UPDATES BOVENAAN
Setup:
Cilinder: DMP 50cc.
Cilinderkop: 50cc Hoge Druk kop.
Spruitstuk: 15mm schuin.
Carburateur: Dellorto SHA 15/15.
Sproeier: 66.
Luchtfilter: Powerfilter.
Uitlaat: Techno Circuit.
Vertanding: 26/22.
Top: 58,4 km/h (digitale teller).
Foto's met broers:
Hij staat dus al een tijdje in Bergen.
Even een foto zoals hij er nu bij staat:

18-08-2010
De Tomos gaat helaas toch de verkoop in.
Mijn moeder gaat er toch niet op rijden dus wordt hij overbodig.
Ik vind het wel jammer, want Tomosjes blijven leuke brommers.
Vandaag ook even het nieuwe stuurtje gemonteerd.
Rijdt prima.

Foto:

11-08-2010
Na de aankoop de SkyTeam PBR (topic zie onderschrift) heb ik besloten de Tomos toch maar te houden.
De SkyTeam gaat naar Hoogeveen en de Tomos naar Bergen.
Waarschijnlijk zal mijn moeder meer op de Tomos gaan rijden als ik, en daarom heb ik besloten hem wat minder snelle looks te geven.
De plannen zijn en normaal zadel met waarschijnlijk een duozitje en een origineel stuur.
Vandaag ben ik alvast begonnen met het zadel en heb ik het bagagerekje opnieuw gespoten.
Morgen komt waarschijnlijk het stuur binnen.
Foto:

18-07-2010
Op naar de meeting in Assen, maar nog geen 1 km gereden en ik stond al weer stil.
Wat bleek was dat de moer van het vliegwiel los getrilt was.
Daardoor was ook het vliegwiel beschadigd, en daarom heb ik maar een complete nieuwe ontsteking (4-spoels elektronisch) gekocht.
Daarna even een bestelling gedaan met onder andere een tankstrip, zuigervormige ventieldoppen (kosten geen drol) en nog veel meer kleine dingen (omdat je de verzendkosten toch al betaald).
Ook ben ik verder gegaan met het uit vijlen van de linker carterkap (ontstekings-kant). Daarna er plastic voor gemaakt tegen de regen met als resultaat:


06-06-2010
Vandaag had ik even zin om airstof voor mijn koplamp te maken.
Hieronder het resultaat:


05-06-2010
Eergisteren kwam mijn HD-kop binnen, die ik vandaag gemonteerd heb.
Hij trekt nu een stuk harder en heeft ook een hogere top.
Nu was mijn kilometerteller deze week stuk gegaan.
Iets met de aandrijver die niet goed meer wou draaien.
Dus heb ik maar besloten om een digitale te kopen, handig omdat je meer dan alleen de snelheid erop kunt zien.
Natuurlijk ook gelijk gemonteerd en de snelheid gemeten: 58,4 km/h.
Foto's:


De sticker heeft een beetje een vage kleur, komt door de zon

24-05-2010
Vandaag bij de brommerboer geweest om de sproeiers te halen.
En tot mijn verbazing hadden ze ook de grote maten al.
Gelijk aan het afstellen gegaan.
Trekt als een tierelier met een top van ongeveer 50-55 km/h.
Ook nog even een fototje gemaakt:

24-05-2010
Kreeg het blok niet aan de praat dus heb ik maar een nieuw blok gekocht.
De cilinder en cilinderkop moest nog gemonteerd worden en de zuiger ontbrak

Dus mijn oude cilinder erop opgezet en één keer kicken en starten.
Oude blok eraf gehaald en gelijk vielen er twee tapeindes uit

Ook was aan de onderkant van de rechtercarter een stukje afgebroken bij het schroefje waardoor hij lekte.
Er moet alleen nog olie in maar de brommerboer is vandaag dicht.
Ook moet hij voor tijdelijk even afgesteld worden omdat de brommerboer geen grote sproeiers had.
10-05-2010
De krukas was kapot gegaan toen ik het vliegwiel eraf wou halen.
In de vakantie heb ik mijn hele blok gesplit en er een andere krukas ingezet.
Nadat ik alles weer netjes gemonteerd had bleek er geen spie op de krukas te zitten.
Vandaag geprobeerd dit te fixen door een stukje spijker af te zagen en die erin te doen.
Na het vliegwiel 2x rond gedraaid te hebben was het stukje spijker gelijk met de krukas

Nog wat te doen dus

Gelukkig zijn er deze periode ook nog leuke dingen gebeurd.
Zo heb ik de voetrem van Jan de Lasser ontvangen.
Foto:

Jan, hardstikke bedankt.
06-03-2010
Vorige week kreeg ik een koplamp spoiler van een kameraad.
Hij was grijs dus moest ik hem eerst nog even overspuiten.
Daarna kon ik hem erop zetten met het volgende als resultaat:

24-02-2010
Heb 2 weken zonder internet gezeten, dus ook 2 weken de tijd gehad om aan mijn Tomos te sleutelen.
Zo heb ik de speling uit de achterbrug gehaald, een nieuwe M-stuur, kettingspanners en remhendels gemonteerd.
Hieronder een paar foto's van het resultaat.



Ook ben ik begonnen met mijn 2e "zomer" blok.
De plannen voor de setup zijn:
Cilinder: 50cc DMP
Cilinder kop: Puch HD
Carburateur: Dellorto SHA 14/12
Spruitstuk: 12mm schuin
Luchtfilter: powerfilter
Ook ben ik begonnen met het maken van een gat aan de ontsteking-kant.
Hieronder een foto zoals het blok er momenteel bijstaat:

30-01-2010
Filmpje:
Link
29-01-2010
Vandaag kwamen eindelijk mijn nieuwe 300 mm schokbrekers en zijstandaard binnen.
Alles gemonteerd met het volgende resultaat:

Ook was eerder de TomosForum sticker al binnen gekomen.
Wordt de Tomos een stuk mooier van, kijkt u zelf maar:

25-01-2010
Laatst begon hij opnieuw met stoteren. Weer opnieuw naar de contactpuntjes gekeken maar helemaal geen vonk.
Ik was dat blok nu wel zat en heb dus mijn oom opgebeld. Hij kon nog aan een Tomos blok komen.
Dus kwam hij langs met 2 blokken. Daarvan hebben we samen 1 goed blok gemaakt en die eronder gehangen.
Hij gaat nu tussen de 50 km/h en 55 km/h. Een mooie snelheid dus.
Alleen ratelt hij bij de koppeling. Ik had gelezen dat het niet erg was.
Maar het is wel erg vervelend, dus dat moet nog even gefixt worden.
Foto:

13-01-2010
Zó, nu is het wel weer tijd voor een update.
Ondertussen is er ook al het een en het ander gebeurd.
Zo begon hij ineens met stotteren, hij wou ook niet harder dan 30 km/h.
Nadat ik de contactpuntjes opnieuw had afgesteld deed hij het weer.
Dus toen dacht ik dat het wel mooi zou zijn om even een eindje te rijden.
Dat ging goed totdat ik vanaf de weg via een bult sneeuw naar het fietspad moest.
Binnen 10 meter stond ik helemaal stil. Zater er allemaal sneeuw tussen de bobine en de bougiekabel.
Dat schoongemaakt maar dat hielp niks. Gelukkig kon mijn vader mij ophalen en heb ik de brommer bij een boer neergezet.
De volgende dag heeft mijn vader de brommer opgehaald en kon ik de bougiekabel vervangen.
1x kicken en starten maar.
Maar gelukkig zijn er ook nog leuke dingen gebeurd want mijn stickers zijn binnengekomen.
Nadat ik ze erop heb geplakt zag mijn Tomos er zo uit:


18-12-2009
Gister heb ik een nieuwe uitlaat gekocht, een Techno Circuit.
Vandaag heb ik hem erop gezet en na een kwartier rijden was hij al verzopen.
Dus een kleinere sproeier (51) eringezet en toen ging hij beter.
Hij loopt nu ongeveer 43-44 km/h.
Foto:

13-12-2009
Laatst was ik eracher gekomen dat er een Dellortho 9/12 carburateur opzat.
Dat is voor een snor dus heb ik een Dellortho 14/12 gekocht, en die was vandaag binnen gekomen.
Uiteraard heb ik die er gelijk opgezet. Veel harder loop hij niet, maar hij trekt wel beter.
25-11-2009
Vandaag mijn nieuwe achtertandwiel gemonteerd (22). Nu gaat hij 40 km/h in plaats van 35 km/h.
Ook kwam de buddyseat binnen. Natuurlijk gelijk eropgezet.
Nadat ik de motorblok olie had vervangen liep hij stationair 15 km/h.
Volgens Tinus lag dat aan de carburateur dus heb ik die schoongemaakt.
Foto's:

01-11-2009
Tijd voor een filmpje:
Link
22-10-2009
Nadat ik een nieuwe sproeier (45) en een nieuwe gaskabel had gemonteerd ging ik een stukje rijden.
Na een klein stukje viel hij al uit. Toen kwam ik erachter dat hij niet vonkte.
Dus ik dacht dat het aan de bobine lag. 2e hands van PimW eentje gekocht maar zonder resultaat.
Toen was de condenstator de hoofdverdachte en die heb ik dus vervangen.
Gelukkig starte hij weer maar kwam niet vooruit. Snel weer de oude sproeier (51) gemonteerd en toen ging hij weer 35 km/h.
22-10-2009
Vandaag was de verf opgedroogd en kon ik de afplaktape eraf halen.
Vervolgens heb ik ales weer in elkaar gepuzzeld met het volgende als resultaat:



10-10-2009
Vandaag heb ik de halve brommer uit elkaar gehaald en ben ik begonnen met schuren.
Volgende week maak ik het af en ga ik hem spuiten.
Ook denk ik dat ik er achter ben gekomen waarom hij maar 30 km/h gaat.
Toen ik hem wou starten ging het slecht. Todat ik het benzine kraantje dichtdraaide, toen ging het beter.
Ik denk dus dat het vlottertje niet goed werkt.
Foto's:


28-08-2009
Ik heb mijn Tomos a3 s25 (brom) 2e hands gekocht. Toen zag hij er als volgt uit:

Hij wou niet starten en al gauw kwam ik erachter dat de zuiger stuk was. Die heb ik dus vervangen.
Toen liep hij ongeveer 10 km/h. Ik kon net zo goed gaan lopen totdat ik in de ontsteking ging zoeken.
Daar trof ik kapotte contactpunten aan. Nadat ik die had vervangen liep hij 30 km/h.
Ook was de uitlaat erg verroest dus heb ik die ook vervangen.