• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3553 berichten
  • Pagina 115 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • …
  • 178
  • Volgende
Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 26 nov 2008 23:04

heb een tomos met een oud blok (zo één met een zilveren plaatje aan de kickstartkant)
volgens mij is het een a3 blok.
moet nu de oliekeerring vervangen, iemand enig idee welke maat dat is?
op een aantal sites staan verschillende maten voor a3 en a35 dus vandaar.
Volgens mij zijn de krukaskeerringen voor de blokken allemaal gelijk, heb van de week nog 2 gehaald. Maten zijn 17x35x7 (A3/ A35) zoals het op de verpakking staat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda

Berichtdoor Marctraider » 27 nov 2008 09:14

Bij deze bevestig ik dit.

A17 x 35 x 7/6 (Links) (17 = Binnendiameter, 35 = buitendiameter, 7/6 = dikte)
A17 x 35 x 7 (Rechts) (17 = Binnendiameter, 35 = buitendiameter, 7 = dikte)

Dit alles in millimeters.

Wat 7/6 betreft, zal waarschijnlijk of beide kunnen, of ertussen?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
doopie2you
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 nov 2008 17:50
Locatie: Papendrecht

Berichtdoor doopie2you » 28 nov 2008 13:05

iedereen zegt wat anders:P maar nu heb ik het pijltje naar links staan en doet hij het gewoon, maar ik had hem eerst naar beneden staan toen deed hij het niet. en naar boven heb ik nog niet geprobeerd :lol: dat ga ik nog wel testen.
alvast bedankt :)

groetjes Doopie 8)

http://www.formule-1.tk

Voor de meeste informatie over Formule 1!
Omhoog

Nederlandhc
Pindabrein
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 nov 2008 12:23

Berichtdoor Nederlandhc » 28 nov 2008 13:07

je kan ook een keer rijden tot hij echt helemaal op is en dus totaal geen benzine meer heeft
dan je kraantje verzetten en proberen
doet hij het niet heb je ook je reserve gepakt :mrgreen:
doet hij het daarna wel was de vorige je normale of je dicht
je dicht houd er meestal redelijk snel mee op;)
Tomos Flexer

Cil: Std Tuned
Kop: Std
Carb:Std
Sproeier:56
Spruitstuk:Std
Filter:origineel
Uitlaat: Proma
Top: ??
Omhoog

SAMOHT
Pindabrein
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2008 17:23

Berichtdoor SAMOHT » 28 nov 2008 17:34

Hallo allemaal,
Mischien een domme vraag,maar ik vraag mij af hoe je kan bijhouden wanneer je moet tanken.
Dit aangezien er op veel tomossen geen benzine teller zit...
Kan iemand mij dit uitleggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
steeksleutel
Pro Forummer
Berichten: 652
Lid geworden op: 26 jan 2007 19:17
Locatie: Oosthuizen (N-H)

Berichtdoor steeksleutel » 28 nov 2008 17:42

Het licht eraan wat voor tomos je hebt. Ik neem aan een vierkant frame. Deze heeft een tank inhoud van 4 liter.

Stel je rijd 1:25, dan moet je dus op 100 kilometer tanken. Ik tank altijd ongeveer tussen 100 en 120 kilometer. Dat is wel een goede richtlijn vindt ik.
bekijk hier mijn oranje racertje:
viewtopic.php?t=5949&highlight=

En hier mijn sprinter
viewtopic.php?f=19&t=7186

Mijn Café Racer
viewtopic.php?f=11&t=10639
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland

Berichtdoor tamiya » 28 nov 2008 17:44

Ik ga er altijd vanuit dat ik 1:50 rij(alleen imi uitlaat), en dat klopt ook altijd wel. Ik ben zelf alleen niet zo voorstander van om je helemaal tank leeg te rijden. Om de 80/90 km gooi ik de tank altijd weer vol(2 dagen rijden voor mij). Maar als je een andere setup hebt, dan ligt het verbruik alweer veel hoger :wink:
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)

Berichtdoor adje » 28 nov 2008 17:51

Ik heb alleen imi uitlaat en atw 24, en heb is gemeten. dat ik vanaf een volle tank totdat ik op reserve moet ongeveer 133 kilometer heb gereden. Nu weet ik niet precies hoeveel er nog in de reserve zit?

Uitgaande van 1 liter is dit dus 1 op 44 (ongeveer) Uitgaande van een halve liter is dit dan 1 op 38 (ongeveer) Uitgaande van de tomosteller.
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 28 nov 2008 23:00

Ik geloof, dat de kilometerteller wel heel erg goed klopt. De snelheidsmeter echter, klopt voor geen flikker zoals bij elke bromfiets. Corrigeer me als ik het fout heb.

Wil je het zeker weten? Ga dan 1 kilometer lang hectometerpaaltjes tellen bij een RECHTE provinciale weg.
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland

Berichtdoor tamiya » 30 nov 2008 12:31

Ik heb sinds kort een nieuwe zuiger, wat dus inhoud dat ik 300 km(volgens het FAQ) moet inrijden. Volgens het FAQ moet ik het blok elk kwartier af laten koelen. De snelheid moet ongeveer rond de 30 km liggen en af en toe wat meer toeren(naar z'n top neem ik aan?).
Nu is mijn vraag; is het wel verstandig om 20 km naar school te rijden?(met 30 km/u dus 40 min rijden)

Het zijn misschien wat domme vragen, maar ik heb nog nooit een brommer ingereden :P
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 30 nov 2008 15:28

Inrijden doe je met verstand, met verschillende toerentallen en zeker niet te snel, maar als je een brommer hebt mag je best 40 km/uur rijden hoor.

Het gaat erom dat je voldoende smering houdt op cilinder en zuiger. Wil je te snel te hard dan loop je kans dat de onderdelen te snel verslijten. Dus wil je langer genieten van je Tos, rij dan met verschillende snelheden en toerentallen. Je mag af en toe best even volgas gaan, maar geen kilometers achtereen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
ArnoS
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mei 2008 15:11

Berichtdoor ArnoS » 04 dec 2008 13:09

Heb het niet kunnen vinden met de search en ik kan niet posten in het uitlaten gedeelte, dus dan maar zo.

Ik denk erover om binnenkort een homoet 4p te kopen, maar past die ook op een A55 blok?
Hoi
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda

Berichtdoor Marctraider » 04 dec 2008 15:02

Er passen maar 4 uitlaten onder een A55 motor (Streetmate/Revival TS/Funtastic).

1. Tecno Funtastic Imitatie Snel
2. Tecnigas Next R (Er zijn tal van verschillende versies voor deze, op http://www.50cc.nl staat er een voor A55)
3. Katalysator Uitlaat van Tomos Origineel met rechte dikke bocht 45km/u versie.
4. Katalysator Uitlaat van Tomos Origineel met dunne S-bocht 25km/u versie.


Of je moet zelf gaan beunen.
Verderest, ik heb zelf ook een Streetmate (Snorbrommer), maar ik zocht een snellere uitlaat. De Tecno maakt te veel pokkeherrie op stationair niveua. POK POK POK is het... Technigas weet ik niet zal wel iets minder zijn denk ik door de zwaardere materialen (Eventueel betere demping) Dus ik heb nu een 45km/u uitlaatje :)

Maar volgens mij is jouwe een brommer geen snor dus optie 3 valt al af :)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog

Gebruikersavatar
ArnoS
Pindabrein
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 mei 2008 15:11

Berichtdoor ArnoS » 04 dec 2008 17:07

Ik heb nu zo'n standaard snel, gaat ie zo'n beetje 7 per uur harder door, maar weet niet zeker of dat de Tecno is. Maargoed, alsnog jammer dat ze er niet op passen.

Bedankt voor snelle antwoord :)
Hoi
Omhoog

Gebruikersavatar
Speeddragon
Tomosforummer
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 nov 2008 22:24
Locatie: Breda

Berichtdoor Speeddragon » 04 dec 2008 17:17

je vlotter is toch die witte ring bij de sproeier daar?

en wat doet die?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9679
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn

Berichtdoor shadowranger » 04 dec 2008 18:19

je vlotter is toch die witte ring bij de sproeier daar?

en wat doet die?
Die zorgt ervoor dat de stopnaald (het metalen stiftje dat eraan vast zit en in de instroomopening zit) omhooggedrukt wordt en zo zorgt dat je carburateur niet overstroomt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

meikitsu
Pindabrein
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2008 06:03

Berichtdoor meikitsu » 05 dec 2008 06:09

Welke model tomos heb je? Standard
uit welk jaar komt de tomos ? 2007
Is het een snor of een brommer? brom
wanneer ontstond het probleem? na verwisselen achterband

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? achterband gewisseld

Wat is het probleem?
De moeren van het achterwiel blijven loskomen; als ik ze naar mijn zin vastdraai, draait het achterwiel niet meer dus maar wat losser :wink: Hoe vast moeten ze eigenlijk komen te zitten? Ze blijven namelijk loskomen (eerste hint is de kettingspanner aan de rechterkant die gaat draaien)... Dank voor uw hints!
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere

Berichtdoor 7P_ » 05 dec 2008 07:26

Dit is een bekend stuk ellende, de kettingspanners van Tomos zijn onder grote invloed van alcohol ontwikkeld.
Het luistert echt ontzéttend nauw, je moet ze gewoon een stukkie vaster zetten, en dan voel je aan je wiel of die nog vrij draait, en dat herhaal je meermalen. Het zijn namelijk de remmen die dan beginnen te klemmen (dit was bij mij iig het geval). :roll:
Omhoog

Gebruikersavatar
sjaakvanvoorschoten
Diehard
Berichten: 1210
Lid geworden op: 15 mar 2008 01:49
Locatie: route 666

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 05 dec 2008 08:17

kijk even of je de pasbusjes (goed heb) gemonteerd. ik had dat eerst ook dat me achterwiel vastzat nadat ik hem goed had aangedraaid. pasbusjes vervangen en voila ik kon hem weer strak draaien.
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)
Omhoog

Gebruikersavatar
doopie2you
Tomosforummer
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 nov 2008 17:50
Locatie: Papendrecht

Berichtdoor doopie2you » 06 dec 2008 19:46

Beste mensen.

Ik heb een vraagje, Laatst heb ik zoals eerder al vermeld een tomos youngst'r gekocht, Nou ben ik erachter dat die een 3.5L tank heeft maar dan wil ik graag weten hoeveel kilometer ik kan rijden met 3.5L benzine.

Hopelijk heeft iemand hier antwoord voor.

m.v.g Doopie :?

http://www.formule-1.tk

Voor de meeste informatie over Formule 1!
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
3553 berichten
  • Pagina 115 van 178
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • …
  • 178
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.