Mijn moeder heeft een doodgewone Tomos A35 snor uit 2001. Keurig strak in de lak, geen gezeik en loopt prima. Ze rijdt er drie dagen in de week mee van Zoetermeer naar Den Haag (15 km). Dit doet ze al bijna een jaar. Ik heb haar wel verteld dat ze uiteraard wat meer en sneller motorslijtage zal hebben omdat het blok veel kilometers draait. Maargoed, hij wordt altijd keurig onderhouden door de bromboer wat het ook kost (haar centen dus lekker belangrijk...), niets aan de hand dus.
Nu komt de maar... In 2001 is er na een half jaartje een ''Sigaar uitlaat'' onder gezet als ik het goed heb. Zo'n chrome met een dikke bocht en die dan steeds breder wordt naarmate je de uitlaat vanaf de bocht tot z'n eind bekijkt. Hij maakt ook behóórlijk wat lawaai (behoorlijk meer als een standaard uitlaat en ook wat zwaarder). Ze gaat alleen geen ene moer harder. Met wind mee rijdt de 33 km/h digitaal. Voor zover ik weet is er ook geen sproeier vervangen, maar de kleur van de bougie is netjes koffiebruin.
1. Ze wil wat harder (40 is ok, en max 45)
2. Ze wil minder lawaai maken.
Ik zat te denken aan de zogenoemde Standaard-Snel imitatie uitlaat (dikke bocht dus...). Ik heb dat ding zelf ook onder m'n Tomos gehad nadat ik de standaard-snor met S-slinger eronderuit had gejaagd. Hij beviel prima en ik reed met de rest standaard 37,5 digitaal. Daarnaast zit er onder die van m'n moeder nog een standaard achtertandwiel (33 tands?). Ik zat eraan te denken om die te vervangen voor een 26 of 28 tands atw.
Het liefst wil ik niet met sproeiers gaan zitten kloten ook al is het super simpel. Ook is het spruitstuk nog gewoon begrenst, maar dat laat ik lekker zo.
Welke uitlaat en welk achtertandwiel bevelen jullie aan..
Om het niet te vergeten. Hoe haal je dat oude achtertandwiel eraf en hoe doe je de nieuwe erop. Ken t verder nergens vinden, maar misschien kijk ik wel met m'n neus

En wat heb ik verder nodig voor dit klusje?
1. Uitlaat + Nieuwe pakking
2. ATW 28
3. ?
4. ?
5. ?