Geachte Forummers,
Vandaag liep ik tegen het aspect van de “lichtspoel (en)” aan. Het zijn in mijn ogen helemaal niet de lichtspoelen maar het is de spanningsbron van de Tomos. Voor de goede orde: Ik bedoel de 3 specefieke spoelen op de ankerplaat. Nu moet ik zeggen dat ik me er nog niet erg in verdiept hebt, gewoon omdat het bij mij werkt. En het nog geen prioriteit had.
Maar nu kwam het op mijn pad. En om voor me zelf te voorkomen dat ik dingen ga uitzoeken die al lang bekend zijn vraag ik het eerst via deze specialistische site.
Bij deze de eerste paar vraagjes die in mij opkomen.
Wie kan mijn iets vertellen over de "lichtspoelen" ?
Voorheen bestond er één lichtspoel en daar werkte alles op. Daarna kwam er een kleine spoel boven te zitten. Die was speciaal voor het remlicht. Toen had je nog te maken met 2 magneten in het vliegwiel. Maar nu zijn dat 3 magneten en ook 3 spoelen.
Wie weet hoe `t zit ?
Waarom zijn er 3 spoelen ?
Staan ze in serie, of parallel, in ster of in driehoek ?
Wat komt er uit voor spanning ?
Is het gelijk of wissel spanning, of misschien een fluctuerende spanning ?
Is de uitkomende spanning een top – top spanning ?
Praten we over een gem. spanning ?
Of over een eff. Spanning ?
De spanning wordt gelijk gericht. Maar is dat een zuivere gelijk spanning die er uit komt ?
Of komt er een met een rimpel uit ?
Hoe meten jullie dat ? Met een analoge meter, of een digitale ? Een van de Gama of een echte ?
Gebruik je misschien een scoop ?
Is die gelijkrichter kortsluitvast of moet je een nieuwe kopen als je even sluiting maakt ?
Wat is het vermogen van die spoelen ?
Dat waren even de paar vraagjes die er bij mij boven kwamen drijven terwijl ik dit briefje schrijf.
Ik hoop dat er personen onder ons zijn die mij een verhelderend beeld kunnen schetsen.
In afwachting op goede wetenschap verblijf ik met vriendelijke groet,