Bij deze even een vermelding dat het mij ook niet altijd voor de wind gaat.
Middels lopende zaken, waarbij een aantal dingen door mij zorgvuldig zijn uitgezocht en dat heeft de nodige weken gelopen. {Logisch, want ik heb ook nog een gezin en kan natuurlijk niet elke dag zo`n 8 uur in de kelder vertoeven. Daar zou mijn vrouw niet blij mee zijn.]
En dan kan het voorkomen dat er enige dagen tussen de onderzoekjes, die ik deed, zaten.
Zo ook over het ontsteking en spanningsysteem. (Is nog niet afgerond) Dus dat spul is er allemaal af geweest, etc. etc. En weer terug gemonteerd. Maar daar is iets fout gegaan.
Ik ga er van uit dat ik naar boven ben geroepen om te eten. En dagen later pas weer verder ben gegaan. [ Ik moet ook nog wel eens opdraven als oppasopa of pa die wel een oplossing heeft.] Toen ik weer terug was bij de Tomos ben ik ter goeder trouw weer verder gegaan met het blokje. Maar op een andere plek, omdat er eerst nog geschreven en gebeld moest worden over de ontsteking, (Is nog niet gebeurd) voordat ik het weer vast zou zetten. Ja en later is besloten het ontsteking verhaal vooruit te schuiven en is totaal vergeten dat ik het vliegwiel nog vast moest zetten. En dat moet ik nu bezuren.
Nadat alles weer in elkaar zat vorige week, ging ik even testen of hij het weer deed. (Na zo`n 2 maanden)
Wel, … hij sloeg keurig aan na de 4e trap. En dan wil je wel even kijken\weten of hij goed (beter) trok. [Ik had\heb voor het eerst de extra afgevlakte kop Snorkop (- 4½mm) er op gezet. [Wel met 2 koppakkingen, want anders tikt de zuiger tegen de kop.]
Wel, …. dat had een koppel, daar word je echt blij van. Doch helaas, na 200 meter kwam er een onheilspellend geluid van uit het vooronder. Wat kon dat zijn ?
Daar moet je gewoon een nachtje over slapen, zo ook gedaan. Dan heb je tijd om er over na te denken, waar er iets fout kan zitten. Ik kon alleen bedenken dat de veer van de 2e versn. koppelingen mogelijk gebroken kon zijn. Of iets bij de ontsteking, maar niet het vliegwiel.
De volgende dag weer eens naar de kelder gegaan. Het motortje weer voorzichtig in beweging gebracht met de kickstart. (Zonder bougie in de kop, natuurlijk)
Wel, … het geluid kwam van links. Dat stemde mij gelijk wat beter, dan hoefde ik tenminste niet het blok weer open te maken. Dan de linker kap er maar afgehaald. En daar kwam al een moer naar buiten rollen. Ja, …je kan het al raden, het vliegwiel zat los op de kruktap. Voor mij, op dat moment niet echt te begrijpen. Maar het was zo. Dan wordt `t het bekijken van de schade. Daar heb ik natuurlijk wat foto`s van gemaakt.
De spie in de kruktap helemaal om gedrukt. En de spiebaan in het vliegwiel hier en daar uitgelubberd.
Nou komt dit ongelukje wel meer voor bij Forummers. En wordt er regelmatig gevraagd hoe dit op te lossen is. Wel, … daar heb ik ideeën over. Doch daar ik er nu zelf voor staat wil ik er wel een Faq. over maken, geen punt natuurlijk. Maar ik heb 2 oplossingen en maar één kapotte krukas. Vandaar dat ik dit ook schrijf.
Dus bij deze de oproep, als er iemand nog een krukas heeft liggen die beschadigt is rondom de vliegwiel spie. Ik wil graag een poging doen om hem weer bruikbaar te maken. (En hem dan te fotograferen en die foto`s dan te gebruiken in mijn Faq. over het repareren van de krukas.)
In afwachting van enige reactie verblijf ik met vriendelijke groet,