Berichtdoor C. van Klaveren » 28 mar 2009 10:47
Waarde jochie,
Prima dat je even laat weten hoe de situatie er bij jou voor staat. Daar kunnen we wat mee, c.q. je kreeg gelijk info.
Even vooruit geschreven: Het is inderdaad een snelle en simpele oplossing als je er een uitlaat zonder S-bocht onder plaatst. Maar dan komt het nog op afstellen aan om je Tomos maximaal te laten presteren.
Maar ik wil toch wel even wat meer info aan je kwijt. Lees het met aandacht en doe er je voordeel mee.
Je rijdt nu met de standaard Snor uitlaat. Wel ….. iedereen begint met daar een andere voor te kopen. [Dat heb ik ook gedaan (in mijn onschuld)] Maar het was niet de wijste weg, bleek later.
D.m.v. de dikkere bocht (inwendige doorlaat ± 22mm) en het korter zijn daarvan. (zit geen S-bocht in) loopt het uitlaatgas sneller de uitlaatpoort uit. Waardoor het toerental (in die situatie) oploopt, dus ook de snelheid.
{En dan is er nog een combinatie van andere factoren aan de orde. Dus het is niet zo gek dat je met dezelfde uitlaat onder verschillende Tomosjes andere snelheden kan bereiken}
Nu heb jij een standaard Snor uitlaat er onder. Dat hoeft in beginsel helemaal niet verkeerd te zijn. Ik zal het uitleggen.
Die standaard uitlaat heeft een dubbelwandige bocht, oftewel 2 pijpen in elkaar geschoven. Met gevolg dat de doorlaat slechts 15mm is. I.c.m. de 9mm carb. [die weinig benzinedamp (mengsel) ontwikkeld] krijg je uit je Tomos, bij weinig toeren (2000 – 2500) een koppel waar je stil van wordt. Alleen bijna niemand heeft dat in de gaten. Let maar eens op, een goed afgestelde Snor Tomos is al op snelheid voor je het weet. Dat komt omdat de fabriek gezorgd heeft dat de toegevoerde brandstof volledig verbrand. En dat gebeurd voor een groot deel door de drukgolven die van uit de uitlaat terug komen. De nauwe, lange en gevormde bocht zorgen voor een tragere gasstroming, gevolg: Er vliegt geen vers mengsel de poort uit, volledige verbranding, dus sterk bij weinig toeren (koppel). En dat met een kleine 9mm carburateur.
Als we dat dan weten zoals ik nu schrijf, plaats dan een kleiner ATW. Dan loopt hij zomaar sneller, zonder tegenwind probleem.
Als je hem met de nodige kennis en proeven en ook erg veel geduld het Tomosje boven de 40 hebt gekregen (met de standaard uitlaat), dan doet zich een nieuw probleem voor. Dan gaat de uitlaat met de S-bocht tegen werken. Oftewel, bij ± 42 – 43 Km p\u krijg je een K-deng K-deng geluid te horen uit je cilinder. En je voelt dat hij inhoud. Dan ontdek je, dat je ook met ½ gas kan rijden en die snelheid bereikt, alleen zonder dat bijgeluid.
Om kort te gaan, het als dan toegevoerde en verbrande mengsel kan niet meer op tijd weg uit de verbrandingsruimte. En dan moet je wel een dikkere bocht of andere uitlaat er onder plaatsen. Anders krijg je hem nooit sneller.
Bij deze even gemeld, neem er kennis van en vriendelijk gegroet.
Keeshaven