• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Uitlaat en vertanding

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 12 mei 2009 19:36

Beste mede TF-ers,

Mijn moeder heeft een doodgewone Tomos A35 snor uit 2001. Keurig strak in de lak, geen gezeik en loopt prima. Ze rijdt er drie dagen in de week mee van Zoetermeer naar Den Haag (15 km). Dit doet ze al bijna een jaar. Ik heb haar wel verteld dat ze uiteraard wat meer en sneller motorslijtage zal hebben omdat het blok veel kilometers draait. Maargoed, hij wordt altijd keurig onderhouden door de bromboer wat het ook kost (haar centen dus lekker belangrijk...), niets aan de hand dus.

Nu komt de maar... In 2001 is er na een half jaartje een ''Sigaar uitlaat'' onder gezet als ik het goed heb. Zo'n chrome met een dikke bocht en die dan steeds breder wordt naarmate je de uitlaat vanaf de bocht tot z'n eind bekijkt. Hij maakt ook behóórlijk wat lawaai (behoorlijk meer als een standaard uitlaat en ook wat zwaarder). Ze gaat alleen geen ene moer harder. Met wind mee rijdt de 33 km/h digitaal. Voor zover ik weet is er ook geen sproeier vervangen, maar de kleur van de bougie is netjes koffiebruin.

1. Ze wil wat harder (40 is ok, en max 45)
2. Ze wil minder lawaai maken.

Ik zat te denken aan de zogenoemde Standaard-Snel imitatie uitlaat (dikke bocht dus...). Ik heb dat ding zelf ook onder m'n Tomos gehad nadat ik de standaard-snor met S-slinger eronderuit had gejaagd. Hij beviel prima en ik reed met de rest standaard 37,5 digitaal. Daarnaast zit er onder die van m'n moeder nog een standaard achtertandwiel (33 tands?). Ik zat eraan te denken om die te vervangen voor een 26 of 28 tands atw.

Het liefst wil ik niet met sproeiers gaan zitten kloten ook al is het super simpel. Ook is het spruitstuk nog gewoon begrenst, maar dat laat ik lekker zo.

Welke uitlaat en welk achtertandwiel bevelen jullie aan..
Om het niet te vergeten. Hoe haal je dat oude achtertandwiel eraf en hoe doe je de nieuwe erop. Ken t verder nergens vinden, maar misschien kijk ik wel met m'n neus :P
En wat heb ik verder nodig voor dit klusje?

1. Uitlaat + Nieuwe pakking
2. ATW 28
3. ?
4. ?
5. ?
Laatst gewijzigd door rutger07A35 op 12 mei 2009 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gas geven in bochten...;-)

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 12 mei 2009 19:41

Als ie echt zo veel takkeherrie maakt zou ik gewoon eerst even kijken of de uitlaatpakking wel in orde is, want een standaard snel hoort niet veel meer herrie als de standaard uitlaat te maken.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 12 mei 2009 19:42

Als ie echt zo veel takkeherrie maakt zou ik gewoon eerst even kijken of de uitlaatpakking wel in orde is, want een standaard snel hoort niet veel meer herrie als de standaard uitlaat te maken.
Uitlaatpakking en dergelijken zijn in orde. Hij is ook niet lek, en heb ook nergens last van valse lucht. En er zit geen standaard snel onder, maar zo'n sigaar-uitlaat ding. Het is de bedoeling dat er straks een standaard-snel onder gaat :wink:

Angelo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 12 mei 2009 19:52

Dus de herrie komt niet onder de cillinder vandaan maar aan de achterkant van de uitlaat?
Dan is het gewoon de soort uitlaat wat de herrie maakt of er is iets mis met de demper.

Verder raad ik je aan om het bij achtertandwiel 28 te houden zodat je toch nog trekkracht behoud
Snor Tomos s25 [ verkocht ]
Schnor tomos á lá speciale [ verkocht ] ;(
Snor Quadro electr. start :)
Snor Funsport'r Electr. start :D
Minicrosser BamiNasi 49cc :')

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 12 mei 2009 20:00

Dus de herrie komt niet onder de cillinder vandaan maar aan de achterkant van de uitlaat?
Dan is het gewoon de soort uitlaat wat de herrie maakt of er is iets mis met de demper.

Verder raad ik je aan om het bij achtertandwiel 28 te houden zodat je toch nog trekkracht behoud
De herrie komt inderdaad niet onder de cilinder vandaan. De uitlaat hoort inderdaad gewoon zoveel lawaai te maken, daar twijfel ik ook niet aan, want dat heeft ie altijd al gedaan. Het gaat eorm dat m'n ma de herrie zat is en een stillere uitlaat wil. Dus dat wordt gewoon een Standaard-Snel dikke bocht.

Hoe groter het ATW is, hoe meer trekkracht, maar hoe lager de top is, en hoe kleiner het ATW is, hoe minder trekkracht, maar hoe hoger de top is. Volgens mij klopt ie zo.
Dan wordt het achtertandwiel 28, met een standaard-snel imitatie uitlaatje. Moet ik dan nog de sproeier vervangen voor een andere maat? (Volgens mij is ie met die sigaar uitlaat ook niet vervangen voor een grotere, en ik hoefde met m'n tosje ook geen sproeier te vervangen toen ik de uitlaat van standaard S-slinger naar Standaard-Snel deed.

Angelo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 12 mei 2009 20:03

Qua tandwielverhoudingen heb je het al door ja :P
Ja hou het maar bij atw 28 en de standaard snel uitlaat, hiermee zal je waarschijnlijk dus niet je sproeier hoeven te veranderen maar hou toch de bougie maar in de gaten

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 12 mei 2009 20:06

Ja hou het maar bij atw 28 en de standaard snel uitlaat, hiermee zal je waarschijnlijk dus niet je sproeier hoeven te veranderen maar hou toch de bougie maar in de gaten
Dat sowieso. én even de ketting wat schakeltjes inkorten denk ik... :)

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 12 mei 2009 20:27

Zijn die kleinere tandwieltjes nou dunner dan de originele? Ik heb een keer zoiets gehoord dat er iets speling ergens zat omdat imitatie tandwielen dunner zijn dan de originele en weet ik veel..

Angelo
Vastgeroeste forummer
Contacteer:
Contacteer Angelo
Website
  • Citeer

Berichtdoor Angelo » 12 mei 2009 21:53

Ja dat hebben meerdere mensen ondervonden maar dit geldt alleen maar voor het voortandwiel ivm aansluiting met de oliekeering. Met het achtertandwiel is dit niet dus maakt niet uit als je een imitatietandwiel neemt (als die dan al dunner is)

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 13 mei 2009 13:31

Ja dat hebben meerdere mensen ondervonden maar dit geldt alleen maar voor het voortandwiel ivm aansluiting met de oliekeering. Met het achtertandwiel is dit niet dus maakt niet uit als je een imitatietandwiel neemt (als die dan al dunner is)
Oke relax.
Maar hoe haal je dat oude tandwiel eraf en hoe doe je die nieuwe erop? :')

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 13 mei 2009 20:30

Achterwiel eruit, Remtrommel eruit, en dan zo 4 bouten losdraaien :wink: .
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 14 mei 2009 20:39

Achterwiel eruit, Remtrommel eruit, en dan zo 4 bouten losdraaien :wink: .
Ja echt ghahaha :x
Moet dat hele wiel eruit om 1 tandwieltje te vervangen. Ik dacht dat je gewoon de schokdemper er ff af moest halen, achtervoetsteuntjes eraf, kettingspanner eraf, borgplaatje eraf, oude tandwiel eraf en nieuwe tandwiel erop schuiven..

rossieking
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rossieking » 14 mei 2009 21:16

je kan ook voor 24 en achter 1 maat kleiner dan hou je je trek kracht en iets meer snelheid door achter

en ja er komt wel wat bij kijken om het te veranderen
geen beeld

rutger07A35
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor rutger07A35 » 16 mei 2009 21:42

Beste mede TF-ers,

Mijn moeder heeft een doodgewone Tomos A35 snor uit 2001. Keurig strak in de lak, geen gezeik en loopt prima. Ze rijdt er drie dagen in de week mee van Zoetermeer naar Den Haag (15 km). Dit doet ze al bijna een jaar. Ik heb haar wel verteld dat ze uiteraard wat meer en sneller motorslijtage zal hebben omdat het blok veel kilometers draait. Maargoed, hij wordt altijd keurig onderhouden door de bromboer wat het ook kost (haar centen dus lekker belangrijk...), niets aan de hand dus.

Nu komt de maar... In 2001 is er na een half jaartje een ''Sigaar uitlaat'' onder gezet als ik het goed heb. Zo'n chrome met een dikke bocht en die dan steeds breder wordt naarmate je de uitlaat vanaf de bocht tot z'n eind bekijkt. Hij maakt ook behóórlijk wat lawaai (behoorlijk meer als een standaard uitlaat en ook wat zwaarder). Ze gaat alleen geen ene moer harder. Met wind mee rijdt de 33 km/h digitaal. Voor zover ik weet is er ook geen sproeier vervangen, maar de kleur van de bougie is netjes koffiebruin.

1. Ze wil wat harder (40 is ok, en max 45)
2. Ze wil minder lawaai maken.

Ik zat te denken aan de zogenoemde Standaard-Snel imitatie uitlaat (dikke bocht dus...). Ik heb dat ding zelf ook onder m'n Tomos gehad nadat ik de standaard-snor met S-slinger eronderuit had gejaagd. Hij beviel prima en ik reed met de rest standaard 37,5 digitaal. Daarnaast zit er onder die van m'n moeder nog een standaard achtertandwiel (33 tands?). Ik zat eraan te denken om die te vervangen voor een 26 of 28 tands atw.

Het liefst wil ik niet met sproeiers gaan zitten kloten ook al is het super simpel. Ook is het spruitstuk nog gewoon begrenst, maar dat laat ik lekker zo.

Welke uitlaat en welk achtertandwiel bevelen jullie aan..
Om het niet te vergeten. Hoe haal je dat oude achtertandwiel eraf en hoe doe je de nieuwe erop. Ken t verder nergens vinden, maar misschien kijk ik wel met m'n neus :P
En wat heb ik verder nodig voor dit klusje?

1. Uitlaat + Nieuwe pakking
2. ATW 28
3. ?
4. ?
5. ?
Nou ik ben inmiddels al wat verder.
Ik ben maar gewoon begonnen met als eerst de uitlaat te vervangen. Eerst de uitlaat ophanging los en toen begon ik aan de cilinder.. 1 boutje ging er makkelijk uit zonder problemen. Het 2e boutje verzette zich een beetje. Kreeg hem er voor geen mogelijkheid vanaf. alles geprobeerd, wd40, dopsleutels, steeksleutels, werkte allemaal niet. Ik naar de bromboer, die zette er een dopsleutel op en gaf er een tikkie tegenaan met een hamer. Vervolgens begon ie te draaien en ja hoor hij brak af. Nu is de kop van het boutje er dus af, maar de rest zit er nog in. Hij zit ook nog gewoon vast, dus geen nood. Ook is ie nog dicht, want hij valt gewoon uit als ik de uitlaat dicht hou aan de achterkant.

Nou kan ik de volgende dingen doen:
1. M'n ma kan zo doorrijden zei de bromboer, alleen het hele feestje met de uitlaat vervangen gaat dan niet door.
2. Ik breng hem naar de bromboer, die halen de cilinder eraf en de uitlaat, en boren dat gat uit waar dat boutje nog in zit en vervolgens douwen ze er een nieuwe uitlaat op. Dat gaat een eurootje of 100 kosten zei die.
3. Ik haal de uitlaat er zelf onderuit, en probeer het boutje er zelf met een tang uit te draaien, want wanneer de uitlaat en de pakking weg zijn zou dat boutje een stukkie uit moeten steken als je het mij vraagt. Volgens de bromboer gaat dat alleen niet lukken en krijg ik 'm er op deze manier niet uit.
4. Als ik eigenwijs ben en ik doe nummertje 3, en vervolgens lukt het niet, loop ik het risico dat ie nie meer goed dicht zit als ik de uitlaat terug erop doe.

Wie helpt?!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 17 mei 2009 11:33

Als de bromboer dit boutje heeft afgebroken (ik neem aan dat ie wel weet wat ie doet) mag hij er ook voor zorgen dat dit afgebroken deel er weer uit komt. Daar heeft hij de gereedschappen voor. Het advies om er gewoon mee te rijden vind ik te zot voor woorden. Mij advies is teruggaan en een nieuwe tap erin laten zetten. Over eventuele kosten moet je maar onderhandelen.

Je kan wel alleen de cilinder naar hem brengen als dat eenvoudiger is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 17 mei 2009 19:13

Wat ik altijd doe met uitlaatbouten, Trek de hele uitlaat en pakking eraf. Nu heb je dus nog een stompje bout wat kapot is, pak een dopsleutel 8 of 7, die je net niet erover kan schuiven. Pak een hamer en geef er 2 flinke tikken op, dan vervormt de bout zich naar je dopsleutel.

Nu heel voorzichtig de bout losdraaien nadat je hem flink ge WD40't hebt.

Bij mij werkt het altijd zo, en scheelt je best wat muntjes dus :wink: .
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 20 mei 2009 17:21

Ben je langs van dijk gegaan met dat ding, als je dat gedaan hebt, doe dat gewoon echt nooit meer, zijn echt teringlijers.

Iemand waar ik laatst zijn tomos voor heb gerepareerd was ook naar van Dijk gegaan, daar hadden ze gezegd dat het ding gewoon naar de sloop moest en niets meer waard was, even naar gekeken, liep het vliegwiel tegen het carterdeksel aan waardoor hij niet goed startte en nogal wat pestherrie maakte, carterdeksel gerepareerd, zooitje er weer op en het liep weer als vanouds...

maar ik zou in eerste instantie doen wat shadowranger zei, gewoon teruggaan, hun hebben het gesloopt, dus mogen ze het repareren ook.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

martijnn
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor martijnn » 01 jun 2009 23:46

En zowiezo niet door rijden zo.
Want je uitlaat sluit niet meer goed en maakt dus echt een tering herrie.
En je hebt ook nog is last van valse lucht.
Mijn tomosjuh

Tomos onderdelen te koop.

Mijn setup:
65cc airsal
Puch Hd kop
15/15 dellorto sha carb
Sproeier 70
Dmp terugloop uitlaat
Powerfilter
Ontsteking op bromstand
74 km/p op digitale teller

RedBull
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor RedBull » 02 jun 2009 00:46

Ik weet niet hoelang dat stompje is maar je kan proberen om 2 moertjes erop te draaien en dan omgekeerde richting draaien nadat je ff WD40 in hebt laten weken.
Blijkbaar was de bout die brak van goede kwaliteit, hij brak bij de kop af. Ik heb een keer gehad dat ie 2mm onder het gat afbrak.
Griptangen kunnen ook handig zijn!

Gam3m4st3r
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Gam3m4st3r » 19 jun 2009 15:00

ik denk dat bij de uitlaat gewoon de demper is losgetrilt of er een stuk uit is ..
als je rond de 40 wilt rijden moet je ongeveer tandwiel 26 28 en zon sigaaruitlaat...
maar meestal als je een uitlaat vervangt dan moet je sproeier vervangen maar dit is even kijken...
achtertand wiel vervangen is kei makkelijk haal het wiel los doe de ketting eraf .. pak het hele wiel eruit pas sleutel 11 en een platte schroevendraaier + kunstof hamer ... dan sla de eerst de borgplaat plat tegen het wiel aan zeg maar..
dan draai je de bouten los...
dan haal je het tandwiel eraf en het remding .. dat zwarte ding.. daar liggen voor het goede dan 4 moertjes in ... leg het nieuwe tandwiel erop doe de bouten erdoor heen en dan draai je eerst de moertje s er een stukje in die hou je vast en draai je gewoon aan de bout een beetje strak en dan is het weer goed ;) zet je de band erweer onder

veel succes

ikhad geen tijd om alleen post te lezen sorry als je dit al wist :x :x
Setup:
15/15 Carb
Alles Ontgrenst
60 CC DMP
44 millimeter kop
TWV 26/TWA 26
Techno estoriel
Ontsteking Brom!
Top Snelheid Rond De 70 Trekt Super Lekker!!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers