• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 113 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • …
  • 178
  • Volgende
TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 12 nov 2008 07:53

zo ver ik altijd zie op you tube hebben alle niet nederlandse tomosjes altijd trappers. dit komt vast door de tomos fabrikanten daar :?
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

Marctraider
Vaste forummer

Berichtdoor Marctraider » 12 nov 2008 08:49

Even ter verduidelijking: Meestal inderdaad in amerika. Bij tomos verstaan ze dit onder Kicker-model of Pedal-model waar de pedal model (pedaaltjes, ofterwijl) trappers heeft.

In sommige staten van amerika, is het verplicht om als 'brommer, of moped' die 50cc is trappers te hebben. Hebben deze dat niet, en is het een kickstart model, en toch is hij 50cc geklassificeerd, dan wordt hij gewoon als motor beschouwd.

Best stom idd, ik ga nooit met die debiele trappers rijden ;)

Nog leuk om te weten, door die trappers heb je weer verschillende (Chrome kappen) en wat verschillen in het carter ;)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 12 nov 2008 10:38

heb zojuist mn blokkie uit elkaar gehad om mn keerringen te vervangen.

Kom nu alleen tot de conclussie dat ik me tandwiel niet met de hand naar achter kan draaien, en volgens mij kon dat eerst wel.
iemand een idee hoe dat kan?

weet al hoe t kwam.
door t blijven plakken van onderdelen viel onderstaande naar beneden toen ik alles eruit haalde,had het op de verkeerde manier terug geplaatst dus uiteindelijk sloopte ik t.
uit donorblok andere gehaald en weer op de goede manier terug gezet.

iemand trouwens een idee hoe t heet? <O~
Afbeelding
Ja, dat is de kickstartremveer met schuifmof, oftewel zoals het hier genoemd wordt, de omegaveer. Die hoort in de uitsparing te vallen in je carterhelft. Normaal breekt deze wel eens, maar zoals jij hem nu hebt staan vind ik ook wel knap... :lol:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 12 nov 2008 12:52

heb zojuist mn blokkie uit elkaar gehad om mn keerringen te vervangen.

Kom nu alleen tot de conclussie dat ik me tandwiel niet met de hand naar achter kan draaien, en volgens mij kon dat eerst wel.
iemand een idee hoe dat kan?

weet al hoe t kwam.
door t blijven plakken van onderdelen viel onderstaande naar beneden toen ik alles eruit haalde,had het op de verkeerde manier terug geplaatst dus uiteindelijk sloopte ik t.
uit donorblok andere gehaald en weer op de goede manier terug gezet.

iemand trouwens een idee hoe t heet? <O~
Afbeelding
Ja, dat is de kickstartremveer met schuifmof, oftewel zoals het hier genoemd wordt, de omegaveer. Die hoort in de uitsparing te vallen in je carterhelft. Normaal breekt deze wel eens, maar zoals jij hem nu hebt staan vind ik ook wel knap... :lol:
ghehe tnx.

och als ik geweld gebruik is t of heel erg of klein beetje en dit was toevallig met klein beetje <O~

Freestyleforce
Pindabrein
Contacteer:
Contacteer Freestyleforce
Website

Berichtdoor Freestyleforce » 12 nov 2008 16:43

Bedankt voor jullie hulp! Ik ga nu zekerweten een Revival halen. :)

Speeddragon
Tomosforummer

Berichtdoor Speeddragon » 12 nov 2008 23:15

hee, ik vroeg me af hoe strak jullie je cilinder aandraaiden?
ik heb ze kruislings gedraait todat ik merkte dat ik met de ratel echt veel kracht moest gaan zetten. Is dit teveel of is dit goed? Een tomos bougie moet toch een afstand hebben van 4.5 mm tussen de elektroden? DIt kan je toch doen door er een voelmaatje tussen te leggen en dan dat dingetje aan te duwen?

en hebben jullie een tip om je benzine tank schoon te maken:)?
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 13 nov 2008 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Lukos
Vastgeroeste forummer

Berichtdoor Lukos » 12 nov 2008 23:21

Tja, ik draai ze denk ik ook meestal aan totdat ik echt kracht moet zetten, je moet ze ook weer niet té hard aandraaien, want dan kan het metaal niet goed uitzetten door de hitte. Het gaat denk ik meer op gevoel hoe je die moertjes aan draait.
"Two wheels and a heart" Mijn project!

sjaakvanvoorschoten
Diehard

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 13 nov 2008 07:35

als je met een ratel veel kracht moet zetten, moet je stoppen.
de afstand tussen de electroden van een bougie is 0.45 mm
benzine tank kun je schoonmaken met bijv: houshoudazijn oid
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 13 nov 2008 11:20

hee, ik vroeg me af hoe strak jullie je cilinder aandraaiden?
ik heb ze kruislings gedraait todat ik merkte dat ik met de ratel echt veel kracht moest gaan zetten. Is dit teveel of is dit goed?
Dat is teveel, normaal worden ze aangedraaid met een momentsleutel op 16 Nm. Aangezien niet iedereen over zo'n stukje precisie-gereedschap beschikt is het misschien zinvol dit te laten kontroleren bij de bromboer/ garage/ werkplaats waar ze zo'n momentsleutel hebben. Het risico is dat je:

- Je cilinderkop krom trekt als dit niet gelijkmatig gebeurt,
- Je tapeinden uit het carter worden getrokken (is maar aluminium)
- Last krijgt van valse lucht (zie ook punt) door niet goed afsluitende pakkingen
Een tomos bougie moet toch een afstand hebben van 4.5 mm tussen de elektroden? DIt kan je toch doen door er een voelmaatje tussen te leggen en dan dat dingetje aan te duwen?
Afstand is 0,45-0,5 mm (ongeveer een duimnageldikte).
en hebben jullie een tip om je benzine tank schoon te maken:)?
Wat bedoel je precies? Ontroesten of alleen de troep onderin de tank uitspoelen? In het eerste geval zou ik het niet weten, in het tweede geval kun je je oude benzine uit de tank steeds weer opnieuw ingieten en opvangen. Wel even een filterpapier (koffiefilters doen het goed.. :mrgreen: ) gebruiken met opnieuw ingieten anders gooi je de troep zo weer in de tank.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Speeddragon
Tomosforummer

Berichtdoor Speeddragon » 13 nov 2008 15:48

hmm oke, dat ga ik laten doen dan. Ik heb het daarnet even verandert: met de hand vastgezet (opzetstuk zonder ratel eraan..) en dan gekrikt tot ik de eerste krachtgevende weerstand voelde.

kan die door een verkeerde elektrode afstand niet starten?

een probleempje waar ik al langere tijd mee zit: ik heb altijd het gevoel een schroef door te draaien. Maar ik weet dit nooit zeker. Hoe voelen jullie dit aan? bij mij is het meestal vast, dan wat kracht en dan blijft dat ding maar draaien terwijl ik gwn echt niet veel moeite doe :?

en hoe kan je je wielen richten? (of is dat een vraag waar ik beter voor moet zoeken :P?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2008 00:24

Vanwege gebrek aan een momentsleutel kun je ook het volgende doen: Draai alle moeren even strak aan (als je ze alle 4 er handvast op hebt gedaan) door met de ratel steeds hetzelfde te verdraaien ( bijv. steeds 1/8 slag of 45 graden tov het uitgangspunt horizontaal/ vertikaal) en kruislings vast te zetten. Vaak is 2 keer natrekken genoeg, daarna na een week nog eens de moeren nalopen op spanning of ze nog ongeveer 1/8 slag zijn te verdraaien. Maar vast is vast en alleen bij een koude motor.

Nee, een verkeerde (grotere) electrode-afstand kan alleen leiden tot slechter starten, maar uiteindelijk loopt ie wel (zij het moeizamer). Verkeerd afgestelde ontsteking (te vroeg/ laat) heeft meer invloed.

Als je bijna geen weerstand meer voelt bij het vastdraaien is de draad dol. Dat merk je gauw genoeg. Zeker als je het vergelijkt met een schroef die wel vast gaat zitten. Over welke praten we hier?

Wielen richten doe je op het oog, achterwiel lijnt de ketting tussen voor en achtertandwiel en loopt deze mooi recht over de tandwielen heen? Voorwiel kun je richten op de vorkpoten.

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 14 nov 2008 15:28

gloeiende gloeiende....

gisteravond mn hele blok weer cpl gemaakt,starten en lopen..
geen rare bijgeluiden ofzo,maar nu ik rijd hoor ik een soort van piepend/schavend geluid.
het is niet de hele tijd aanwezig maar komt wel boven mn powerfilter uit :?
iemand enig idee?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2008 17:22

Heb je alle afstandshim's en andere toebehoren weer op de juiste plaats gezet? Moer van de koppeling wel goed vast gedraaid? Olie in de versnellingsbak vergeten?? Lager dat kapot is/ gaat...

Speeddragon
Tomosforummer

Berichtdoor Speeddragon » 14 nov 2008 18:13

het is een carterschroef. Hij pakt hem nog wel maar op een bepaalt punt gaat die gewooon weer losser. Hij lekt niet, dus het zal nog wel vast genoeg zijn. Dit heb ik ook bij een bout van mijn uitlaat, deze is er ook wel slecht ingetapt. maargoed. Maar eens proberen te starten dan, de vorige keer zat mijn sproeier verstopt :P )

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 14 nov 2008 18:44

Heb je alle afstandshim's en andere toebehoren weer op de juiste plaats gezet? Moer van de koppeling wel goed vast gedraaid? Olie in de versnellingsbak vergeten?? Lager dat kapot is/ gaat...
ja alles zit goed vast en op zn plek,want gister had ie t geluid niet en toen heb ik toch nog wel een redelijk rondje gereden.ik zal t zo wel ff aan me oom laten horen,miss dat die wat weet.

jullie horen van me.

Speeddragon
Tomosforummer

Berichtdoor Speeddragon » 14 nov 2008 21:49

hoelang rijden jullie je zuigerveren in?

vinz0r
Vaste forummer

Berichtdoor vinz0r » 14 nov 2008 21:51

Het staat in de faq maar klik hier s

Speeddragon
Tomosforummer

Berichtdoor Speeddragon » 14 nov 2008 22:11

haha dankje, ik kon het niet vinden. er is ook zoon topic waarin het verband tussen sproeier en bougie kleur wordt beschreven(met foto's :P), maar ik kan alleen die vinden van sproeierafstelsessie?

carterolie niveau controleren, hoe wil je dat nou weer doen? dat kan toch alleen door er juist weer meer bij te gooien en kijken of het uit het pijl gat komt?

doen jullie ook kopervet bij je tapeinden die in het blok zitten?
Laatst gewijzigd door Speeddragon op 15 nov 2008 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2008 23:24

Als het niveau te hoog is loopt het er zowiezo uit, bedenk dat warme olie uitzet..

Maar als je de Tos op de middenbok zet en recht staat, kun je het peil controleren. Als er een beetje uitkomt is niet erg, het moet net onder het gat staan. Als er niets komt kan het mogelijk zijn dat het niveau te laag is. Controleer dit eerst door de Tos iets naar je toe te trekken totdat je ziet dat de olie eruit komt. Hoe schever je moet trekken, des te meer erin bij in moet. Bijvullen tot het gat (met koude motor).

Nederlandhc
Pindabrein

Berichtdoor Nederlandhc » 16 nov 2008 18:38

Goedendag alle forummers/spammers:P

ik ben net nieuw en heb een vraagje, maar eerst zal ik ff de template ingevult neerzetten:

Welke model tomos heb je?
Ik heb een Tomos Flexer.

uit welk jaar komt de tomos ?
Weet ik niet uit mijn hoofd.

Is het een snor of een brommer?
een Brommert natuurlijk:P

wanneer ontstond het probleem?
uhmm, ongeveer een dag of 3 a 4 geleden.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
mijn tomos was compleet origineel,
heb er nu een getunede 50cc onder gelegt, een proma uitlaat en een powerfilter *hoe meer herrie hoe better 8) *

Wat is het probleem?
Ik heb de nieuwe 50cc, filter en uitlaat eronder gelegt.
daarna ben ik begonnen met afstellen.
Er zat een sproeier 56 in daarmee kreeg hij te weinig benzine, daarna ben ik gaan zoeken van 60-66 zijn allemaal te groot.

ik heb er nu een 58 inzitten en na ongeveer 15-20min rijden begint hij terug te lopen en te doen alsof hij geen benzine heeft *precies hetzelfde geluid als mijn tank bijna leeg is en ik overmoet naar de reserve*.
ik heb de Search functie al gebruikt en kwam erop uit dat het mijn tankdop kon zijn, dus deze tijdens het rijden eraf gehaald zodat hij niet meet afgesloten werd *en dus niet meer vacuüm kon zuigen*, hiermee veranderde niets en hij bleef doen als hij geen benzine had.

dit gaat telkens heel even en dan trekt hij weer door en dan weer even en rijd weer.

als ik sproeier 60 erin zet komt hij niet meer in zn 2e versnelling of na een straat lang te hebben gereden en rijd dan gewoon niet door.
hij stottert niet echt maar lijkt of hij dan geen trekkracht meer heeft.

weet een van jullie wat dit kan zijn?
groet Nederlandhc

Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten
  • Pagina 113 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 111
  • 112