• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos trilt en schakelt slecht door

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 mar 2011 16:33

Sinds een paar dagen heb ik weer een probleempje met mijn Tomos (snor). Ongeveer een maand geleden heeft de dealer een lekke keerring vervangen, en uiteraard de blokolie ververst. Aanvankelijk reed de Tomos daarna erg lekker, het motorgeluid klonk gedempt en hij trilde nauwelijks. Wel viel me op dat hij wat later leek door te schakelen van 1 naar 2 dan daarvoor.
Hij schakelt nu meestal door bij 20, terwijl de topsnelheid ongeveer op 32 ligt.

We zijn nu twee weken verder, en hij trilt veel erger nu dan eerst, en de motor maakt ook meer herrie. Het doorschakelen gaat ook minder soepel, vooral als de motor goed warm is, bij een koude motor schakelt hij beter. Als ik vanuit stilstand gelijk vol gas geef, schakelt hij pas bij heel veel toeren over naar z'n 2. Als ik geleidelijker gas geef gaat het wat soepeler. Als ik merk dat hij niet doorschakelt wil het ook nog wel eens helpen om gas terug te nemen, en dan weer bij te geven.

Als ik wegrijd op een stijgende weg schakelt 'ie vaak helemaal niet door, dat doet 'ie pas als ik over het hoogste punt heen ben.

Ik heb de bougie al vervangen voor een verse, maar dat maakte geen verschil. Ik heb even de oliecontroleplug uit het blok geschroefd (dat is toch degene die vlakbij je rechter voetsteun zit?), maar daar kwam geen olie uit gelopen, dus er zit in elk geval niet teveel olie in.

Heeft er iemand nog een helder idee, voordat ik 'm voor de zoveelste maal terug naar de dealer breng (3e keer in ruim een maand).

Alvast bedankt!
Omhoog


ricotjuh3
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011 11:14
  • Citeer

Berichtdoor ricotjuh3 » 15 mar 2011 16:41

kijk even of er nog wel olie in zit. is hij verder wel *standaard?
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 mar 2011 16:49

kijk even of er nog wel olie in zit. is hij verder wel *standaard?
Hij is helemaal standaard (alleen iets kleiner atw). De dealer heeft er 4 weken terug nog olie ingedaan, als dat er tussentijds geleidelijk uitgesijpeld was had ik het toch wel gemerkt, neem ik aan? Ik heb de aftapplug ook even gechecked, die was wel vettig, maar dat kan nog oud vet zijn geweest, van de vorige aftapsessie. Hij zat i.i.g. muurvast gedraaid, en er ligt ook geen plas olie onder m'n brommer, in de schuur. M'n achterwiel is brandschoon, dus ik ga er vanuit dat de keerringen beide OK zijn.
Omhoog

ricotjuh3
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2011 11:14
  • Citeer

Berichtdoor ricotjuh3 » 15 mar 2011 16:59

toen ik een kleiner achtertandwiel erop had gezet op mijn tosje schakelde hij ook slechter en als ik idd bijv. een brug op reed bleef hij ook hangen in zijn 1 mischien komt dat daardoor en probeer je carb even schoon te maken mischien helpt dat
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 mar 2011 17:02

toen ik een kleiner achtertandwiel erop had gezet op mijn tosje schakelde hij ook slechter en als ik idd bijv. een brug op reed bleef hij ook hangen in zijn 1 mischien komt dat daardoor en probeer je carb even schoon te maken mischien helpt dat
De carbarateur is nog brandschoon, en ik rij al een jaar met een kleiner atw. En de problemen die ik noemde spelen pas siinds een week.
Omhoog

joost934
Pindabrein
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2011 18:20
  • Citeer

Berichtdoor joost934 » 15 mar 2011 18:35

ik heb een cross tomos en kreeg hier ook last van.
en toen ik laatst door een tractorspoor reed sloeg hij uit
ik starte hem weer maar zodra ik gas gaf viel hij uit,
dit deed ik 4 keer en toen starte hij helemaal niet meer.
dus ik zou wel een betje opletten als hij slecht schakelt en trilt.
(als iemand nog weet hoe ik het op kan lossen hoor ik het graag)
Omhoog

pijlsnellepeter
Vaste forummer
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 okt 2010 14:16
Locatie: enschede
  • Citeer

Berichtdoor pijlsnellepeter » 15 mar 2011 18:57

lijkt mij zo dat de olie in het blok niet helemaal koosjer is ! ff ZELF vervangen met de juiste viscositeit.
funtastic/oranje - snor
quadro/chroom - snor
standaard/army met aanhager - snor
custum/chroom (zie avatar) - brom
maxi/chroom moet ik nog ff in elkaar zetten - brom
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 mar 2011 19:11

lijkt mij zo dat de olie in het blok niet helemaal koosjer is ! ff ZELF vervangen met de juiste viscositeit.
Zal het eens proberen. Volgens de bon is er gebruikt "Kroon Olie Puch/Maxi". Is dat niet goed dan? En welke raadt jij dan aan?
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 15 mar 2011 20:24

Misschien heb je er teveel olie in gedaan.

Zet hem rechtop en draai dan de bout aan de zijkant van je carterdeksel los. Loopt het er niet uit als die rechtop staat dan is het goed. Loopt het er wel uit, even uit laten lekken en zodra het gestopt is gelijk het boutje er weer opdraaien.

Anders kunnen je koppelingssegmenten ook versleten zijn.

Ohja en een trillende Tomos... het is niet anders.
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 15 mar 2011 20:29

Misschien heb je er teveel olie in gedaan.

Zet hem rechtop en draai dan de bout aan de zijkant van je carterdeksel los. Loopt het er niet uit als die rechtop staat dan is het goed. Loopt het er wel uit, even uit laten lekken en zodra het gestopt is gelijk het boutje er weer opdraaien.

Anders kunnen je koppelingssegmenten ook versleten zijn.

Ohja en een trillende Tomos... het is niet anders.
Ik heb er geen olie in gedaan, dat heeft de bromboer gedaan. In de 1e post gaf ik aan dat ik dat boutje al had losgedraaid en dat er niets uitliep. En dat trillen is sinds een week veel erger dan het eerst was, dus dit is echt niet normaal, hoor.
Omhoog

shuijbregtse
Tomosforummer
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 dec 2009 15:08
  • Citeer

Berichtdoor shuijbregtse » 17 mar 2011 11:34

als die slecht door schakelt kan het zijn dat je vraagtekenveer kapot is heb ik namelijk ook gehad toen schakelde die slecht door bleef lang hangen in zijn 1

Zie de faq forum voor hoe je je vraagtekenveer kan vervangen is makkelijk zelf te doen

Grtz
Tomos a35 (under construction)
Ford Escort 1.6 16v
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 17 mar 2011 17:12

Itt mijn eerdere bericht heb ik nu toch het idee dat hij lekkerder rijdt met die nieuwe bougie. De oude bougie was ook nog behoorlijk nieuw (een NKG), maar met die Champion rijdt 'ie toch beter.

Ik noemde al eerder het beetje carterolie wat aan de aftapplug kleefde, en ik dacht dat dat gewoon wat gemorste olie was van toen ze bij de laatste beurt de olie ververst hadden. Dus ik had het netjes schoongemaakt, maar vanmorgen hing er weer een druppel aan! Ik vermoed dus dat de plug niet helemaal goed afsluit, en dat 'ie heel langzaam leeg druppelt. Dus ik ga denk ik de olie een beetje bijvullen. De plug zit overigens wel muurvast gedraaid, dat is het niet. Moet er nu een nieuwe plug in, of is het een kwestie van een rubbertje of pakking vervangen?
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 17 mar 2011 17:49

koperen pakkingring vervangen
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 18 mar 2011 13:43

Zoals Jan zegt. Ook had ik toen van dat witte tape om de schroef heen zitten.
Giveg tape.

Afbeelding
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 18 mar 2011 17:05

:) das teflon tape.
Omhoog

Gebruikersavatar
Fakemon
Diehard
Berichten: 1699
Lid geworden op: 18 mar 2010 15:16
Locatie: Vriezenveen
  • Citeer

Berichtdoor Fakemon » 18 mar 2011 17:43

Het is precies hetzelfde. Teflon en giveg. Beide maken water- en gasdicht.
.::▲ Even if you win the rat race, you're still a rat! ▲::.
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 18 mar 2011 22:34

Bedankt voor de tips, ik ga het van het weekend proberen. Nieuwe pakkingring en teflontape om de schroefdraad.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 19 mar 2011 12:54

Het is precies hetzelfde. Teflon en giveg. Beide maken water- en gasdicht.
dat klopt wel,teflon is het materiaal en giveg is en merk naam.
Omhoog

Cosmokramer
Vaste forummer
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 apr 2010 10:41
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 20 mar 2011 15:50

Vandaag de oude olie afgetapt, waarbij me gelijk opviel dat tomos die oliepluggen wel op hele onhandige plekken heeft geplaatst. De aftapplug zit recht boven de uitlaat, zodat mijn zelfgefabriceerde trechtertje (om de afgetapte olie in een flesje te laten stromen) meteen aan de uitlaat vastsmolt. Dus toen heb ik het maar over de uitlaat heen in een plastic teiltje laten lopen. Ik dacht dat wanneer ik de aftapplug zou losdraaien, de olie wel gelijk eruit zou beginnen te lopen, maar dat was niet zo. Dat begon pas toen de plug er helemaal uit was, zodat ik nu twijfel of er echt wel een lek was. Het koperen ringetje heb ik vervangen, maar de truc met het teflontape lukte niet. Toen ik de plug met het ingetapede schroefdraad wilde terugdraaien, werd al draaiende de tape weer de schroefdraad uitgeduwd.

Vervolgens nieuwe olie erin. Ik had goed opgelet dat mijn Tomos goed recht stond, want de tweepootstandaard is een beetje krom. Mij viel op dat het flesje van 250 ml er bijna helemaal in ging, voordat hij bij de controleplug begon te druipen. Terwijl er volgens de gebruiksaanwijzing ± 220 ml in moet.

Maar helaas rijdt mijn Tomos nog steeds even slecht als eerst. Hij trilt nog steeds behoorlijk, en doorschakelen van 1 naar 2 gaat bij een warme motor ook nog steeds moeizaam.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 20 mar 2011 16:05

Dan heb je waarschijnlijk de tape er verkeerd om om de bout gedraaid,teflon tape moet je namelijk contra aanbrengen dus als je links draad hebt,ga je rechts om en vice versa.Denk dat het misschien verstandig is om je carterkap eens te verwijderen en te kijken hoe je koppeling er bij staat,misschien dat deze aan nieuwe voering toe is.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.