van ewn bevroen carb heb ik ook last, ding wordr echt een ijsklomp. k heb nu een stukje plaat langs m'n cilinder gemaakt die de "warme" lucht ervan lang m'n carb, spruitstuk en luchtinlaat geleid. sinsdien heb ik er geen last meer van. ( hopen dat dit zo blijft ) ik heb btw wel een carb naat et frame!Dit gaat klinken als een bevroren carburateur.
Vooralleerst dit te snappen, moet je weten dat benzine warmte nodig heeft om te kunnen verdampen, is die warmte niet aanwezig, dan wordt dat uit de omliggende materialen onttrokken, dus je carburateur zal altijd kouder zijn als de rest van je motorblok, en niet omdat hier koele lucht doorheengaat, maar omdat hier benzine wordt verdampt.
Doordat het vriest, en dus de carburateur echt gruwelijk koud wordt, bestaat het gevaar dat vocht uit de lucht zich als ijs gaat afzetten in je carburateur, ik ga ervanuit dat dit bij jou de oorzaak is.
Bij auto's komt dit probleem ook voor, maar is er inmiddels door de fabrikanten op ingesprongen door carburateurverwarming/spruitstukverwarming/aanzuiging van lucht rondom het uitlaatspruitstuk door te voeren, en dit werkt goed.
Bij jouw kun je dus proberen, op een of andere manier de inlaatlucht wat te verwarmen, om te kijken of je dit probleem ook echt hebt. De simpelste methode waar ik ooit van gehoord heb, is om een 15 watt lampje in je luchtfilterhuis op te nemen, en dan zou de warmte van het lampje voldoende moeten zijn om te voorkomen dat de carb bevriest. Dit heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het klinkt wel aannemelijk dat dit zou moeten werken.
succes Marcel
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 7 gasten