder en pas dan de spoelpoorten aan.
Als dat allemaal in orde is kan de cilinder, met de 1mm dikke voetpakking, weer terug geplaatst worden. Wanneer hij zit moet je voor je eigen informatie, de zuiger in de bovenste stand zetten en even een liniaaltje over de bovenkant van de cilinder heen halen. Dan constateer je hoeveel de zuiger boven de cilinder uit komt.
Neem nu een koppakking en ga er even overheen met een stukje waterproef schuurpapier.
Bekijk nu je cilinderkop. Zoals ik hem zag (op foto) in het eerste schrijven van jou in dit artikel moet ik zeggen dat het er niet zo goed uit zag. De zwarte rafelige kring rondom de verbrandingsruimte geeft al aan dat hij niet goed aansluit op de cilinder. (Zelf geef je ook aan dat jou cilinderkop blijft lekken) Dus dat vraagt om maatregelen.
Wel ….. eerder in dit artikel staat al ruim beschreven hoe je dat moet doen. Als je dat goed gedaan hebt kan je met een gerust gevoel jou reeds (door een ander) afgevlakte HD-kop op de cilinder plaatsen.
En als laatste; ik smeer altijd wat Loctite (blauwe silicone kit) op de koppakking, dan zit het potdicht.
Tot zover mijn verhaal over een afgevlakte Bromkop, ook wel HD-kop genoemd.
Zo heb ik het bij mijn vrouw d`r Tomosje gedaan en hij rijdt als een duvel uit een doos.
Nog wat reactie op wat voorgaande info. Als je benzine onder je tomosje vindt zit het niet goed bij je carburateur of slangetje, kraan aansluiting. Dat is toch makkelijk te verhelpen. Hij staat te stinken en dat geeft ongenoegen thuis. (om een futiliteit)
Verder: Hij kan inderdaad wat pingelen door de hogere compressie. (Heb ik zelf ook last van)
Met genoegen gedaan