ja zeker eentje met grotere doorgang nemen ja. Die uitlaat laat echt te weinig door , op deze manier haal je lang niet de power uit de 65 cc. (ik heb nog wel een proma gp en techno bullit te koop) wat dat geratel betreft, moet je even horen waar het vandaan komt. komt het meer uit je cilinder of uit je carter? tomosjes hebben een tikkende koppeling maar dit is wel erg hard.
maarhet kan ook aan de volume van de camera liggen, hoe hard is het geratel? als het niet zo hard is is er niks mis mee.
Mijn uitlaat is nu uitgeboort

, moet even kijken voor een nieuwe uitlaat. Heb niet veel geld nu, moet op praktijk binnenkort

.
Maar in iedergeval, ik vertel even de geschiedenis van me Tomos

.
De Tomos is ongeveer vanaf 1990 tot 2003 gebruikt als dagelijks vervoer naar werk (Moeder van een maat) daarna ging dat ding uiteindelijk kapot de garage in (ongeveer 20000-25000km gereden), startte niet, niets..
Zomer 2010, Tomos stond bij die maat, we besloten om hem zodanig op te knappen dat die op zijn minst rijd. Wij hebben benzine in de Tomos gegooid en na 1 uur kicken (ja serieus) startte hij. Hij liep stagionair en hij liep ongeveer 10 kmu met aanduwen

. Toen hadden wij er geen zin meer in en lieten hem maar staan in zijn garage.
Lente 2010, De Tomos stond bij die maat, wij besloten om even te kloten en even rond te gaan rijden, hij op zijn mooie Quadro (70kmu) en ik op dit ding (na een half uur kicken...

). Nouja, ik kon hem niet bijhouden dus toen stopten we maar. Paar weken later toen die vriend een SR had gehaald, moest de Tomos weg in verband met te weinig ruimte. Ik mocht hem hebben

.
Toen ik de Tomos had, ging ik even sleutelen zonder enig brommerkennis. Ik had toen heel mijn carburateur schoongemaakt en het spruitstuk ontgrensd. Toen reed de Tomos 30kmu, ik denk dat het best wel netjes was voor een snor(Het is een snor met een brom uitlaat en een ontgrensde spruitstuk ondertussen), toen maakte de Tomos nog geen klote herrie.
30kmu begon toen te vervelen dus besloot ik eens op te gaan voeren

. Ik ging op Tomosforum kijken (ook even geregistreert enzo:)). Toen had Pascall (BEDANKT

)een DMP 65cc liggen voor een tientje, zonder zuigerveren helaas. Geldovergemaakt en wachtend op mijn cilinder, heb ik mijn koppelingsveren ingekort en dat ging volgens mij wel goed. Ook heb ik nieuwe pakking gehaald en nieuwe olie er in gedaan. Een flesje van 225cc versnellingsbak olie voor een Tomos, het was een of andere rode olie en ze zeiden bij de dealer dat het het beste is wat ze hadden.
Paar dagen daarna kreeg ik mijn cilinder binnen, ik gelijk even zuigerveren gehaald, cilinder erop zetten, krak, zuigerveer gebroken. Ik weer paar dagen wachten, uiteindelijk had ik 2 zuigerveren van 44mm en had ik de cilinder eropgezet. Ik had bij de dealer ook om Puch HD kop pakking gevraagd en wat ik kreeg was een of andere rubber achtige pakking met metaal er in, ik alles erop gezet, starten, knalt die pakking tegen me been aan. Het leek alsof mijn cilinder was vastgelopen, ik had alles uit elkaar gehaald. Toen heb ik ergens anders Puch 70cc HD kop pakking gehaald en kreeg ik deze keer een metalen pakking. Uiteindelijk alles erop gezet en na 1x kicken starten de Tos'je. Ik had helaas wel wat problemen met de uitlaat omdat de schroefdraad ver** was in de cilinder, uiteindelijk toch nog wat geregeld, alsnog komt er nog wat rook uit de buurt van de cilinder, moet ik nog goed gaan nakijken.
Dit was het verhaal van me Tomos

.
maarhet kan ook aan de volume van de camera liggen, hoe hard is het geratel? als het niet zo hard is is er niks mis mee.
Het geratel is nog harder in het echt. Ik wil gewoon weten wat het geratel is, het blok komt namelijk onder mijn snor tomos voor op de straat, ik wil gewoon dat er normaal geluid uit de carters komt, net zoals bij de meeste Tos'jes.
Hierbij nog even de setup voor de duidelijkheid:
65cc DMP cilinder
Puch 70cc HD kop pakking
44mm zuigerveren
14mm spruitstuk
14/9 carburateur
brom uitlaat uitgeboort
overal nieuwe pakking
Getununde koppeling (veren beide koppelingen ingekort met 1cm).
Nou ja, bedankt voor de moeite voor het lezen

.
Ook alvast bedankt voor de hulp die jullie wellicht kunnen bieden, denk het wel

.
Gr, Alex