• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vaag geluid uit cilinder?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Juggel
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Juggel » 09 okt 2009 22:13

• Welke model tomos heb je? A35 Quadro
    Uit welk jaar komt de tomos ? 2003
    Is het een snor of een brommer? Snor
    Wanneer ontstond het probleem? Vanmiddag

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    Puch hd kop erop gezet

Wat is het probleem?
ik had net mijn puch hd kop binnen gekregen vanmiddag, maar ik hou niet zoveel van dat kleuren verschil
dus ik had hem mat zwart gespoten en natuurlijk de achterkant ( de verbrandingsruimte enz )
afgeplakt zodat daar niks in kwam
alles helemaal goed opgedroogd, ik denk : zal eens gaan rijden kijken hoe die rijdt

reed wel lekker ( km teller is kapot dus kan nie zeggen hoe hard :P ) maar iig harder dan eerst
weer onderweg naar huis hoor ik ineens een raar geluid en toen kapte mijn tomos er ineens mee,
(leuk als je best ver van huis bent )
hij remde volle gas uit zn eigen , alsof t blok ineens stil stond.. ik hoorde echt zon brand-geluid uit mijn cilinder komen
ik liet hem even afkoelen , paar pogingen gedaan om te starten, niks lukte.. na een lange tijd weer wel,
maar toen liep ie helemaal niet meer stationair en er ik heb er niks aan veranderd :?
zo afgesteld dat ie weer bleef lopen en toen maar naar huis gegaan, hij rijdt nu wel maar ik hoor heel de tijd
een vaag geluid uit mijn cilinder komen alsof er iets schraapt, door de klap ( het uitvallen ) een zuigerveer kapot misschien?

ik heb de kop er al af gehad en er was niks aan mijn zuiger te zien , die was nog heel aan de bovenkant iig.

n03L
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
  • Citeer

Berichtdoor n03L » 09 okt 2009 23:03

Klinkt als een warmloper of vastloper... of een gebroken zuigerveer, ik zou even de cilinder eraf halen, dan kan je het beter zien.
Ik verkoop Tomos onderdelen, ik heb geen topic, als je iets wilt kopen moet je me gewoon een pb sturen.

Tomos gaat te koop!

Juggel
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Juggel » 09 okt 2009 23:12

een maat van me noemde het ook al een warmloper,
aangezien die gewoon weer door reed na een tijdje

ik zal eens mijn zuiger eraf halen en ermee naar de bromboer gaan,
anders weten ze niet wa voor zuigerveren erop moeten zeiden ze eerst

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2009 08:27

Warmloper heeft ermee te maken dat de motor te arm staat (te kleine sproeier) en te weinig koeling krijgt (ja, brandstof koelt ook).

1-2 maten groter monteren (kijk ff naar de bougie wat de kleur is van de elektrode) lost het waarschijnlijk op.

Maar kijk idd eerst wat de schade is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 10 okt 2009 16:50

En met de snelheid van de explosie. Een arm mengsel verbrand veel 'langzamer' waardoor de zuiger/cilinder veel langer onder hete druk staan.

Een te rijk mengsel wordt de verbranding ook weer iets trager maar de overdosis benzine zorgt idd weer voor wat verkoeling.

Ook bij 2-takten zonder aparte oliepomp waar de benzine/olie beide door de carburateur gaan kan de cilinder ook nog eens te weinig olie toegevoerd krijgen.

Jou probleem ontstond nadat de puch hd kop erop gezet is. ik zou je cilinder/zuiger/zuigerveren idd gewoon even goed controleren. Kan het niet zijn dat op een of andere manier de zuigerkop tegen de cilinderkop is geklapt na een tijdje?

Normaliter van een hogere compressie veranderd de mengselverhouding niet/bijna niet. Zeker niet zo dramatisch dat je daarvan een warmloper krijgt. Wel kan van een hele hoge compressie 'pingelen' optreden. Hierdoor kan je wel een warmloper/vastloper aan overhouden.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

Juggel
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Juggel » 10 okt 2009 18:34

ik had meteen nagekeken of hij idd tegen de kop aangeklapt was
maar ik had niks gezien , ook staat er sinds die kop erop zit bijna geen compressie op tijdens het kicken :?
toen ik vandaag heel even ging rijden hield ie ook heel erg in maar eerst zei een maat van me die ooit mijn tomos
nagekeken had dat ie juist verzoop omdat er wat benzine in het begin van de luchtfilter zat ,
dan kan het toch geen arm mengsel zijn ? maargoed ik heb nog een sproeier liggen die 1 maat groter is,
zal dat eens gaan proberen.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2009 18:40

maar ik had niks gezien , ook staat er sinds die kop erop zit bijna geen compressie op tijdens het kicken :?
toen ik vandaag heel even ging rijden hield ie ook heel erg in maar eerst zei een maat van me die ooit mijn tomos
nagekeken had dat ie juist verzoop omdat er wat benzine in het begin van de luchtfilter zat ,
dan kan het toch geen arm mengsel zijn ? maargoed ik heb nog een sproeier liggen die 1 maat groter is,
Ah, een klassiek gevalletje krukaskeerringen eruit geblazen.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Juggel
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Juggel » 10 okt 2009 19:35

hmm okee, zal ik dat ook maar eens na gaan kijken,

alleen wat ik nog steeds niet snap is dat ik hem nadat ie uitgevallen was veeeel rijker moes laten lopen om hem aan te houwen , terwijl hij eerst perfect stationair liep

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2009 20:10

Dat komt omdat er lucht langs de keerringen gezogen wordt. Daarmee wordt het mengsel dat uit de carburateur komt verarmt, wat je dus moet compenseren door de choke erop te doen (verrijking van het mengsel).

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 10 okt 2009 21:00

Ah, een klassiek gevalletje krukaskeerringen eruit geblazen.
Met alle respect, maar als een krukaskeerring eruit ligt moet er nog steeds compressie zijn. De krukaskeerringen liggen achter de zuiger bij de krukas zelf, de plaatsvindende compressie zit voor de zuiger, dus tussen de kop en de zuiger.
Of zie ik wat over het hoofd? Wat wel zo is is dat het mengsel armer wordt omdat er amper nog mengsel wordt aangezogen.
Misschien dat het wel IETS kan schelen omdat hij ook geen vacuum meer creeert achter de zuiger. maar dan nog.

Dus als er geen compressie is, dan zal je naar de bougie moeten kijken, zit deze wel goed vast? Zuigerveren zitten goed en niet versleten? Zit er uberhaupt een pakking tussen de kop en cilinder? Zoja, sluit deze goed?

Wat de ultieme test is: Kick eerst met alles gemonteerd. Vervolgens haal je je bougie eraf en ga weer kicken, voel je VEEL verschil, of is het verschil miniem?

Mvg,

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 okt 2009 22:59

Ken je het prinipe van een 2-takt motor? Dan weet je ook dat het mengsel via de krukasruimte "gespoeld" wordt naar de verbrandingsruimte. Daar moet dus druk opgebouwd worden, en die valt juist weg met de neerwaardse slag van de zuiger door lekke keerringen. Het zelfde geldt voor de inlaatslag, waarbij een vacuum wordt gemaakt achter de zuiger (onderzijde). Maar ook hier weer hetzelfde verhaal, door lekkage langs de keerringen komt er meer lucht binnen ipv mengsel.

Tuurlijk, de compressie wordt ook boven de zuiger gemaakt, maar dat hoor je door het plof-plof geluid uit de uitlaat. TS zegt geen compressie meer te voelen met kicken nadat het probleem was ontstaan na het rijden, dus ga ik er gemakshalve vanuit dat wat jij hierboven zet over bougie e.d. niet relevant is. Juist doordat de keerringen lekken wordt het principe van de 2-taktmotor teniet gedaan en voel je echt wel minder compressie (ook boven de zuiger).

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 12 okt 2009 10:15

Ja ik ken het principe, shadowranger.

Het enige wat ik duidelijk wilde maken is dat zowel compressie wordt opgebouwd aan de voorkant van de zuiger, eveneens dat er een vacuum gebied wordt gecreerd onder de zuiger. Alleen wou ik beredeneren dat ik zelf denk dat de compressie meer weerstand bied dan dat het vacuum gebied achter de zuiger dat doet als deze naar het BDP gaat.

En wat de bougie betreft, Dat was alleen maar gemakshalve een test voor de TS om te kijken of dit veel effect gaf qua verandering bij het kicken. Dus een indicatie of het probleem voor of achter de zuiger zit (Of precies bij de zuiger).

Een lek, wat jij noemt bij de krukaskeerringen, kan net zo goed bij de cilinderkop zitten (Langs de pakking), of zuigerveren, etc. Het is gewoon gissen en testen. Ook kan het zelfs bij de voetpakking verkeerd zijn gegaan voor de TS.

Zelf heb ik 3 jaar geleden gedacht dat een van mijn krukaskeerringen eruit waren of 'lek' waren, maar zagen er perfect uit. Wel vervangen maar uiteindelijk bleek mijn uitlaat dichtgekoold te zitten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 okt 2009 12:44

Je voelt echt wel degelijk een groot verschil tussen compressie als de keerringen lek zijn of niet. Als de kickstart met zeer weinig kracht kan worden bewogen is dit het eerste waar ik naar kijk.

Ervanuit gaande dat er normaal mee gereden kon worden en "ineens" de motor ermee kapt.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers