• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos start niet

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 10 dec 2008 19:46

• Welke model tomos heb je? A35
    Uit welk jaar komt de tomos ? Geen idee.
    Is het een snor of een brommer? Brommer
    Wanneer ontstond het probleem? Vandaag.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Ja remmen, en olie

Wat is het probleem?
Hallo,

Ik heb mijn tomos al gedurende tijd stilstaan, omdat ik gen remmen had, en ik er dus niet op ging rijden. Nu was ik gister dus naar de winkel geweest even remmensetje gehaalt, en gemonteert. Gister liep hij nog wel, maar onstont er zo'n ratel geluid. Ik dus hier ff op forum rondneuzen, en had wel wat gevonden dat het met de versnellingen te maken had.. Maar ik denk laat ik de olie eens verversen want dat had ik al een hele poos niet meer gedaan. Was ook wel nodig, want er kwam pikzwarte troep uitlopen. Nou, ik wou hem weer even starten, na een uur kicken omdat ie nog koud was, pakte hij m effe. Maar dan geef je één keer gas en dan valt hij weer uit. Ik nog paar keer proberen , zelfde probleem. Toen dacht ik dat de sproeier misschien verstopt was, maar was ook niet het geval. Meteen even cab schoon gemakt en nog eens geprobeert, zonder resultaat. Andere bougie derop, ook geen resultaat. Oude bougie (B8HS, als ik het geod zeg) was goed van kleur(Koffiebruin). Maar ik dacht, laat ik het toch eens proberen. Met nieuwe bougie, 7 , Had ik het probleem nog. Nu denk ik dat hij niet meer op tijd loopt, kan dit het geval zijn?

Groeten Oscar

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 dec 2008 00:33

Heb je puntenontsteking? Kijk dan maar eens of die nog wel fris (niet geroest of ingebrand) is. Ontsteking verloopt niet door het stilstaan. Het kan ook zijn dat de krukaskeerringen uitgedroogd zijn (wel door lang stilstaan) en vervangen moeten worden. Nu je waarschijnlijk wel de juiste hoeveelheid in het carter hebt kan er ATF in de cilinder komen.

Hoe is de kleur van de vonk (geel of blauw?) en is deze krachtig?

Maak even een lijstje wat de rest is van je setup.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 11 dec 2008 10:01

Of ik punten onsteking heb.. Heb eigelijk geen idee. Ik weet wel dat er 2 spoelen opzitten en dan 2 streepjes voor brom en snor.

De vonk is als het goed is blauw en redelijk krachtig, tenminste nog met die bh8s bougie erin. De nieuwe weet ik niet zou ik even moeten kijken vanmiddag( zit nu op school)

Setup is gewoon *standaard (brom) heb alleen een andere uitlaat (polini)

Heb hem namelijk overgekocht destijds voor een prikkie(€40,-) als crossbrommer.
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben wel even fotos maken en erop zetten, misschien wel makkelijk.

Gr. Oscar

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 10:31

wat jij zegt duidt eigenlijk op:

1. Een nieuwere elektrische ontsteking (Wegens zo genaamd Brom/Snorstand)
2. Maar wel met maar 2 spoelen.

Dus kan je beter fotos maken, of je hebt contactpunt/elektrisch in 1 :p

Zowiezo als het een elektrische ontsteking is kan er zeer weinig aan de ontsteking kapot zijn gegaan door hem alleen maar te laten staan. Ook om het ontstekingstijdstip te veranderen zou er iets moeten zijn gedraaid zoals: Vliegwiel, dat lijkt me heel sterk, Grondplaat zit vast met 2 bouten, lijkt me ook sterk, de rest zit allemaal gewoon zoals het moet zitten.

Als je ons zegt welk jaar hij gebouwd is weten we misschien al iets meer. Check je kentekenpapieren o.i.d. eens na. Want sommige A35's hebben contactpuntonsteking en de nieuwere hebben weer Elektrische onsteking (Met CDI dus)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 11 dec 2008 12:46

Als je streepjes op je carter hebt staan is het electrish, door het lange stilstaan kan het inderdaad zo zijn dat je krukaskeerringen uitgedroogd zijn, vervang deze. Ook verstandig is om je koppakking en voetpakking te vervangen. En het kan ook zijn dat je keerring
Aan ontstekings zijde valse lucht trekt (omdat je zei dat hij het wel deed maar gelijk weer uitging toen je gaf gas) hoop dat je hier wat mee kan.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

Lukos
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 11 dec 2008 12:49

Volgens mij zit dat streepje ook gewoon op carters waar een punten ontsteking op zit, bij mijn project is dat igg het geval, ik heb gewoon een punten ontsteking én 2 streepjes op de carter.

Beter maakt hij gewoon even een foto, dan weet je zo of het een elektrische of punten ontsteking is. :)
"Two wheels and a heart" Mijn project!

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 11 dec 2008 12:50

Bouwjaar kan ik denk ik niet meer achterkomen omdat er geen kenteken opzit. Ik gebruik hem als crossbrommer.
Hoe kan ik die keering veranderen dan? Heb namelijk niet super veel verstand van brommers. En hoe kan ik zien dat het fout zit?
En wat die onsteking betreft, ik heb hem wel eens eerder van tijd afgehad met hetzelfde probleem, dit heb ik destijd weer goed gezet. Hier zal ik vanmiddag eerst wel even naar kijken.

Gr. Oscar

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 12:56

Volgens mij zit dat streepje ook gewoon op carters waar een punten ontsteking op zit, bij mijn project is dat igg het geval, ik heb gewoon een punten ontsteking én 2 streepjes op de carter.

Beter maakt hij gewoon even een foto, dan weet je zo of het een elektrische of punten ontsteking is. :)
Misschien is hij wel oververplaatst ofzo weet jij veel ;)

Carter blijft hetzelfde. Zou dus ook kunnen, maarja.

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 11 dec 2008 14:47

Origineel heeft een carter met punten ontsteking geen streepjes. En aan de keerringen kun je niet zien of ze kapot zijn.
Je hebt ook een filtertje in je carb, kijk eens of dat de benzine toevoer niet belemmert.
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 15:47

Origineel heeft een carter met punten ontsteking geen streepjes. En aan de keerringen kun je niet zien of ze kapot zijn.
Je hebt ook een filtertje in je carb, kijk eens of dat de benzine toevoer niet belemmert.

Dus topic starter, gewoon de vlotterbak eraf en benzinekraan open, vervolgens moet er gewoon benzine uit de carburateur stromen ;)

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 11 dec 2008 16:55

De carb is niks mis mee, al gekeken. Hij pakt hem namelijk ook maar heel even aan, voor 5 sec zegmaar dan geef je gas, trekt ie op zoals het hoort dus bij mij schiet hij dan redelijk vlot weg.. En daarna geef je weer wat gas, valt ie uit. Ontsteking is het ook niet, net wat mee gespeelt en zonder resultaat. Tenzij ik iets fout heb gedaan maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk

Hier alsnog een foto van de ontsteking. (niet de duidelijkste maar hopelijk kunnen julie er wat mee)

Afbeelding

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 11 dec 2008 17:02

Zo te zien heb je geen contactpuntonsteking maar gewoon een elektrische met CDI. Wel onduidelijke foto moet ik zeggen, sorry. Je zei trouwens dat je 2 spoelen hebt, ik zie er 4 hoor ;)

Ik zie namelijk geen pick-up unit :o Zou die daarom niet starten? :p

Als het goed is zit er op je grondplaat aan de zijkant een inkeperingetje, die moet ergens tussen de 2 strepen op het carter staan. Je pick-up unit zit normaal gesproken rechts onder,en is een zwart blokje vastgezet met 2 schroeven.

Kijk even hier:
http://www.tomosforum.nl/uploads/images ... ual_10.jpg

Nummer 4 op de afbeelding. Dit moet je wel hebben anders kan hij het ontstekingspunt nooit bepalen. Of iemand moet mij hier nu op mijn vingers tikken?

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 11 dec 2008 17:12

Ja sorry, dat met 2 spoelen was uit me hoofd en denkik door de war geraakt met puch, die hebben ervaak wel 2.

Maar als die pick-up unit er niet opzit, maar er wel ophoort, heeft deze er nooit opgezeten. Maar eerder ree hij wel gewoon, dat vind ik dan wel raar. En welk inkepinkje bedoel je? Zit ie links of rechts?

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 12 dec 2008 09:47

Niemand die mij verder kan helpen?

Lukos
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Lukos » 12 dec 2008 12:41

Dat inkeepingkje zit aan de linker kant van de ontsteking, zitten gewoon 2 streepjes, kijk anders ook even in de FAQ daar staat het allemaal precies uitgelegd.
"Two wheels and a heart" Mijn project!

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 12 dec 2008 14:07

Oh ja dat, maar daar ben ik al mee bezig geweest, zonder resultaat. Ik denk dat toch dat het de keerring is. Hoe kan ik deze vervangen? moet ik dan bijde carterkappen erafhalen? En de olie er uitlaten lopen? Heb namelijk net nieuwe in gedaan. En hoe kan ik zien dat de keerring kapot is/zijn?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 13 dec 2008 00:26

De ATF kun je opvangen en gewoon hergebruiken. Carterdeksels moeten er idd af, zie ook de FAQ over hoe je de keerringen moet vervangen. Uitwendig kun je niet zien of een keerring kapot is, je kan alleen vermoeden dat dat zo is. Vaak gaat het kicken erg licht (geen tot weinig compressie). Keerringen zijn niet voor hergebruik.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 13 dec 2008 14:08

Vaak gaat het kicken erg licht (geen tot weinig compressie).
Het kicken is niet bepaalt lichter als normaal... En is het een grote inverstering om dit te vervangen? Daar had een vriend van mij het over. En als ik nieuwe ringen moet halen, welk type moet ik dan hebben, of is dit allemaal hetzelfde type?

Oscar258
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Oscar258 » 14 dec 2008 12:54

Is dit de goeie maat/type enzo? Dan kan ik hem nameijk ff ophalen bij de brommerboer:

Olie keerring - 35-47-7mm

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 dec 2008 14:41

Is dit de goeie maat/type enzo? Dan kan ik hem nameijk ff ophalen bij de brommerboer:

Olie keerring - 35-47-7mm
Edit: moet dus zijn 17x35x7 aan beide kanten. De 35x47x7 is voor achter het kettingwiel.

Kl*te forum wou mijn post niet aanpassen, ondanks dat ik al de verandering had doorgevoerd.
Laatst gewijzigd door shadowranger op 14 dec 2008 15:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen