• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

50cc vergroten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:07

kan ik mijn mijn cilinder 50cc zegmaar uitdraaien
dus grootermaken want we hebben een draaibank maar ik zou niet weten of dit zou lukken
en of dat wel gaat/kan en of je er dan nog fatsoenlijk mee kan rijden
want ik wil wel een 70cc maar ik rij elke dag minimaal 35 km naar school dus ik weet niet of die dat wel lang volhoud...
Omhoog


Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 12:12

Kan volgens mij echt niet. Dan komen de schachten van je spoelpoorten bloot te liggen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:19

oke ja ik dacht al dat zoiets niet egt zou kunnen anders had het hier vast wel ergens gestaan...
maarja ik hoorde dat van iemand dat je dat wel zou kunnen doen :P
maar als ik mijn cilinderkop af ga draaien dan mag er tog geen randje meer op zitten dan moet het helemaal glad en vlak zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:24

Wat jij wilt is je cillinder gaan tunen.

Dan zul je je poortmap moeten weten, je spoelkanalen aanpassen en je uitlaat poort.
Dan moet dit ook nog allemaal een goede flow hebben, en aan beide kanten op de mm gelijk.

Veel werk voor een Tomos cillindertje.
En het is misschien nog minder slijtvast dan een 70cc..
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:27

ja dat weet ik maar ik wil een cilinder die heel slijtvast is
maar wel lekker hard loopt maar volgens mij zijn die nog niet uitgevonden :P:P
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:32

Jawel, maar een cillinder zal nooit echt 'slijtvast' zijn.

Zuigers dienen toch wel na de 5/7.5k km's vervangen te worden, etc.

Meest slijtvaste cillinders, zijn de laag toerige cillinders.
Zo slijt een 50cc cillinder die 10.000 RPM draait, natuurlijk veel sneller dan een 70cc die 8.000 RPM draait.

Beste slijtvaste setup is gewoon de 50cc, en dan hier een leuk uitlaatje op en alles op bromstand.
Dan zul je leuk rijden, maar nooit echt hard gaan.

Hard gaan en slijtvast gaat 9 v/d keer niet samen.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:39

nee daarom das het probleem
want ik meot elke dag naar school met de brommer en das totaal iets van 35 km
en ik heb nou al leuk uitlaatje en andere carburateur + spruitstuk en een powerfiltertje en me vertanding is 26v 22achter dus dat rijdt opzig wel goed maar kan ik nog meer uit mijn blok halen zonder een andere cilinder te kopen ??
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:43

Tja er is altijd meer te halen uit je blok, maar het is maar net hoe extreem jij het wilt maken.

Wat is je setup nu?

Wat voor:

Carb.
Uitlaat.
Spruitstuk.
Powerfilter.

Bromkop?
Bromzuiger?
Onsteking op bromstand?
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:45

ik heb een 15mm carburateur en spruitstuk
een techno boz uitlaat
een dmp powerfilter
en me cilinder is nog helemaal standaard (brommer )
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:48

Dus moet je een bomkop kopen, je onsteking op bromstand zetten, en er een bromzuiger in zetten.
Zul je in ieder geval al een stukje harder gaan.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 12:51

mijn brommer is gewoon met helmplicht dus dan zit er tog al een bromkop op en mijn ontsteking zal dan ook al wel op brom staan en ik neem aan dat ze er dan gewoon en bromzuiger inzetten
neem ik aan ??
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 12:52

Wil je echt het uiterste eruit halen met standaard cilinder?
Bromzuiger.
Puch HD kop.
Powerfilter.
15/15 carburateur.
15mm spruitstuk.
vtw 26 (of met aanpassingen 28) en atw 22.
Een homoet 4p of dmp reverse.
Ontsteking op brom of net iets verder.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:54

Ja.

Dan zul je op jou brommer alleen nog maar harder gaan door een nog grotere carb, eventueel een iets hoogtoerige uitlaat, en goed afstellen.

Misschien dat je koppelingsveren inkorten ook nog wat scheelt.

En anders moet je echt een 70cc gaan steken.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 12:55

Wil je echt het uiterste eruit halen met standaard cilinder?
Bromzuiger.
Puch HD kop.
Powerfilter.
15/15 carburateur.
15mm spruitstuk.
vtw 26 (of met aanpassingen 28) en atw 22.
Een homoet 4p of dmp reverse.
Ontsteking op brom of net iets verder.
Alles wat ik net heb gezegt dus? :')
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 12:58

Nee, want jij sprak niet over tandwielen e.d.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 13:00

ja ik heb wel is een technigas gehad maar dat is tog hoogtoerig ?
want die zijn best wel bagger..
de uitlaat en prestaaties zijn egt supper maar hij breekt steeds af en ik was het beu al dat lassen elke week dus toen heb ik hem lekker in een doos gestopt:P
maar zn 16mm carburateur scheelt wel wat of niet want dde 15mm maakte helemaal geen verschil
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 13:04

Een 16mm past niet goed op je spruitstuk. En een technigas is nog niet eens zo snel als een homoet 4p of dmp reverse.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

roelk
Vaste forummer
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2010 16:32
Locatie: Woensdrecht

Berichtdoor roelk » 21 jun 2010 13:06

ja maar als ik een 16mm carburateur neem dan neem ik natuurlijk ook een 16mm spruitstuk..
past dat dan wel ?
oke een homoet die zijn tog wel lekker stevig en breken niet zomaar ineens af ofzo
want ik denk dat zn technigas gewoon simpelweg te zwaar is voor zn ophanging..
Omhoog

Gebruikersavatar
Henk_H
Pindabrein
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jun 2010 14:00

Berichtdoor Henk_H » 21 jun 2010 13:07

Nee, want jij sprak niet over tandwielen e.d.
Neem aan dat een vastgeroeste forummer toch wel weet wat afstellen in houd?
Juist, ook je tandwielen dus.

Niet alleen een sproeiertje en klaar.

Roelk,

De 16mm zal, net als de 15mm, weinig verbetering geven.
Je zal iets harder optrekken, en misschien 2-3 km harder rijden op top.

Maarja, als je alle kleine dingetjes aanpast, dan zul je uiteindelijk veel sneller gaan natuurlijk.
Of het goedkoop is, nee, of het slim is nee.

Gewoon een 70cc monteren, en anders mag je niet zeuren dat je niet hard gaat.
Met een 50cc ga je nou eenmaal niet hard, al helemaal niet op een Tomosje.

Carburateurs komen pas tot hun recht bij cillinders met grotere inhoud, een 70cc dus.
Als jij op een 70cc blokje, van een 14/12 naar een 15mm carb gaat, dan merk je duidelijk verschil.
Tomos Onderdelen Te Koop, Klik HIER!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54

Berichtdoor Pascal » 21 jun 2010 13:11

Jij bent de eerste die ik hoor over tandwielen afstellen. :')
En van een 14/12 naar een 15/15 hoor je wel degelijk te merken. Maar dan moet je wel je sproeier goed afgesteld hebben. En dat je met een 50cc niet hard gaat klopt niet. Je kan er wel degelijk hard mee gaan. En al helemaal met een airsal 50cc. Met een airsal 50cc is de 70 zeker wel te behalen.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog


Gesloten
  • Afdrukweergave
33 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.