• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

vonk probleem, na reparatie

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 20 nov 2009 19:41

  • Welke model tomos heb je?
    S25
    Uit welk jaar komt de tomos ?
    weet ik niet, zitten platic zijkapjes op
    Is het een snor of een brommer?
    snorfiets
    Wanneer ontstond het probleem?
    uurtje terug.
    Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
    nadat ik er de nieuwe bobine op heb gezet

    Wat is het probleem?
vorigeweek terug stopte de brommer er zomaar mee, niet zo fijn. ik had op internet opgezocht dat een grote kans was dat de bobine kapot was, ik heb dus een nieuwe gekocht. De bobine is niet hetzelfde model maar hij werkt wel! ik had hem even getest tegen de cilinder aan en de bougie vonkte gewoon. toen heb ik de bougie erin gedraaid en gestard, de brommer heeft 5 seconden gelopen toen heb ik het gas vol open gedaan zodat de tomos uitviel.

nu vonkt de bougie dus niet meer?! heb de draadjes nog gecontroleerd maar kan niks vinden.
heb ik niet goed gekeken of moet deze bobine weer kapot zijn?
ik snap het eventjes niet meer.
Omhoog


Gebruikersavatar
Tinus_070
Vaste forummer
Berichten: 469
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:23
Locatie: Den Haag, ZH.
  • Citeer

Berichtdoor Tinus_070 » 20 nov 2009 19:44

Je hebt het gas vol open gedaan zodat je brommer uitviel?
Sorry maar dat is niet echt zoals je een Tomos hoort uit te zetten.
Waarschijnlijk zou je bougie ook vet zijn geslagen als je je Tomos zo uit doet.
Andere manier zoeken om hem uit te zoeken en een nieuwe bougie erin doen.
Denk dat je dan een heel eind komt.
Piaggio Zip SP H20
Tinus jij bent echt bloedirritant af en toe. :P
Kijk Tinus, jij weet wat een goede coffeeshop is! De Jukebox kicks aars :mrgreen:
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 20 nov 2009 19:46

dat heeft hij wel vaker als die nog koud is..
maar ging ook perongeluk omdat ik dat eventjes vergeten was, heb ook meerdere bougies gebruikt.
de bougiedop ook nog los gehad, stukje afgeknipt en weer vastgemaakt, 2 keer gedaan maar hielp ook niks..
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 nov 2009 09:37

Zit het niet in de ontsteking zelf (contactpunten, condensator, spoel)?

Wat bedoel je precies met het is niet hetzelfde model. Ik hoop niet dat je een CDI hebt gekregen ipv een gewone bobine of andersom, want die kunnen niet onderling uitgewisseld worden.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Joos...92
Oldschool
Oldschool
Berichten: 526
Lid geworden op: 27 mar 2008 10:27
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Joos...92 » 21 nov 2009 10:00

Het enige wat ik mezelf kan indenken is dat hij een puntenontsteking heeft met een CDI bobine. Dit kan namelijk rijden! Ik spreek uit eigen ervaring. K vraag je om ff een foto te maken van beide ;).

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Koeieneus
Diehard
Berichten: 1173
Lid geworden op: 11 aug 2009 17:21
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:
Contacteer Koeieneus
ICQ
  • Citeer

Berichtdoor Koeieneus » 21 nov 2009 17:28

Misschien de condensator?
- Eracaps.nl

- Tomos a3 (verkocht)

- Skyteam PBR

- Tomos-onderdelen (nieuw)
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 22 nov 2009 13:53

hey, bedankt voor jullie reactie

de contactpunten kunnen het niet zijn, want als ik kick gaat het licht wel branden.
dan moet het dus de spoel of de condensator zijn?!
of het moet de bobine zijn.

hier heb ik foto's van de nieuwe en de oude bobine. zijn ietjes anders maar op beide moeten 2 stekkertjes.
dit is de nieuwe bobine
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 9027544258" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de oude
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 0323435026" onclick="window.open(this.href);return false;
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 22 nov 2009 14:15

hallo

ik heb zonet ff zitten meten met de ohm meter en kom tot een rare conclusie.

zover ik denk dat ik het goed doe werkt me ontsteking goed.
nou heb ik ook me bobine doorgemeten..

1 stekker in de bougie dop
1 stekker op de aansluiting van de bobine
maar blijft op 0 ohm staan, dus lijkt me kapot? als ik het zo goed meet?
maar hoe kan het dat de bobine zomaar weer kapot gaat?!
Omhoog

rikvg
Vaste forummer
Berichten: 340
Lid geworden op: 01 jul 2008 16:39
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 22 nov 2009 14:45

doe meteen je kickstarter goed monteren :P
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt


Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 nov 2009 17:05

hey, bedankt voor jullie reactie

de contactpunten kunnen het niet zijn, want als ik kick gaat het licht wel branden.
dan moet het dus de spoel of de condensator zijn?!
of het moet de bobine zijn.
Dat je licht gaat branden heeft niets te maken met de ontsteking, dat is een andere spoel (gele draad).
hier heb ik foto's van de nieuwe en de oude bobine. zijn ietjes anders maar op beide moeten 2 stekkertjes.
dit is de nieuwe bobine
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 9027544258" onclick="window.open(this.href);return false;

dit is de oude
http://picasaweb.google.nl/savedown123/ ... 0323435026" onclick="window.open(this.href);return false;
Bobines zijn idd van hetzelfde type (ijzeren kern) en voor punten, zover is het goed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 nov 2009 17:08

hallo

ik heb zonet ff zitten meten met de ohm meter en kom tot een rare conclusie.

zover ik denk dat ik het goed doe werkt me ontsteking goed.
nou heb ik ook me bobine doorgemeten..

1 stekker in de bougie dop
1 stekker op de aansluiting van de bobine
maar blijft op 0 ohm staan, dus lijkt me kapot? als ik het zo goed meet?
maar hoe kan het dat de bobine zomaar weer kapot gaat?!
Bobine bestaat uit 2 spoelen die ondeling geen contact maken. Dus je kan nooit de bobine doormeten op jouw manier. Wel als je 1 stekker in de bougiekap doet en de andere op de massa (dat ijzeren deel). Dan meet je de ontsteekspoel (secundair). De andere meet je met 1 stekker op de aansluiting waar normaal de zwarte kabel op komt en de andere stekker tegen massa (primaire spoel). In beide gevallen moet de meter (analoog) uitslaan of (digitaal) teruglopen van 1 naar 0. Gebeurd dit niet dan is die betreffende spoel defect.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 23 nov 2009 19:54

hey

als mijn licht aangaat bij het kikken, dan zijn mijn contactpuntjes toch nog in orde?

ik heb de bobine zojuist doorgemeten op de manier zoals shadow zegt, uit de metingen blijkt dat mijn ontsteekspoel (secundair) kapot is. dit was bij de vorige bobine ook het probleem.

het rare vind ik dat de brommer met de nieuwe bobine wel eventjes (4 seconden ongeveer) aan stond, en toen dus uitviel en het niet meer deed. is dat gewoon enorme toeval.
of is iets anders kapot zodat de bobine zichzelf opblaast?!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 nov 2009 09:41

Licht komt van een andere spoel. Dit gaat via de gele draad uit je blok. Het heeft iig niets te maken met de kontaktpunten of ontsteking in geheel.

't Is wel vreemd dat beide bobines nu hetzelfde probleem hebben. Kun je misschien de bobine ergens op een andere Tomos testen (ook met puntenontsteking) om uit te sluiten of het idd aan de bobine ligt of niet.

Wat komt er aan spanning uit je blok op de zwarte draad?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 24 nov 2009 20:08

oke, dan is dat misverstand uit de weggeruimd, heb dat ooit eens gehoord.

ik ken niemand met een tomos dus zou lastig gaan helaas..
ik snap niet precies hoe je dat wil meten wat je zegt...

moet ik een van de stekkertjes uit de multimeter in het zwarte draadje doen uit het blok en met de andere massa maken. en dan kicken?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 nov 2009 20:19

yep. Wel wisselspanning (~) kiezen en de hoogste die je kan instellen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 24 nov 2009 20:39

bedankt voor je snelle reactie.

ik heb ff gemeten, als ik gewoon rustig kick kom ik rond de 6 tot 7 volt.
als ik heel hard kick kom ik wel rond de 10+ volt
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 26 nov 2009 19:19

is dit teveel?,
zou de dat witte blokje (de cdi?) niet kapot kunnen zijn?
dat i een te harde vonk krijg..
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 nov 2009 19:57

Ik vind je voltage erg laag. Meestal kom ik bij mijn eigen blokje op 60-70 volt wissel.

Kijk eens de rest na (condensator, punten op inbranden) en met name de spoel van de ontsteking.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

savedown
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 apr 2009 10:06
  • Citeer

Berichtdoor savedown » 01 dec 2009 19:07

ben maar van plan om een nieuwe bobine te kopen en een nieuwe condesater.
en eventueel maar een nieuwe wit blokje (is dat de cdi?)

dit zal wel moeten helpen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 dec 2009 20:34

Wit blokje? Je bedoelt waarschijnlijk de spanningsregelaar. Een vierkant kastje waar 2 gele en 1 bruine draad op komen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.