• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wie kan mij helpen?? WINTERPROBLEEM!!

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
remie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor remie » 27 nov 2005 16:06

Ik heb een tomos flexer en in de winter rijdt hij normaal goed.
Maar als het in de nacht vriest en ik wil op mijn brommer naar huis, rijd hij het eerste stuk (ongeveer 1 km, soms wat korter en soms wat langer) perfect. Maar daarna gaat die terug lopen dan maakt hij ook een ander geluid en rijd ie echt nog maar heel langzaam (de fiets gaat nog sneller). Wie weet hoe dit komt en wat ik eraan kan doen? Het in nl best vervelend als je midden in de nacht naar huis wil en hij zo langzaam gaat rijden.
Normaal gaat ie ook iets terug lopen als die koud is en je rijd te snel weg maar als je dan ff wat gas minderd dan rjid die daarna gewoon weer door.
Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik mijn brommer een beetje kan opvoeren? Kan ik dat zelf en hoe??

Thanx

xxx remie

Robin
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Robin » 27 nov 2005 16:55

Over het opvoeren kijk eens een keer rond in het faq gedeelte van het forum. Het staat er niet voor niets. Ook heeft het forum een zoek functie.

Links boven in naast Gebruikerslijst. En daar type je in `opvoeren`
En kijk eens hoeveel topics je krijgt.

Over het probleem kan ik je niet veel vertellen.
Zou eerst kijken wat de kleur van de bougie is en of dat hij goed vonkt.
Na 8000km ofzo zal ik zeker wel eens een keer een nieuwe bougie erin draaien. Verder zou bijvoorbeeld de uitlaat verstopt kunnen zijn.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 27 nov 2005 17:04

wat een onzin.
en robin hoe kom je erbij dat hij 8000 km/u heeft gereden. dat staat niet eens in zijn verhaal. uitlaat is niet verstopt want anders moest de tomos altijd slechter rijden.

na 1 km is motortje lekker warm geworden. dus dan moet je problemen gaan opzoeken als je blokje warm is. hierbij moet je denken aan:

verkeerd benzine mengsel

probeer wat te spelen met je choke

onsteking verkeerd afgestelt
bougie nog wel goed?

remie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor remie » 27 nov 2005 18:39

Het is zo dat hij normaal gewoon goed loopt maar als ie ergens buiten heeft gestaan en in dan naar huis rij als het vriest dan gaat ie na een tijdje gewoon heel langzaam lopen. dan blijft ie ook tikken. Ik heb hem eeen keer binnen gezet met een kachel en toen reedt ie gewoon. het is alleen als het heel erg koud is.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 27 nov 2005 18:45

voordat je weg rijdt laat je tomos warm draaien? of rij je gelijk weg?

remie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor remie » 27 nov 2005 20:22

Ik laat de motor niet warm draaien maar ik rij meteen weg

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 27 nov 2005 20:32

dat kan, maar moet je wel even rustig rijden, want warm rijden is vaak beter als warm lopen zeggen ze..

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 27 nov 2005 21:52

Dit gaat klinken als een bevroren carburateur.

Vooralleerst dit te snappen, moet je weten dat benzine warmte nodig heeft om te kunnen verdampen, is die warmte niet aanwezig, dan wordt dat uit de omliggende materialen onttrokken, dus je carburateur zal altijd kouder zijn als de rest van je motorblok, en niet omdat hier koele lucht doorheengaat, maar omdat hier benzine wordt verdampt.

Doordat het vriest, en dus de carburateur echt gruwelijk koud wordt, bestaat het gevaar dat vocht uit de lucht zich als ijs gaat afzetten in je carburateur, ik ga ervanuit dat dit bij jou de oorzaak is.

Bij auto's komt dit probleem ook voor, maar is er inmiddels door de fabrikanten op ingesprongen door carburateurverwarming/spruitstukverwarming/aanzuiging van lucht rondom het uitlaatspruitstuk door te voeren, en dit werkt goed.

Bij jouw kun je dus proberen, op een of andere manier de inlaatlucht wat te verwarmen, om te kijken of je dit probleem ook echt hebt. De simpelste methode waar ik ooit van gehoord heb, is om een 15 watt lampje in je luchtfilterhuis op te nemen, en dan zou de warmte van het lampje voldoende moeten zijn om te voorkomen dat de carb bevriest. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het klinkt wel aannemelijk dat dit zou moeten werken.

succes Marcel
Ook een Gyneacoloog is een Kutmonteur.

remie
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor remie » 27 nov 2005 22:41

Dit klinkt echt heel vaag
Een lampje erin zetten?
Hoe zou je dit dan moeten doen en geeft dit echt voldoende warmte?
Is er nog een andere manier?
warm laten draaien van te voren zou dat kunnen helpen?

Marco
Tomosforummer
Contacteer:
Contacteer Marco
Website
  • Citeer

Berichtdoor Marco » 27 nov 2005 22:48

Dit gaat klinken als een bevroren carburateur.

Vooralleerst dit te snappen, moet je weten dat benzine warmte nodig heeft om te kunnen verdampen, is die warmte niet aanwezig, dan wordt dat uit de omliggende materialen onttrokken, dus je carburateur zal altijd kouder zijn als de rest van je motorblok, en niet omdat hier koele lucht doorheengaat, maar omdat hier benzine wordt verdampt.

Doordat het vriest, en dus de carburateur echt gruwelijk koud wordt, bestaat het gevaar dat vocht uit de lucht zich als ijs gaat afzetten in je carburateur, ik ga ervanuit dat dit bij jou de oorzaak is.

Bij auto's komt dit probleem ook voor, maar is er inmiddels door de fabrikanten op ingesprongen door carburateurverwarming/spruitstukverwarming/aanzuiging van lucht rondom het uitlaatspruitstuk door te voeren, en dit werkt goed.

Bij jouw kun je dus proberen, op een of andere manier de inlaatlucht wat te verwarmen, om te kijken of je dit probleem ook echt hebt. De simpelste methode waar ik ooit van gehoord heb, is om een 15 watt lampje in je luchtfilterhuis op te nemen, en dan zou de warmte van het lampje voldoende moeten zijn om te voorkomen dat de carb bevriest. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het klinkt wel aannemelijk dat dit zou moeten werken.

succes Marcel
van ewn bevroen carb heb ik ook last, ding wordr echt een ijsklomp. k heb nu een stukje plaat langs m'n cilinder gemaakt die de "warme" lucht ervan lang m'n carb, spruitstuk en luchtinlaat geleid. sinsdien heb ik er geen last meer van. ( hopen dat dit zo blijft ) ik heb btw wel een carb naat et frame!
Tomos Revival: A35 blok, 65cc airsal / eurokit (44mm), doppler race membraam, standaard kop, aangepast standaard filter ,15.15 Dell‘orto SHA, 15mm olie injectie spruitstuk, sproeier 70, Homoet 4P uitlaat, 26-24 vertanding. Top : 80

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 27 nov 2005 23:16

Ik weet niet precies hoe het er bij een flexer uitziet, maar kijk of je ergens ruimte hebt voor een losse fitting ( Te koop bij elke vrachtwagenhandelaar/dealer/partssupplier ), en zie of je die samen met een lampje ( 10/15/21 watt) ergens los in een gedeelte van je luchtinlaat kunt leggen, de draden knoop je dan 1 op 1 door met bijvoorbeeld de bedrading naar je achterlicht, en dan zou het moeten werken.

Zoals ik al zei, ikzelf heb er geen ervaring mee, maar omdat ik een 1100 kawa aan het opknappen ben, lees ik geregeld wat klassiekerbladen, en dit stond hierin beschreven als een goede en goedkope methode. Die man had zelf een 900 hondamotorfiets, en bleek bij hem afdoende te werken.

Vergeet niet, dat een gloeilamp echt letterlijk kokendheet wordt, dus warmte zou er genoeg vanaf moeten komen.

Groeten hellbat.

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 28 nov 2005 10:40

Mijn broer(AF1) en iemand met een aprillia classic (allebij RV4blok) die ik ken, hebben ook last van het dichtvriezen van het filter en de carb. zij hebben allebij een rood LEDje in hun filterbox, dat werkt gewoon bij hun...

en als de AF1 niet start gewoon een lading deo in het filter spuiten en kicken maar...
meestal start hij dan het ledje is erin gekomen toen we vorrige winter een klopje ijsuit de carb hebben gevrot :shock: :?

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 29 nov 2005 04:34

en waarom zit er een ledje in dan ???????

Milan
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer Milan
Website
  • Citeer

Berichtdoor Milan » 29 nov 2005 12:28

Ik meen dat dat ledje er zit voor het zelfde doel als de gloeilamp van jou, hellbat.
Alleen ik vraag me af: Een led staat erom bekend dat hij een hoge lichtopbrengst geeft tegen een laag energie verbruik. Dat betekend dat de warmte afgife minimaal moet zijn om dit hoge rendement te halen.
Waarom doet men dan een ledje in de carburateur??... zal vast een andere reden hebben...
Afbeelding

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 29 nov 2005 12:35

geen idee, maar allebei de ledjes zijn wel rood, misscien heeft dat ermee te maken ?

hier staat ook iets over op BF, ga wel ff zoeke

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 29 nov 2005 12:45

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/142

hier staat wat over dichtvriezen ..

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 29 nov 2005 19:32

ja, maar niks over ledjes, ik vraag me af waarom die ledjes er dan inzitten. Voor de warmte zal het niet zijn, want ledjes geven geen warmte af ( voor de muggenzifters, oke, ze geven wel warmte af, maar dat is bijna niet meetbaar ), dus , het zou een controleled kunnen zijn, die geschakeld zit met de lamp of verwarming, om te kijken of deze nog brandt. Dat is het enigste wat ik kan bedenken.

Groeten Marcel

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 29 nov 2005 20:54

misschien licht het aal het het feit dat het een ROOD ledje is, dat ze allebei hebben laten inbouwen met de klacht : me gasschuifhuis vriest dicht, en soms zelfs de versnellingsbak enzo :shock:

hellbat
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor hellbat » 29 nov 2005 20:56

daar helpt enkel een ledje gene ene moer aan

PraatPaal
  • Citeer

Berichtdoor PraatPaal » 29 nov 2005 21:40

hmm, vaag, maar klachten blijken toch echt minder te worden ... en bij auto's hellbat, jij weet et vast wel ;p daar zit toch ook wellis wat in de filterbak ?

Gesloten
  • Afdrukweergave
32 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Archief”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen