• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Ketting vliegt er telkens af

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
Timmetje
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:44
  • Citeer

Berichtdoor Timmetje » 18 nov 2010 23:13

Hallo,

ik had een totaal std tomos.

Nu heb ik gister een tecno krul binnen gekregen en tandwiel achter 24 en 26.
Ik heb zonder moeite tandwiel 24 erop gezet en de uitlaat. Er zat trouwens eerst tandwiel 33 op.

Nu sprong die er telkens af de ketting. Heb ik hem 1 schakel in laten korten, zelfde verhaal.
Nu heb ik hem nog 1 schakel in laten korten en toen had ik moeite om de ketting erop te doen,
na veel gebeun heb ik de ketting erop gelegd en reed die.

Totdat ik een km had gereden toen ging ik naar huis en toen heb ik even de bout van de achterwiel losgehad om de rem goed te doen en toen alles weer goedgezet en toen ging ik weer rijden en vloog die er 2x af 1x voor en 1x achter.
Telkens erop gelegd en kon weer rijden. paar meter verder breekt de ketting af.

Kan dit komen doordat het achterwiel er niet helemaal recht inzat? Want dat is de enigste optie die ik kan verzinnen,
En de ketting was zo precies goed.

Voor de duidelijkheid er is 1 schakeltje uitgevlogen en dat is dat schakeltje die je los kan maken enzo. Zou het zijn dat die niet goed dicht heeft gezeten? Lijkt me niet want de bromboer heeft dat gedaan. Of komt het door het scheve achterwiel?

Iemand?
Ik ga morgen een nieuw stelschakeltje halen en weer er tussen zetten en ketting er weer op maar ik ben bang dat ik hetzelfde krijg.

mvg
Omhoog


Gebruikersavatar
drestar
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3099
Lid geworden op: 02 sep 2009 15:10
  • Citeer

Berichtdoor drestar » 18 nov 2010 23:19

waarom zou de bromboer het altijd goed moeten doen? als je zegt dat de ketting op het schakeltje los was gebroken dan zat het niet goed vast, dus kun je de bromboer daarvoor aansprakelijk stellen
kijk ook even bij mijn nieuwe Honda MT project..
Omhoog

Timmetje
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:44
  • Citeer

Berichtdoor Timmetje » 18 nov 2010 23:22

waarom zou de bromboer het altijd goed moeten doen? als je zegt dat de ketting op het schakeltje los was gebroken dan zat het niet goed vast, dus kun je de bromboer daarvoor aansprakelijk stellen
dus het kan totaal niet als het achterwiel er scheef in zit dat de ketting dan kapot gaat?
omdat het achtertandwiel dan in verhouding scheef staat met het voortandwiel?
Omhoog

Steefz
Vaste forummer
Berichten: 442
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:27
  • Citeer

Berichtdoor Steefz » 19 nov 2010 07:32

Gebruik je ketting spanners.
Mijn Flexer
Ideeën hoor ik graag
Omhoog

Timmetje
Pindabrein
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2009 21:44
  • Citeer

Berichtdoor Timmetje » 19 nov 2010 08:28

ik heb totaal geen verstand van wat je zegt,
ik wil gewoon antwoord op mijn vragen als dat kan?

wat zou de oorzaak zijn,
- het wiel dat niet recht zat of
- dat de ketting niet goed was want het stelschakeltje is eruit zou die niet goed vastgezeten hebben?
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 19 nov 2010 14:09

de tandwielen zitten niet op 1 lijn. dat kan komen door:
tandwielen versleten.
speling op de achterbrug
speling in de wiellagers
achterwiel scheef gemonteerd

ketting is te kort als je hem maar net erop kan leggen, je moet de ketting 2 cm op en neer kunnen bewegen, dan is deze goed gespannen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Timo
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2742
Lid geworden op: 09 mar 2009 18:52
Locatie: Berkel-Enschot
  • Citeer

Berichtdoor Timo » 19 nov 2010 15:49

Overigens is het ook aan te raden om in een keer allebei je tandwielen en de ketting te vervangen. Wat ik nu uit jouw verhaal op maak is dat jij alleen je tandwiel hebt vervangen. Dat heeft als gevolg dat alles te snel slijt.

Nu jouw ketting er meerdere malen af is gevlogen zou ik sowieso de hele handel gaan vervangen. Grote kans namelijk dat jouw tandwielen nu kapot zijn.

En nadat je alles hebt vervangen, moet je even controleren op de punten die poekelen hierboven noemt. :wink:
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.