ok ik doe alsof ik dat niet gelezen heb
als de zuiger zo ver uitzet dat hij tegen de cilinderwand aan schuurd dan heb je een warmloper ! dat merk doordat je plots minder hard gaat enz..
krijg je een warmloper bv terwijl je flink de gang er in hebt dan zorgt de wrijving voor nog meer hitte (en dus uitzetting) waardoor de zuiger vast slaat
dit heeft op dat moment nix met zuigerveren te maken
zuigerveren zijn idd flexibel genoeg om met de zuiger mee te bewegen
maar als de zuiger aanloopt in de cilinder dan zitten de zuigerveren ook helemaal ingedrukt in de zuiger hoor en ze spelen dan geen enkele rol meer
een andere manier van vastlopen kan ook bv als er een zuigerveer om 1 of andere reden in een spoelpoortje blijft haken of als er iets van de zuiger af breekt of als er een deeltje door de inlaat naar binnen komt
of als er een circlip uit vliegt
zuigerveren zijn er voor 2 redenen
1 de ruimte tussen zuiger en cilinderwand zo goed mogelijk opvullen zodat er geen gassen langs de zuiger lekken
2 (dit klinkt raar) voor koeling
een zuiger raakt zijn warmte namelijk op 3 manieren kwijt
1 via het koele inlaat mengsel dat verdampt
2 via de lager/pistonpen> drijfstang
3 via de zuigerveren en de zuigerwand > naar de cilinder
verder zijn er zuigers te koop die vrijwel niet uitzetten
(duur)
ik hoop dat ik nu wat duidelijker overkom en dat de eventuele misverstanden nu de weg uit zijn