Het probleem met de trillende aanwijzer is "opgelost". Een nieuwe kabel was eerst niet voldoende. Toen ik die kabel echter vrij liet lopen (dus niet door de geleiding aan de voorvork) was ik van die trillingen af.
Ik snap het eigenlijk niet want ik had al eerder die kabel vrij laten lopen en aan een boormachine gekoppeld. Toen bleef de wijzer trillen. Waarschijnlijk heeft zo'n boormachine dus geen constant toerental. Maar goed problema "solved".
Ik ben er inmiddels achter hoe de snelheidsmeter werkt. In de meter zit een magneetje. Dit wordt door de binnenader van de kabel rondgedraaid. Het magneetje draait rond in een weekijzeren kom(metje) (weekijzer wordt niet magnetisch). Door het draaiende magneetveld ontstaan er wervelstromen in het weekijzer. Als er stromen in een magneetveld lopen onstaat er een kracht. Die werkt dus op het kommetje dat daardoor gaat draaien.Aan het kommetje is ook een spiraalveertje bevestigd die voor een tegenkracht zorgt waardoor het kommetje niet continu gaat draaien maar alleen een hoekverdraaiing krijgt.
Je voelt het al, hoe harder het magneet draait hoe groter de kracht hoe meer het kommetje draait. Aan het kommetje zit natuurlijk de wijzer.
Zie ook
http://www.explainthatstuff.com/how-spe ... works.html
Hans