• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vies achterwiel door olie

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 03 nov 2009 19:56

steeds als ik een tijdje gereden heb zit er olie op mijn achterwiel. nu las ik dat dat door de keerring achter het vtw komt dus die heb ik vervangen...maar het helpt niet.

ik heb ipv een standaard bok een zijstandaard genomen dus de olie zakt de hele tijd richting de kant van de tandwielen, en ik las dat het daar ook aan kon liggen. ik heb een zijstandaard omdat het stuk frame waar de bok tegenaan moet leunen lam is. hoe kan ik dit oplossen?

zou het kunnen helpen als ik een extra ring tussen de keerring en het vtw zet?
en als ik de blokolie vervang voor iets dikkers (zoals wd40)?
nog andere ideeen?

bvd
Omhoog


Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.
  • Citeer

Berichtdoor Tinus_070 » 03 nov 2009 20:17

Ketting schoonmaken en even invetten helpt ook veel.
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 03 nov 2009 22:10

Ketting schoonmaken en even invetten helpt ook veel.
heb ik ook al gedaan. het hielp wel maar erbleef olie op het wiel komen. nog andere ideeen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2009 23:58

Rubber pakking knippen (van oude binnenband oid) en tussen bus en voortandwiel maken. Vaak zijn de imitatie tandwielen minder dik dan de originele. Daardoor kun je het tandwiel niet strak genoeg tegen de vulbus draaien, met als gevolg dat deze blijft lekken.

Alleen ATF in de bak, geen gewone motorolie gebruiken. De schuine stand door de zijstandaard zorgt er wel voor dat de carterolie meer naar de linkerkant van de brommer zakt, maar mag nooit eruit lekken. Heb je ook een plasje olie onder het blok op de grond liggen?

Vwb dat vet afslingeren van olie van de ketting, dat blijft, tenzij je hem helemaal ontvet en opnieuw in kettingvet zet.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 04 nov 2009 17:11

Rubber pakking knippen (van oude binnenband oid) en tussen bus en voortandwiel maken. Vaak zijn de imitatie tandwielen minder dik dan de originele. Daardoor kun je het tandwiel niet strak genoeg tegen de vulbus draaien, met als gevolg dat deze blijft lekken.

Alleen ATF in de bak, geen gewone motorolie gebruiken. De schuine stand door de zijstandaard zorgt er wel voor dat de carterolie meer naar de linkerkant van de brommer zakt, maar mag nooit eruit lekken. Heb je ook een plasje olie onder het blok op de grond liggen?

Vwb dat vet afslingeren van olie van de ketting, dat blijft, tenzij je hem helemaal ontvet en opnieuw in kettingvet zet.

volgens mij heb ik heel die bus niet. kan je die bus laten zien op een exploded view ofzo iets?
ik heb soms een heel klein plasje olie onder me blok liggen.

en wat is ATF precies? is WD40 geen goed idee?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2009 17:29

WD40 is een soort kruipolie, da's zeker niet goed in je bak. ATF is Automatic Transmission Fluid, oftewel olie voor een automaat versnellingsbak. Je kan ook een flesje halen bij de bromboer.

De exploded view staat hier. Het gaat om onderdeel nummer 20. Nummer 21 is de keerring.

Lijkt me sterk dat je helemaal geen afstandbus tussen je voortandwiel hebt zitten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 04 nov 2009 18:16

WD40 is een soort kruipolie, da's zeker niet goed in je bak. ATF is Automatic Transmission Fluid, oftewel olie voor een automaat versnellingsbak. Je kan ook een flesje halen bij de bromboer.
dat stond op brommerforum....

bestaater nog iets dikkers dan ATF?
en als ik die zlefgemaakte rubber ring maak, moet ik er dan voor zorgen dat hij ook tegen de keerring aankomt of juist alleen tegen de bus?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2009 19:11

Brommerforum? Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar dat is grote onzin.

WD40, kijk maar in de bouwmarkt, is een kruipolie en maakt vastzittende delen weer los, smeert piepende scharnieren en werkt goed in sloten tegen bevriezing. Maar als olie in de bak (als je het er al in krijgt want het zit in een spuitbus) is het zeker een nono :w

Vwb de rubber pakking (van een oude binnenband) hoef je alleen tussen bus en tandwiel te doen. In principe moet de keerring bij de bus afsluiten. Is deze al wat ouder? Dan kan deze ingedroogd zijn en niet meer helemaal afdichten. Beter vervang je hem gewoon.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 04 nov 2009 21:18

Brommerforum? Ik weet niet waar je dit gelezen hebt maar dat is grote onzin.

WD40, kijk maar in de bouwmarkt, is een kruipolie en maakt vastzittende delen weer los, smeert piepende scharnieren en werkt goed in sloten tegen bevriezing. Maar als olie in de bak (als je het er al in krijgt want het zit in een spuitbus) is het zeker een nono :w

Vwb de rubber pakking (van een oude binnenband) hoef je alleen tussen bus en tandwiel te doen. In principe moet de keerring bij de bus afsluiten. Is deze al wat ouder? Dan kan deze ingedroogd zijn en niet meer helemaal afdichten. Beter vervang je hem gewoon.
de keerring is net nieuw dus daar ligt het zo en zo niet aan. ik ga het proberen met die binnenband. en iets met vloeibare pakking?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 nov 2009 07:42

Of, of. Niet en,en. Dat van die binnenband heb ik goede ervaringen mee. Vloeibare pakking niet, maar schijnt ook goed te werken. Je moet zelf maar kijken.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 05 nov 2009 22:07

Of, of. Niet en,en. Dat van die binnenband heb ik goede ervaringen mee. Vloeibare pakking niet, maar schijnt ook goed te werken. Je moet zelf maar kijken.
de binnenband trekt me wat meer aan. ga ik dat proberen
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 24 nov 2009 20:13

Of, of. Niet en,en. Dat van die binnenband heb ik goede ervaringen mee. Vloeibare pakking niet, maar schijnt ook goed te werken. Je moet zelf maar kijken.
de binnenband trekt me wat meer aan. ga ik dat proberen
ik heb het geprobeerd met die binnenband. het werkte ongeveer een dag, nu lekt er langzaam weer wat door heen.
ik heb het als volgt gedaan:

ketting eraf
moer eraf
ring eraf
vtw eraf
binnenband uitgeknipt en op de as gedaaan (ik heb de binnenband zo uitgeknipt, dat hij strakom de as heen zat)
vtw erop
ring erop
moer erop en goed aangedraaid

ik heb alles schoongemaakt (ketting tandwielen achterbrug kickstart, etc)
doe ik iets fout?
nog andere opties?

toen ik die nieuwe keerring er heb opgezet, heb ik niks schoongemaakt etc. dus ik heb de oude er uitgehaald en de nieuwe er in gedaan. had dat misschien anders gemoeten?

en wat is het verschil tussen atf en normale motorolie (ik heb er nu motorblok olie voor een honda inzitten)?
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 25 nov 2009 19:57

Jij rijd met een Automatische Transmissie, die heeft speciale olie nodig. ATF heet dat dus.

Als je er nu olie voor een schakelbrommertje in hebt moet je die eruit halen en atf erin mikken. Je rijd dan nu met olie voor een natte platen koppeling en das niet de bedoeling.
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 25 nov 2009 20:03

Jij rijd met een Automatische Transmissie, die heeft speciale olie nodig. ATF heet dat dus.

Als je er nu olie voor een schakelbrommertje in hebt moet je die eruit halen en atf erin mikken. Je rijd dan nu met olie voor een natte platen koppeling en das niet de bedoeling.
kan die atf olie ook het lekken verminderen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Joos...92
Oldschool
Oldschool
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:27
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Joos...92 » 25 nov 2009 22:38

Er moet gewoob atf in! Als jij er iets anders in mikt kan alles naar de klote lopen en zijn de gevolgen voor jouw...
En mischien moet je 2 stukjes binnenband doen i.v.m dikte ;).

Groeten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 26 nov 2009 07:31

Er moet gewoob atf in! Als jij er iets anders in mikt kan alles naar de klote lopen en zijn de gevolgen voor jouw...
En mischien moet je 2 stukjes binnenband doen i.v.m dikte ;).

Groeten

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
oke bedankt

ik ga er atf in doen en een dubbele rubberring er tussen zetten.
wat ik ook nog zat te denken: lithium vet heel dik op die lager achter de keerring smeren. dat kan het lekken ook verminderen toch?
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 27 nov 2009 15:18

het is mij ook opgevallen dat veel mensen de olie keerring niet ver genoeg in het blok plaatsen, hij moet er echt wel 0,5 cm ofzo in het blok zitten. Dat lukt niet goed met de hand, ffkes met een stukje houd er kruislings inslaan
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

bvandeursen
Tomosforummer
Berichten: 128
Lid geworden op: 31 mar 2009 21:14
  • Citeer

Berichtdoor bvandeursen » 27 nov 2009 23:34

het is mij ook opgevallen dat veel mensen de olie keerring niet ver genoeg in het blok plaatsen, hij moet er echt wel 0,5 cm ofzo in het blok zitten. Dat lukt niet goed met de hand, ffkes met een stukje houd er kruislings inslaan
bedankt ik zal het nakijken. maar dat zou toch geen verschil moeten maken?
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 28 nov 2009 16:14

wel :P

Dat gat loopt ietsjes naar binnen zodat je keerring er vast in komt te zitten.

Het lijkt ook al heel snel alsof hij goed zit omdat als hij erin wordt gedrukt en hij zit ongeveer ter hoogte van je carter dat het perfect lijkt te passen.



maar met dit weer heeft het helemaal geen nut om dat te doen je achterwiel wordt toch wel vies :(
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
Marctraider
Vaste forummer
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 sep 2007 09:37
Locatie: Gouda
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 28 nov 2009 16:55

Het is die fucking vulbus waar het allemaal aan de binnenkant doorlekt. Tussen de vulbus en de As... Ik snap ook eigenlijk niet waarom er zomaar speling tussen komt. Ik heb zelf ooit een nieuwe vulbus gekocht en er zit nog steeds speling tussen. Dan zou je denken, de as is versleten. Maar hoe kan het nou verslijten als de As, vulbus en tandwiel altijd moervast heeft gezeten bij mij? de vulbus hoort ook vast te zitten en niet om de as heen te draaien.

Je ziet bij mij trouwens dat het niet tussen de vulbus en keerring lekt, ook niet tussen de vulbus en tandwiel. Nee, het stroomt lekker door waar de moer en dat ronde borgplaatje zit. (De stervormige vorm van de as en tandwiel dat inelkaar komt als het ware). Idd lijkt mij het meest praktische om daar iets tussen de doen zoals idd een stuk binnenband van een fiets wat eerder hier is vermeld.

Ik heb zelf OVERAL waar het kan lekken vloeibare pakking gestopt (Van curil groen met witte tubbe) wel te verstaan. Ik heb alles zeer goed ontvet en drooggemaakt. Deze vloeibare pakking blijft volgens mij vloeibaar :? Zoals op de verpakking staat heb ik het 15 minuten laten drogen alvorens te monteren, ook heb ik om en nabij 24uur gewacht. Maar nee hoor het stroomt er weer doorheen.

De moer heb ik vastgedraaid met een 25cm baco waar ik precies de 30mm moer kan aandraaien. Het enige kutte bij mijn brommer is omdat ik een komvormig tandwiel heb (Nieuwere tomossen) dat ik geen volle 100% grip heb en als je dit niet goed doet sloop je je baco en moer omdat hij er op een gegeven moment afglipt. Maar ik heb hem ZEER strak aangedraaid welteverstaan.

Ik wordt het zelf ook zat. Ik vind wel dat tomos hier eigenlijk gewoon een oplossing voor moet vinden (Of al heeft gedaan) en deze als onderdeel moet aanbieden. (Ik meende wel te horen dat er iets nieuws was maar kan dit niet vinden).

Het probleem bij mij zou opgelost moeten zijn, maar het is dat die vloeibare pakking gewoon buttshit is, dus zal ik er wat anders op moeten verzinnen. :(

Misschien heeft iemand hier iets aan mijn verhaal.

En dan heb ik zelf een vraagke; Wat is, buiten de baco om, nou de beste manier om die 30mm moer goed aan te draaien. Ik heb ook een 30mm dop maar de kickstarteras komt er natuurlijk uit dus ik kan deze niet om de moer doen. En het is een komvormig tandwiel dus baco gaat niet geweldig.


het is mij ook opgevallen dat veel mensen de olie keerring niet ver genoeg in het blok plaatsen, hij moet er echt wel 0,5 cm ofzo in het blok zitten. Dat lukt niet goed met de hand, ffkes met een stukje houd er kruislings inslaan
Hier kan ik niet met mijn hoofd bij. Allereerst de originele groene keerring die er in zat (Bij Tomos in de fabriek gebeurt) zat de ring er precies gelijk in met het carter.

En wat is het verschil of je hem wat meer naar voren plaatst of iets naar achter? de binnenkant van de keerring komt toch wel goed op de vulbus terecht. Tenzij de vulbus op een bepaalde plaats versleten (ofterwijl dunner) is. Lijkt me wel sterk.

Ook lekt de keering zelf niet (Bij mij athans, en bij de meeste denk ik ook niet, anders was het de oplossing wel simpel)
Het maakt bij mij ook niet uit of hij nou wat meer naar voren zit of helemaal naar achter is gedrukt.




En als laatste; ik heb zelf 5W40 in mijn brommer zitten, of het geweldig is weet ik niet, maar werkt wel lekker. Koppeling slipt iets langer door. Ook stukke goedkoper dan ATF, koop een literfles en je doet er lekker lang mee. Er zijn ook talloze mensen in amerika die 10W40 in hun tomos motorblokje gooien. Nu zullen er hier wel mensen zijn die zeggen dat dit slecht is, of dit echt veel kwaad kan moet nog blijken. De eerstvolgende die op internet kan vinden dat er een blokje door gesloopt is mag mij als eerste emailen. ;)
Laatst gewijzigd door Marctraider op 28 nov 2009 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.