ik ben zelf maar eens aan de gang gegaan, nog niet met mn tomos

, da is te lastig al die kleine dingen enzo.
maar ik vond een zeer goede tut over vlakken kleuren, ik post m hier dan hebben mensen er wat aan:
Airbrush 1
Het kleuren van foto's, volgens mij wel iets wat de beginnende photoshopper interessant vindt. Laten we maar van start gaan. Om te beginnen zoek je een mooie foto, of neem onderstaande. (houd er wel rekening mee dat je een kleurenfoto eerst naar zwartwit moet omzetten voor het mooiste resultaat).
Okee, nu zullen we de vlakken die we in willen kleuren moeten selecteren, dit doen we door ze in QuickMask Mode (Q) in te kleuren. Dubbelklik op QuickMask en zet die radiobutton op Selected Areas. (ga naar channels en dubbelklik daar op je gemaakte channel (witte))
Zoom in tot ongeveer 300 of 400% (is per foto verschillend) en kleur een gedeelte van de foto nauwkeurig in met een harde ronde brush (je kunt deze verkleinen/vergroten met [ en ]).
Als je een gedeelte helemaal hebt ingekleurd (dat rode is niet de definitieve kleur!!) zoom je weer uit tot 100% en verlaat je de QuickMask Mode (Q). Nu zie je dat wat je net ingekleurd hebt geselecteerd staat.
Sla deze selectie op, (Select..>Save Selection..) zodat we hem later weer kunnen gebruiken. Deselecteer de selectie (Select..>Deselect..). Doe dit nu met alle vlakken in je tekening alvorens verder te gaan met de volgende stap.
Nu gaan we de motor een andere kleur geven. Laad de selecties die dezelfde kleur moeten hebben (Select..>Load Selection..). Zorg er wel voor dat je add to selection aan hebt als je er meer tegelijk wilt selecteren. Maak een color balance-adjustmentlayer aan voor deze selectie (Layer..>New Adjustment Layer..>Color Balance..). Experimenteer zelf met de Color Balance, let wel op de radiobuttons Shadows, midtones en highlights, voor het mooiste resultaat zul je namelijk bij alle drie de Color Ballance aan moeten passen. Je hebt je foto ingekleurd!!! Voor een ander (realistischer) effect verander je de blending mode van je AdjustmentLayer van Normal naar Overlay of Soft Light

Binnenkort zal er een uitbreiding op deze tutorial komen, waar je leert hoe je figuren op je motor brusht, zoals hieronder.
die uitbrieding is hier te vinden:
http://www.photoshopthis.nl/index.php?menu=5&tid=5
bovenstaande tut heb ik gekopieerd van photoshopthis.nl :
http://www.photoshopthis.nl/index.php?menu=5&tid=4