Bij deze een stukje over Tunen. Dus niet over opvoeren maar “Besser machen” zoals de Duitsers het zo precies uitdrukken.
In het kader dat ik mijn Tomosjes heel gedoceerd beter laat lopen, kwam ik nu weer het spruitstuk tegen. Nu heb ik het hieronder staande al meer gedaan, maar nooit aan de openbaarheid prijs gegeven. Niet dat het iets spectaculair is, maar het doet er wel toe.
{Verhaal uit het verleden: In 1965 reed ik Tomos (3v). Ik heb toen van de Bing 12 mm carburateur het aangegoten spruitstuk naar ± 16 mm uitgevijld.
Het gevolg was toen, dat mijn Tomos beter oppakte bij gas geven en hij was sterker met optrekken geworden. In snelheid maakte het niet uit. Maar alle beetjes helpen.}
Dus zo ook met het huidige schuine spruitstuk. (Ik heb hem al reeds afgetekend)

Wat heb ik nu gedaan. Wel …. ik heb het gat, welk op de membraam aansluit, op dezelfde afmeting geslepen en gevijld. Ter illustratie weer een foto.
De flens zoals hij geworden is, er daar naast de membraam.

Ik had de membraam-maat overgezet op de flens en daarna afgetaped. [Dan weet je tenminste hoe ver je moet gaan.]
Natuurlijk zou je de 14 mm gang nog op kunnen boren of ruimen naar 15 mm. Maar ik rij met een 12 mm carburateur, dus het is voor mij niet aan de orde.
Mogelijk zien jullie er iets in, maar je bent vrij om je eigen weg te gaan. Ik deed het zo.
Met vriendelijke groet en het beste gewenst,