• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hoge kosten wegens vastgeroeste cylinder. Normaal?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 26 jan 2010 15:04

Welke model tomos heb je: Tomos Revival
Uit welk jaar komt de tomos: Overjarig model, maar nieuw gekocht mei 2007
Is het een snor of een brommer: Brommer
Wanneer ontstond het probleem: 21 januari 2010
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos: Neen.
Km. stand: 14.350.
Gebruik: hele jaar door, dus ook 's winters.

Wie ben ik: een man van 55 jaar, helemaal 'verliefd' op deze Tomos (heb in de jaren '70 ook een Tomos gehad :) ) en zo a-technisch als maar kan zijn. :?

Wat is het probleem:

Vorige week moest op advies van mijn brommerdealer wegens de km-stand de zuiger vervangen worden.
De kosten zouden naar schatting € 130,- bedragen, incl. arbeidsloon.

Nadat de cylinderkap er af was gehaald, kreeg men het onderste stuk van de cylinder met geen mogelijkheid los.
De boel zat compleet vastgeroest.
Aan mij de keus: of de zuiger niet vervangen, met risico, dat dit op den duur de cylinder/motor aan kon tasten. :?
Of de cylinder erafzagen en er een nieuwe op zetten.

Besluit: het laatste.

Ik heb de restanten meegenomen: de 4 schroefpinnen, waar het cylinderonderstuk doorheenzit, waren behoorlijk verroest alsmede de holtes van de cylinder, waar ze doorheen steken.
De schroefpinnen zijn ook vervangen.

Dit alles heeft mij € 390,- gekost! |:(

Specificatie: 1 originele cylinder + Zuiger 232,-
1 pakkingset 7,-
1 naaldlager 9,-
4 cylindertapeind 6,-
bijna 4 uur 131,-

De dealer, die overigens e.e.a.met alle zorg en aandacht af heeft gehandeld vond het ook wel extreem, maar 'het kwam wel vaker voor'.
Volgens hem stond er hierover niets in de onderhoudstabel van de brommer, zodat voorkomen had kunnen worden, dat e.e.a. vast was geroest.
Vragen:

1. Als ik de onderhoudstabel lees, staat er bij 3000 km of 6 maanden én bij 6000 km of 12 maanden (en zo verder elke 6000 km) onder veel meer:

* Reinigen cilinderkop, zuigerbodem en uitltaat
* Reinigen Cylinder en uitlaatpijp

Vervolg zie 2e bericht, want het lukt me niet meer fatsoenlijk verder te typen, zonder dat het schermpje voortudrend beweegt en ik de tekst die ik type niet meer kan zien.
Laatst gewijzigd door TomdeOs op 26 jan 2010 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 26 jan 2010 15:20

vervolg 1.:

Vragen:
- als je een cylinder en cylinderkop wilt reinigen (zie de sterretjes), moet je dan de hele cylinder losmaken, zoals nu vorige week voor 't eerst is gebeurd? Ik weet zeker en de dealer bevestigt het, dat hij dit nog nooit eerder heeft gedaan.
Dus na ongeveer 2 en driekwart jaar rijden met 14.350km op de teller.
Valt de dealer iets te verwijten, dwz, had hij op grond van de onderhoudstabel de cylinder (veel) eerder los moeten maken, zodat deze roestvorming zichtbaar en voorkomen had kunnen worden? Had hij dit normaal gesproken kunnen weten?
Of valt hem niets te verwijten, heeft hij de onderhoudstabel keurig gevolgd en is Tomos zelf feitelijk in gebreke gebleven, door zoiets niet aan te geven in de tabel? Want nergens staat in het onderhoudsboekje hier verder iets over.
Of valt Tomos ook niets te verwijten?
Ik vind het een rare zaak, dat je bij normaal gebruik ineens voor dergelijke calamiteiten komt te staan.

2. Kan ik Tomos benaderen met een klacht hierover, wegens buitensporige, ongebruikelijke kosten?
Terwijl de garantietermijn van een jaar al is verstreken?

3. De dealer heeft mij een cylinder + zuiger berekend voor € 232,-. Echter de teruggeplaatste cylinderkap is nog de oude.
De nota vermeldt 'originele cilinder + zuiger'. Ik heb duidelijk opgevangen, toen hij telefonisch informatie opvroeg over de kosten van een neiuwe cilinder + zuiger, dat het ging om € 194,- excl. BTW. Dat is incl. € 232,-.
Is een cilinder: de cilinderkap + onderstuk?
Zo ja, kan hij mij dan een complete zuiger berekenen, terwijl de kap nog de oude is?

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 jan 2010 16:05

Tjah, wat zal ik zeggen, ik heb het ook gehad, cilinder vastgerot aan de tapeinden, is kloten, en dan moet je alles stukzagen.
Ik heb het toen zelf gedaan, omdat de brommer dealer zei van daar gaat veel tijd in zitten, ik heb der 4 uur over gedaan.
bijna 4 uur voor 130 euri is opzich nog netjes, hier betaal je 50 euro per uur.

Dat met het onderhoud ben je zelf verantwoordelijk voor, omdat je zelf mag kiezen of je hem zelf onderhoudt of dat je het bij een dealer laat doen, veel mensen doen dit ook niet dus krijg je meer slijtage en kapotte onderdelen.

wat betreft je cilinder, een nieuw orginele cilinder en zuiger kosten inderdaad veel, het bovenste stuk, de cilinderkop zit hier dus niet bij. Ik zelf heb er niet weer een orginele cilinder op gezet, omdat orgineel spul vaak vele malen duurder is dan imitatie, ik rijd nu met een cilinder van 60 euro in de rondte voldoet prima.

Als je de tomos bij de dealer in onderhoud had dan kun je natuurlijk even heen gaan, als de brommerboer pakkingen vervangt dan moet natuurlijk de cilinder van het blok af, en moeten de tapeinden eigenlijk in het kopervet worden gezet, kopervet is nl hitte bestendig, en zorgt ervoor dat er geen roest tussen komt. De lokale brommerboer geeft aan om de 5000 even de cilinder er af, en de tapeinden in vetten met kopervet.

Tomos valt niets te verwijten, zij hebben duidelijk in het onderhoudsboekje gezet dat hij zo nu en dan nieuw pakkingen moet, en dan moet de dealer weten dat er kopervet op moet.

groeten,

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 26 jan 2010 16:44

Tjah, wat zal ik zeggen, ik heb het ook gehad, cilinder vastgerot aan de tapeinden, is kloten, en dan moet je alles stukzagen.
Ik heb het toen zelf gedaan, omdat de brommer dealer zei van daar gaat veel tijd in zitten, ik heb der 4 uur over gedaan.
bijna 4 uur voor 130 euri is opzich nog netjes, hier betaal je 50 euro per uur.
Nou, dat is dan 35,- p/u hier. Da's idd dan schappelijk. :)
Dat met het onderhoud ben je zelf verantwoordelijk voor, omdat je zelf mag kiezen of je hem zelf onderhoudt of dat je het bij een dealer laat doen, veel mensen doen dit ook niet dus krijg je meer slijtage en kapotte onderdelen.
Ik laat die verantwoordelijkheid bij de dealer met behulp van zijn kennis en onderhoudstabel. Ik kom alleen regelmatig langs, wanneer ik denk, dat de km-stand dat vergt of als er iets gewoon loos is met de Tomos, komt e.e.a ook wel steeds ter sprake.
Als je de tomos bij de dealer in onderhoud had dan kun je natuurlijk even heen gaan, als de brommerboer pakkingen vervangt dan moet natuurlijk de cilinder van het blok af, en moeten de tapeinden eigenlijk in het kopervet worden gezet, kopervet is nl hitte bestendig, en zorgt ervoor dat er geen roest tussen komt. De lokale brommerboer geeft aan om de 5000 even de cilinder er af, en de tapeinden in vetten met kopervet.
Tomos valt niets te verwijten, zij hebben duidelijk in het onderhoudsboekje gezet dat hij zo nu en dan nieuw pakkingen moet, en dan moet de dealer weten dat er kopervet op moet.

groeten,
Begrijp ik hieruit dat normaal gesproken de handelingen volgens de onderhoudstabel inzake:

* Reinigen cilinderkop, zuigerbodem en uitltaat
* Reinigen Cylinder en uitlaatpijp

....al na 3000 km, maar zeker na 6000 km hadden moeten leiden tot afhalen cilinder en invetten tapeinden met kopervet? Hetgeen pas vorige week inderdaad gedaan is en volgens mijn gegevens (nota's e.d. en wat de dealer aangaf) voor de 1e keer?? Dus na 14.350 km is veel te laat??

Wat bedoel je precies met pakkingen eigenlijk en..... dat staat nergens in de onderhoudstabel?

Heel hartelijk dank voor de snelle reactie! :)

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 26 jan 2010 17:58

Of de dealer iets te verwijten is durf ik niet te zeggen, jij bent immers verantwoordelijk voor het tijdig plegen van onderhoud.
Dus als jij niet bij de door TomosNL gestelde km standen bij de dealer langs bent geweest ben je zelf verantwoordelijk.

Kom je wel op tijd bij de dealer en hanteert deze zoals je al zegt de officiele tabllen van Tomos dan zou de dealer naltig onderhoud hebben gepleegd. Je zou dan namelijk afgesproken hebben dat hij de beurt doet namens de door Tomos gestelde eisen.

Bij het reinigen van de cilinder en zuigerbodem zou in ieder geval de cilinder gedemonteerd moeten worden, waarna eventuele roest opgemerkt en verwijderd had kunnen worden.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat een dealer meteen originele onderdelen monteerd ipv aftermarket voor te stellen. Dat had ontzettend gescheeld in de uiteindelijke kosten.

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 jan 2010 18:09

Pakkingingen zijn de afdichtingen tussen de cilinder en de buitenlucht, deze worden na een tijdje gaar, en dan gaan ze lucht lekken.

Na 14000km kan je cilinder best vast zitten, maar hij kon ook al bij 6000 vastzitten, je merkt het pas als de cilinder er af moet.
Dat de brommerboer een aftermarket cilinder voorstelde vindt ik ook vreemd, ik heb zelf ook een aftermarket cilinder, maar dan een aluminium cilinder, deze roesten niet vast :) (aluminium roest niet)

Ook heb je in de brommer wereld veel "beunhazerij" omdat monteurs vaak niet de kleine kneepjes weten, of gewoon dingen over het hoofd zien, waar jij als consument de dupe van bent. Zo is bij mij door het niet afstellen van mijn nieuwe brommer (motorhispania rx) met garantie de cilinder een paar keer warm gelopen.

Ik zou zeggen, ga eens langs bij je dealer en praat er eens over, misschien dat je dan een deel van de kosten terug krijgt.

groeten

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 26 jan 2010 18:15

je had ook even wd40 erop kunnen spuiten, inlaten trekken en dan losjes tikken met een hamer.
maar waarom ook de cilinder vervangen? je had er ook een via mp kunnen kopen.
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 jan 2010 18:38

Ha-Ha, koekwaus

Nog nooit een vast geroest cilinder gehad zekers..

Hier een lijstje wat ik gebruikt heb:
Gasbrander (warm stoken
Lasapparaat (warm stoken en moeren op tapeinden lassen)
3 Breekijzers (cilinder er af proberen te wrikken
2 Bussen kruipolie
Slijptol..
en 4 sterke armen, dingen zitten echt muurvast, niet normaal los te krijgen
Afbeelding

zo zag ie er na de bewerking uit :)

tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 26 jan 2010 19:44

koekwaus :') :')

iemand die een beetje handig is die haalt zo;n cilinder er makkelijk af. en niet meteen alles doorzagen.
en een geroeste cilinder is je eigen fout. gewoon om de zoveel tijd eraf halen. 3 dagen in de cola en je haalt hem er zo af.

nu weer ontopic
tsss, remmen is angst.

gang is alles!

siebren261
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor siebren261 » 26 jan 2010 22:54

Hehe, ik vind koekwaus gewoon een mooi woord,
dingen zitten echt muurvast, en ik had hem gekocht met een afgebroken uitlaat tapeind vandaar:P

Onda-topica

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 27 jan 2010 14:01

Ik heb op zich een goeie verstandhouding met mijn dealer

Bij het reinigen van de cilinder en zuigerbodem zou in ieder geval de cilinder gedemonteerd moeten worden, waarna eventuele roest opgemerkt en verwijderd had kunnen worden.
Ik heb net Tomos aan de lijn gehad om e.e.a. te bespreken, maar het is dus NIET zo, dat bij reinigen cilinderkop, zuigerbodem en uitlaat/reinigen cylinder en uitlaatpijp, de hele cilinder (dus ook het onderstuk) los hoeft, zodat de roest, waarvan hier sprake is, opgemerkt en verwijderd had kunnen worden. (+ kopervet op die schroeven). Daar voorziet de onderhoudstabel dus niet in.
Ik vind het ook een beetje vreemd dat een dealer meteen originele onderdelen monteerd ipv aftermarket voor te stellen. Dat had ontzettend gescheeld in de uiteindelijke kosten.
Tomos was, zo hoor ik nu, bereid geweest uit coulance i.o.m. de dealer een veel goedkopere nieuwe (oud onderdeel, tegen fractie van de nu betaalde prijs) of kort gebruikte cilinder (gratis!) op te sturen.
Helaas, voor mij, heeft de dealer naar mij toe niet voorgesteld met Tomos hierover in contact te treden en heeft hij een gloednieuwe gekocht. En, tsja, ik weet daar verder dan ook niet van....:|
Had ik geweten van zo'n optie, dan had ik daar natuurlijk wel de voorkeur aan gegeven.
Want dat kon mij wel eens € 200,- gescheeld hebben! ;(

Tomos beschouwt het voorgedane probleem als iets wat kán gebeuren en niet als een hiaat in de onderhoudstabel.
Het is geen verborgen gebrek, het gebeurt niet bij elke Tomos, aldus Tomos.
Ze hadden me echter wel willen helpen, maar nu heeft de dealer alles al zo opgelost.
Die volgens Tomos ook formeel niet iets valt te verwijten.
De dealer had Tomos kúnnen bellen of er wat te regelen valt, maar zijn er niet toe verplicht....jammer dat ie er niet aan heeft gedacht...tsja, wat moet ik nou.... :|
Ik heb op zich een goeie verstandhouding met mijn dealer.
Laatst gewijzigd door TomdeOs op 27 jan 2010 15:39, 2 keer totaal gewijzigd.

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 27 jan 2010 14:14

koekwaus :') :')

iemand die een beetje handig is die haalt zo;n cilinder er makkelijk af. en niet meteen alles doorzagen.
en een geroeste cilinder is je eigen fout. gewoon om de zoveel tijd eraf halen. 3 dagen in de cola en je haalt hem er zo af.

nu weer ontopic
Hoe kan een technische leek als ik nu weten, dat een cilinder er om de zoveel tijd moeten worden afgehaald?
Dat is dan toch iets, wat in de onderhoudstabel zou moeten zijn opgenomen????
Dus een verantwoordelijkheid zou dienen te zijn van Tomos??
Ik mag toch genoeg vertrouwen stellen in een dergelijke handleiding van Tomos, tezamen met de deskundigheid van de dealer, die het onderhoud voor mij in de gaten houdt, dat dit soort regulier onderhoud daarbinnen valt?
Dat gaat bij auto's toch eveneens zo? Of zie ik dat nu verkeerd? :?

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 27 jan 2010 14:18

groeten,
Dat staat nergens in de tabel en schreef ik ook nergens. :?
Zie verder mijn reactie op PimW vandaag. De dealer hoeft volgens de tabel niet het onderstuk van de cilinder eraf te halen om te kijken of het roest en kopervet op de schroeven, (die 4 lange, waar de cilinder mee vastzit) te doen.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 jan 2010 17:17

Hmm ik heb zuiger bodem anders opgevat.
Dat zal dan wel gaan over de kop van de zuiger, die kun je om de zoveel tijd ontdoen van koolaanslag en daarbij hoeft de cilinder inderdaad niet los...
Balen maar ik denk dat er niet veel aan te doen is. Je kunt vragen of ze die cilinder nog terug willen kopen (al is het voor minder dan jij em kocht van hun) en ze dan alsnog die gratis cilinder zouden kunnen monteren. Misschien dat je daar nog wat geld mee terugverdient...

Wijze les voor iedereen:
Vraag je dealer of hij de fabrikant kan bellen, zo niet doe het zelf. Zijn de kosten van onderdelen erg hoog ga informeren naar imitatiedelen. Soms is het drie keer niks maar er is genoeg spul dat evengoed of soms zelfs beter is...

TomdeOs
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor TomdeOs » 29 jan 2010 23:43

Hmm ik heb zuiger bodem anders opgevat.
Dat zal dan wel gaan over de kop van de zuiger, die kun je om de zoveel tijd ontdoen van koolaanslag en daarbij hoeft de cilinder inderdaad niet los...
Nee, als je de cylinderkap eraf hebt, kun je de zuiger zo hoog krijgen, dat ie uit de cylinder steekt en je bij de zuigerbodem kunt om deze aan de onderkant dus te reinigen. Aldus Tomos. Of kan dat niet??? :?
Balen maar ik denk dat er niet veel aan te doen is. Je kunt vragen of ze die cilinder nog terug willen kopen (al is het voor minder dan jij em kocht van hun) en ze dan alsnog die gratis cilinder zouden kunnen monteren. Misschien dat je daar nog wat geld mee terugverdient...

Wijze les voor iedereen:
Vraag je dealer of hij de fabrikant kan bellen, zo niet doe het zelf. Zijn de kosten van onderdelen erg hoog ga informeren naar imitatiedelen. Soms is het drie keer niks maar er is genoeg spul dat evengoed of soms zelfs beter is...
Yep. En dank voor het idee. :|

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen