• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

getunede carterhelfde?

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
9 berichten • Pagina 1 van 1
wobbel
Tomosforummer
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 dec 2005 00:00
Locatie: Wijchen de gekste
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 05 mar 2006 21:46

Wat bedoelen ze met...''getunede carterhelfde tomos''

Ik kon van iemand een blokje kopen (omdat de mijne kapot is) en diegene vroeg of ik een getuned blok wilde kopen, hij zei dat de brommer iets harder zou trekken door de vergrote spoelpoorte enzo in het blok wat bedoelt ie daarmee????
Omhoog


Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 05 mar 2006 23:04

als je van boven in je cilinder kijkt zie je onder de uitlaat poort,boven de inlaat poort en links en recht,s een gat dat zijn de spoelpoorten.
op moment dat de zuiger in de bovenste stant staat komen de inlaat gassen de cilinder in,deze worden onder de zuiger gespoten.
als de zuiger naar beneden gaat worden deze inlaat gassen in het carter geperst en komen via de spoel poorten de cilinder in.
als deze spoelpoorten groter gemaakt worden kun je er een grotere carb achter hangen,en een snelle uitlaat.
maar we spreken hier nog niet van een getuned blok,das nog weer wat anders.
Omhoog

wobbel
Tomosforummer
Berichten: 166
Lid geworden op: 05 dec 2005 00:00
Locatie: Wijchen de gekste
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 06 mar 2006 00:17

Hmmm dan zit die jongen waarschijnlijk helemaal in de war, want dit is wat hij schreef

de binneste 2 delen zijn allenbij gestraalt en de spoelpoorten zijn bewerkt als je jou cilinder er op zet trekt hij iets beter en zo het is het nieuwste type blok het zijn alleen de helfden dus je moet jou blok daar helemaal op bouwe maar je gaat wel weer harder

Ik begrijp dat jij het over de cillinder hebt,maar hij heeft het als het goed is over het ''blok'' zelf,dus volgens mij is hij in de war

En ik wil niet onbeleefd zijn,maar hoe weten jullie dit allemaal,uit ervaring of kan je dat ergens leren (alles over tomos) want ik vind het erg intressant...
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 06 mar 2006 08:45

carter helften zijn gegoten aluminium,dit is meestal niet super glad.
om er voor te zorgen dat de inlaat gassen zo snel mogelijk uit het carter geperst kunnen worden,kun je die carter helften polijsten.
zo worden ze super glad en heb je zo min mogelijk weerstand.
als je je cilinder er helemaal afhaald zie je een rond gat met twee uithamen,die uit hamen gaan naar je spoelpoorten.
als je dus je carter gaat polijsten zou je ook je cilinder moeten aanpakken.snelle cilinders zijn vaak al aangepast.

ps:ik heb dit uit eigen ervaring.
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 06 mar 2006 09:44

mensen er klopt geen bal van.

De getunede carters zijn puur en alleen op maat vd spoelpoorten vd cil. Zoals bijv mijn polini blok, dat heeft grotere spoelpoorten, en vaak staan grotere spoelpoorten gelijk aan hoge toeren.

en over het stralen, er zijn 2 beweringen over.

1 polijsten, glad en mooi.
2 stralen/schuren, dan vormt zich een olielaag op het metaal welke voor betere werveling en doorstroom vd gassen zorgt.

@ wobbel,

leren doe je vanzelf wel, vooral op fora rondkijken, en lezen ook wel. Bijv het boek van bell en blair, over 2takt.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 06 mar 2006 14:42

Boek van Bell is best ingewikkeld het is handig als je eerst wat basis kennis hebt daarna zou ik pas beginnen met boek van Bell als je nog zin hebt om meer te leren;)

Idd forums lezen is een goede manier om te leren. Check de rubriek FAQ (meest gestelde vragen) even daar staat zeer veel informatie. Als je dat niet genoeg vind moet je is op http://www.puchmaxi.nl kijken en dan bij ==> sleutelen. Het is ook 2 takt zit allemaal vrij simpel in elkaar. Een Puch blok is in grote lijnen identiek aan die van Tomos.

Je kan ook de handleiding van je Tomos is lezen :D
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 06 mar 2006 16:08

mensen er klopt geen bal van.

De getunede carters zijn puur en alleen op maat vd spoelpoorten vd cil. Zoals bijv mijn polini blok, dat heeft grotere spoelpoorten, en vaak staan grotere spoelpoorten gelijk aan hoge toeren.

en over het stralen, er zijn 2 beweringen over.

1 polijsten, glad en mooi.
2 stralen/schuren, dan vormt zich een olielaag op het metaal welke voor betere werveling en doorstroom vd gassen zorgt.

Ik weet hier ook wel wat van maar nu heb ik een vraagje hierover: wat is nu beter ? polijsten of de binnenkant laten stralen?
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 06 mar 2006 17:34

achja

het is alleen op de testbank te meten en dan scheelt het echt niks, te verwaarlozen.

dus wil je iets meer werk en pimp carter dan polijst je, en ben je lui dan schuur je het alleen fijn.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Puchracer
Tomosforummer
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 mar 2006 14:34
  • Citeer

Berichtdoor Puchracer » 06 mar 2006 17:57

Als ik me RGD snel eronder hang (puch cilinder ja :P) dan ga ik ook ff carters polijsten en misschien spoelpoorten opmaat maken. Maar dan heb ik haakse frees nodig ben ik bang en het is ook niet erg makkelijk volgens mij.

Iemand ervaring dan met spoelpoorten groter maken?
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
9 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.