• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos maakt raar geluid op top na monteren strd snel uitlaat

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 25 feb 2009 22:30

• Welke model tomos heb je?
    A35 (denk ik)
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    Weet ik niet, Het is zo een met een ronde koplamp vooraan.
    Is het een snor of een brommer?
    Snor
    Wanneer ontstond het probleem?
    Sinds ik een snelle uitlaat eronder had.

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Snelle uitlaat.

Wat is het probleem?
Yeeeoowww....
Ik heb dus een tomos, altijd starten en lopen.
Maar ik had dus een snelle uitlaat eronder gedaan en als je dan op top rijd maakt hij een heel raar geluid, een soort van ttrrrrrr geluid :P hij neemt dan iets van snelheid af en daarna trekt hij weer een beetje en dan maakt hij weer dat trrr geluid.
Het is alsof er iets begrenst wordt lijkt het wel,

Mijn vraag, wat is het voor een geluid en hoe verhelp ik het.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 26 feb 2009 16:07

Sproeier 1 of 2 maten omhoog, zie FAQ voor hoe of wat!

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 26 feb 2009 18:10

Ik had nog een sproeier liggen van toen ik hem kocht die had ik erbij gekregen, dit was maat 57 en die heb ik erin gedaan.
Maar er zat maar een maat 50 in dus dat zijn 7 maten omhoog :P
Hij maakt het geluid nu alleen maar meer dus zal binnenkort maar even een 52 ophalen en kijken wat hij dan doet.

groetjes
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22

Top: 55 km/h

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 26 feb 2009 23:33

Beste japie,

Hoe snel reed jou Tomos met die vorige uitlaat ?

Hoe snel rij hij met die nieuwe uitlaat ?

Heb je de lucht begrenser er al uit ?

Had je dat geluid ook niet toen je met de "oude " uitlaat reed ?

Ik denk dat je naar beneden moet met de sproeier. Maar als je verder gaat in het sneller maken, dan moet je weer omhoog met je sproeier. Dus kijk even hoe je er voor staat. En laat het even weten.

Vriendelijk gegroet,
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 27 feb 2009 11:11

Is normaal dat als je snellere uitlaat eronder doet dat je 1 of 2 maten omhoog doet. Staat zo'n beetje overal op het forum.

Luchtfilterbegrenzer eruit met een 14/9 hoeft niet perse beter resultaat te geven, dat is even afstellen geblazen. Wat niet altijd goed lukt. Maar je kan het proberen. Ik zou alleen eerst zorgen dat hij gewoon rijd met begrenzer er in.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 27 feb 2009 13:50

Heel raar dat met de nieuwe uitlaat trr op topsnelheid hoort, dit betekend dus dat hij dan 4-takt (4-takten noemen wij het). Het mengsel is te rijk.

Dus sproeier naar beneden (In stappen van 2 lijkt me goed)

Wel vaag, meestal met een snelle uitlaat moet de sproeier omhoog, maar misschien is de cilindervulling nu wel beter dan eerst. (Tegendruk die het verse mengsel weer naar binnen drukt is beter blijkbaar, OF je snelle uitlaat zit tegen verstopping aan, maar lijkt me sterk toch?)
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 27 feb 2009 15:59

Marctraider. Dit is volkomen normaal. Laatste 2 weken heb ik stuk of 5 van zulke topics gezien. En heb het zelf ervaren. Je hebt het gevoel dat hij inhoud.

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 28 feb 2009 17:34

Hey,
Ik heb vandaag een nieuw tandwiel gemonteerd (28)
Heb toen daarna ook een stukje zonder luchtfilter gereden en je raad het al, het trrrrrr geluid was weg.
Heb daarna de luchtfilter uit elkaar gehaalt en dat buisje eruit getrokken, ook heb ik sproeier maat 50 er weer in gezet(kleinste die ik heb) en het geluid is zo goed als weg, Heeeel soms maakt hij dat geluid nog dus maandag maar even 49 of 48 ophalen.

Conclusie, als je een snelle uitlaat onder je tomos zet en hij maakt het trrrrr geluid. Monteer een kleinere sproeier of ontgrens je luchtfilter (of een powerfilter/gaasje) . Of allebij.

Ik hoop dat dit jullie heeft geholpen :D

Hier nog een plaatje van het 'buisje' dat ik er uit heb getrokken (Ik heb de foto niet gemaakt en het plaatje is dus ook NIET van mij)

Afbeelding
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 28 feb 2009 17:43

Hey,
Ik heb vandaag een nieuw tandwiel gemonteerd (28)
Heb toen daarna ook een stukje zonder luchtfilter gereden en je raad het al, het trrrrrr geluid was weg.
Heb daarna de luchtfilter uit elkaar gehaalt en dat buisje eruit getrokken, ook heb ik sproeier maat 50 er weer in gezet(kleinste die ik heb) en het geluid is zo goed als weg, Heeeel soms maakt hij dat geluid nog dus maandag maar even 49 of 48 ophalen.

Conclusie, als je een snelle uitlaat onder je tomos zet en hij maakt het trrrrr geluid. Monteer een kleinere sproeier of ontgrens je luchtfilter (of een powerfilter/gaasje) . Of allebij.

Ik hoop dat dit jullie heeft geholpen :D
Als je zonder luchtfilter/flippo rijd krijg je meer lucht bij je mengsel.
Als je een kleinere monteert krijg je minder benzine bij je mengsel.

Wat je dus nu gaat doen is je benzine-luchtmengsel op een verhouding gaat zetten zodat je meer lucht dan benzine hebt.Of dat goed is weet ik niet.

En wat jij nu zegt dat je een kleinere sproeier moet plaatsen klopt totaal niet.
9 van de 10x is t een grotere sproeiert.

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 28 feb 2009 19:45

volgensmij is maat 50 zowizo al groter dan de standaard maat, maar ik dacht eerts toen hij dat geluid maakte dat hij meer benzine nodig had, achteraf bleek het dat hij teveel bezine/te weinig lucht kreeg.
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22

vinz0r
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor vinz0r » 28 feb 2009 19:53

volgensmij is maat 50 zowizo al groter dan de standaard maat, maar ik dacht eerts toen hij dat geluid maakte dat hij meer benzine nodig had, achteraf bleek het dat hij teveel bezine/te weinig lucht kreeg.
Klopt,48 is standaard.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 01 mar 2009 11:24

49 :wink:

Maarja misschien van hele oude dat dat anders is.

misterx
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor misterx » 01 mar 2009 17:11

ik had precies hetzelfde probleem, ik ik had het opgelost door het slangetje in het luchtfilter terug te stoppen en gewoon de standaard sproeier (althans bij mij was die standaard) 49 erin te laten zitten, daarna reed hij super, en stotterde bijna niet meer, succes!

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 01 mar 2009 17:31

Beste jaapie,

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vragen van Donderdag 26 feb.

Het geeft een ander, die jou probeert te helpen zoveel info.

Hij loopt nu weer een beetje behoorlijk begrijp ik.

Verder is het geen wet van meden en perzen, als je een “snelle” uitlaat er onder plaatst, dat je dan je sproeier 2 maten naar beneden moet. Het kan namelijk ook 2 maten naar boven zijn.
Dat ligt helemaal aan de benzine en lucht instelling die op dat moment op je Tomosje aanwezig is.

Daarom is het zo belangrijk dat diegene die om raad vraagt, zelf ook wat doet en dat in de vorm van informatie leveren, als daar om gevraagd wordt.

Het geeft je beperkte kennis van zaken weer, als je niets laat weten. Je hebt dan niet in de gaten hoe belangrijk het is om een ander handen en voeten aan te reiken, waarmee die uit oogpunt van kennis je weer verder kunnen helpen.

Zo even licht uit mijn slof geschoten. Ik moest het even kwijt.

Maar toch weer vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 01 mar 2009 22:06

Ik zal voor de lezers en voor jou de vragen nog wel even beantwoorden.

Hoe snel reed jou Tomos met die vorige uitlaat ?
iets boven de 25 (Was standaard uitlaat met de 'S' slinger erin.)
Hoe snel rij hij met die nieuwe uitlaat ?
Tegen de 40 aan denk ik.
Heb je de lucht begrenser er al uit ?
Eerst niet, nu wel(En dat hielp)
Had je dat geluid ook niet toen je met de "oude " uitlaat reed ?
Nee.

Zoals ik al gezegt had(volgensmij) dacht ik dat de oorzaak van het geluid was dat hij te weinig benzine kreeg, dus was ik van sproeier maat 50 naar 57 gegaan met als resultaat: Nog meer(bijna alleen maar) het trrr geluid op top. Toen heb ik een stukje zonder luchtfilter gereden en het geluid was bijna weg. Thuis de slurf eruit gedaan en ook gelijk sproeier maat 50 er weer in. Nu is het geluid dus zo goed als weg. Morgen 49 proberen en kijken of het echt helemaal weg is.
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 02 mar 2009 08:51

Ik geef C.v. Klaveren gelijk. Het ligt maar net aan de uitlaat (vorm van de uitlaat, tegendruk van de uitlaat) veel van deze factoren resulteren weer in een bepaalde cilindervulling. Alleen diegene die een beetje weten hoe 2-takt in elkaar steekt weet ook dat elke uitlaat een ander effect heeft op de prestaties.

En ja, de sproeier kan 2 maten naar beneden, en 2 maten omhoog, of helemaal geen sproeierwijziging. Doch denk ik als je een uitlaat met een S-bocht vervangt met een dikke pijp (Terugloper o.i.d.) dat de sproeier weldegelijk naar boven moet.

Ook een gekoolde of bijna dichtgekoolde uitlaat kan nog wel goede prestaties leveren maar toch kan deze ook de vulling van de cilinder verhogen met benzine omdat het uiteindelijk nergens anders meer heen kan (Als het uiteinde een beetje verstopt zit). Dan zal de sproeier ook naar beneden moeten.

Verder als jou probleem opgelost is door de sproeier te verkleinen, dan is alles prima!
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 mar 2009 14:53

Beste jaapie,

Mijn dank voor je info. Ik ga even in op je laatste informatie.
Ik krijg de indruk dat je geen kilometerteller op je Tomos hebt. Gezien dat je schrijft, dat je denkt dat je tegen de 40 reed.

Als dat zo is, dan is dat niet verkeerd. Dat is een snelheids toename van 15 km. En dat alleen met een andere uitlaat er onder. In procenten is dat een verhoging van 60%.
Het zou voor anderen interessant zijn wat voor uitlaat jij gekocht hebt die dat te weeg brengt.

Als je daar dan ook een ander ATW van 28t bij combineert dan loopt je Tomos al tegen de 45. Dat zou mooi zijn. En dat met die begrenzingen er nog in.
En verder valt nog te melden. Omdat je een kleinere ATW gemonteerd hebt, moest het motortje er harder aan trekken. Dus hij vraagt meer benzine. Wel … dat is er, je hebt namelijk een iets te grote sproeier, maar dat komt nu helemaal goed uit. Gevolg, hij kan dat nieuwe ATW aan en de overcapaciteit van die sproeier zet hij om in energie. En het gevolg daaruit is dat hij niet meer 4-takt.

Nu is die luchtbegrenzer er uit. En dat hielp. Ergo: Hij loopt nu nog sneller, klopt dat ?

Het 4-takt geluid had je ook niet met de oude uitlaat. Dat is \ was mooi. Want dan was de hele in en afstelling mooi op elkaar ingesteld.

Als je naar sproeier 49 gaat kan hij wel iets beter gaan lopen (zelf 1 – 2 km sneller), maar je gaat met de trekkracht iets achteruit. Maar rij er maar een paar kilometer op volle snelheid mee (voor en tegen de wind), stop dan en haal de bougie er uit. Dan moet hij er droog uit zien en een beetje naar grijs kleuren.

Verder in de tijd zal je mee maken dat je weer omhoog moet met de sproeier, maar dan heb je er weer iets aan verandert.

Maar ik ben nu benieuwd hoe het verloopt. En je ziet, wat meer info en dingen zijn verklaarbaar.

Vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 02 mar 2009 16:44

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt of ik heb het verkeerd gezegt.

Mijn setup is nu dus:
Bromstand
ATW 28
Luchtfilter ontgrenst
Standaard snel uitlaat

En hij gaat 40 km/h op scooter teller(Net gemeten)
Dus het komt niet alleen door de uitlaat, voor mijn schatting ging het ongeveer zo:

Bromstand: misschien 1-2 km sneller, betere trekkracht
ATW 28: 5 km sneller, minder trekkracht
Luchtfilter ontgrenst: Het 'Trrr' geluid weg.
Standaard snet uitlaat: Bijna 10km sneller.

Dus nee, ik heb er geen wonder uitlaat onder zitten waardoor hij 15 km sneller gaat.

de groetjes :D
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 mar 2009 18:17

Waarde jaapie,

Wel, ….. dan staan we weer met twee benen op de grond.
Het kwam mij al een beetje te rooskleurig over. Ik ben ook bezig om een stuk te schrijven hoe je simpel je Snor Tomosje boven de 50 krijgt. En daar hoort ook een “gewone” uitlaat bij.
En de snelheids verbetering van 10 km is realiseerbaar, maar dan moeten alle andere componenten wel goed afgesteld staan.
Maar als er iemand is die een uitlaat er onder heeft die een verbetering van 15 km genereerde, met een carburateur van 9mm, dan ben ik zeer geïnteresseerd. Zodoende dat ik het fijne wil weten van de zaak.

Verder:
Als jij nu de cilinderkop goed afvlakt en zonder pakking monteert loopt je Tomosje weer 2 – 3 sneller. (Ligt er wel aan hoe goed en hoe ver je die kop afvlakt)

En als je de prop uit je spruitstuk haalt dan scheelt dat ook een paar kilometer in snelheid.

Dus trek je plan.

Die teller van die scooter zal wel aardig kloppen. Ze kunnen 1 of 2 km afwijken, maar dat hoeft zeker niet. [De teller van mijn vrouw d`r Tomosje wijkt 1 tot 2 km af met mijn tig keer geijkte digi teller.]

Maar nu je test met 2 km rijden en die sproeier 49. Hoe ziet dat er uit ?

Zo, weer bij geschreven, ik zal de ontwikkeling wel afwachten.

Weer vriendelijk gegroet,
Keeshaven

Jaapie
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Jaapie » 03 mar 2009 23:20

Hey,
Ik ben nog niet toe gekomen aan sproeier maat 49. Ik rij er morgen wel even langs.
Nog over de cilinderkop, Ik wil eigelijk een bromkop erop hebben en de reden daarvoor is dat ik alle standaard onderdelen wel bij de tomos wil houden, zodat als ik hem verkoop of weggeef aan mijn jongere zusje later dat hij wel weer helemaal standaard kan worden.
Ook heb ik een andere carbrateur geregelt en nog een vraagje:

De standaard carburateur is 12/9 (volgensmij), en in het spruitstuk zit dus een buisje getimmert die het gat in het spruitstuk dus ook 9mm maakt, Heeft het dan wel nut als ik die eruit haal omdat de carburateur ook maar 9mm is?

49 :wink:

Maarja misschien van hele oude dat dat anders is.
Wat is oud? meer als 10 jaar?
Ik heb op de verzekerings papieren gekeken, bouwjaar 1998

groetjes :D
viewtopic.php?f=9&t=9794
50cc
Bromkop
14/12 carburateur
Ontsteking op Bromstand
Spruitstuk ontgrenst
Standaard snel uitlaat
Luchtfilter ontgrenst
ATW 22