Afijn, ik heb een tomos S25 gekocht zo'n half jaartje geleden, waar het een en ander aan mankeerde. Zo was de carburateur vuil, lekte de benzine kraan en waren er nog een aantal technische problemen. Na hier wat tijd en moeitte in te hebben gestoken was het resultaat een goed werkende, doch redelijk verouderde tomos ivm roest etc. Helaas heb ik hier geen foto's meer van
Na een aantal maanden goed gereden te hebben, met zo nu en dan wat werkzaamheden zoals de ketting vervangen ben ik zo'n drie weken geleden begonnen met wat "tweaks". Zo heb ik de cilinder kop van mijn ei-cilinder afgevlakt, waardoor ik nu een compressie verhouding heb van 1:10. toch merkte ik hier niet al teveel verschil van, op wat optrek-power na. Mijn top Bleef rond de 35 hangen.
Hieronder een foto van de gevlakte kop:

Hieronder een totaalplaatje van hoe de tomos eruit zag:

Aangezien ik hier toch niet helemaal tevreden mee was heb ik afgelopen week een aantal spullen aangeschaft op rijwielparts.nl, in de hoop wat verbetering in de zaak te kunnen brengen.
•Techno bos uitlaat
•Nieuwe achterband
•ATW 24
•Vliegwieltrekker
Hiermee rijd mijn tomos echter maar 5km/h harder, wat het op een top van 40 km/h brengt. (ik heb mijn ontsteking nog niet afgesteld). hier ben ik toch niet helemaal tevreden mee, en zit eraan te denken om mijn ei-cilinder te vervangen met een membraam cilinder. ik hoop hier wat extra boost mee te ontvangen. daarnaast zal ik waarschijnlijk een 14/12 of 15/15 carb. installeren. ik wil ongeveer rond de 45km/h uitkomen.
Hieronder staan wat foto's van hoe mijn tomosje eruit ziet:

Hier zie je onder andere de nieuwe uitlaat.

Foto van de andere kant

De "gehate" ei-cilinder

Met name door deze aansluiting

een beetje een rommeltje:P

De andere kant

ATW 24
Update 05/04/2011
Vandaag was ik van plan om met behulp van de de pas gekochte vliegwiel-trekker de ontsteking af te stellen. Dit ging echter niet zoals gepland, aangezien ik de moer er niet af kreeg die op de foto staat:

#$@# Schroef
Ik kwam er later pas achter dat ik ook een zogenaamde zuiger-stopper nodig heb. wel heb ik geprobeerd om het vliegwiel met ander gereedschap toch stil te zetten, om zo de moer eraf te kunnen schroeven. Helaas lukte dit niet.
Update 26/04/2011
Ik vond het wel weer tijd voor een al omvattende update. Een heb ik een nieuwe carburateur gekocht, en wel een 14/12, te zien op de foto's hieronder.

Nadat ik deze foto geplaatst had liep mijn motor voor geen meter meer. De motor kwam slecht op gang, en wanneer je afremde sloeg de tomos direct af. Een aantal reacties op het forum wijsden mij erop dat dit valse lucht kon zijn. In eerstte instantie heb ik dit niet kunnen vinden. Om deze reden heb ik alle pakkingen vervangen, waaronder de voetpakking. Hiervoor moest de zuiger uit de cilinder worden gehaald, en tijdens dit proces brak er een zuigerveer af. Hierdoor was ik genoodzaakt een nieuw setje zuigerveren te kopen, echter heb ik gelijk een nieuwe cilinder gekocht wat mij beter leek. Na deze geplaatst te hebben hebben kwam er geen beweging in de brommer, en heb ik alles weer los gemaakt. en mijn oude zuiger weer teruggeplaatst (met de nieuwe veren). deze is te zien op de foto hieronder:

Nadat deze terug was geplaatst, en ik alle pakkingen had vervangen bleef ik met hetzelfde probleem kampen

In het gat waar het spruitstuk in gaat, moet een plastic buisje zitten.
Dit probleem heb ik uiteindelijk weten te verhelpen, waarna ik begon met het terug monteren van alle onderdelen.
Helaas draaide ik een bout van de uitlaat te aan en deze brak af

Nadat ik de moed had opgegeven, en de cilinder naar een autobedrijf had gebracht, hebben deze er een m7 uit gedraaid, met een tapeinde eraan. Hier kan ik dan een moer aan bevestigen, zodat mijn probleem wordt verholpen. Doordat m7 moeren altijd net iets te groot zijn om goed naast de flens van de uitlaat te passen, heb ik een m7 moer weten kleiner gevijld, waardoor deze in ipv 11 mm, 10 mm is geworden. zie de foto's hieronder:

Dit is het nieuwe tapeinde

De afgevijlde moer

Hier zie je dat de moer precies in een 10mm sleutel past.
verder waren mijn tapeindes erg slecht. zie de foto hieronder:

Ik heb een aantal nieuwe onderdelen gekocht, waaronder tapeindes.
wanneer ik deze eronder heb gezet laat ik weten of alles weer soepeltjes loopt!