• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 61 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • …
  • 158
  • Volgende
Earlgrey72
Pindabrein
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 feb 2011 15:13
  • Citeer

Berichtdoor Earlgrey72 » 10 apr 2011 15:11

Hoi, ik heb gezocht maar (nog) niet gevonden. Inmiddels kickstart er weer op alleen de hele as draait mee als ik rij... wat gaat er mis. Ik heb de kickstart er op gezet alleen deze draait nu dus ook mee zie mijn filmpje: http://youtu.be/dG8Gnphkt78

heb al het e.e.a. gezocht en gegoogled maar kom er nog niet uit :( wie weet wat hier mis gaat?
Ik heb het idee dat het probleem zit in het rechtercarter gedeelte. Als de de kap los maak links en lichtjes vastdraai met 1 (de langste) bout dan gaat de kickstart wel automatisch terug, maar naarmate ik het goed dicht draai tikt de kickstart weer en gaat ie ook niet automatisch terug.. het blijft mij een vreemd verhaal.

Aan de vertanding o.i.d. heb ik verder niet gezeten en dit was hiervoor ook geen probleem. Heb enkel de tandwielen vervangen+ketting en de rechtercarter los gehaald, nieuwe pakking, olie ververst. that's it...

Nog iemand tips want ben ten einde raad...
Omhoog


tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 09:50

he allemaal:)

ik heb een klein vraagje in het kleine vragen topic.

een brom zuiger heeft toch 2 extra gaten, en een snor zuiger niet toch? ik heb namelijk een 50cc dmp cilinder en daar zat die zuiger bij zonder die sleuven.

De brommer rijd nu 50 met de setup (zie mijn onderschrift) als ik de snorzuiger vervang voor een bromzuiger, gaan de prestaties dan drastisch omhoog? of gaat het maar 5 km harder..

ohja nog een klein vraagje. zoja heb ik een snorzuiger, als ik die vervang voor die bromzuiger gaat het verbruik dan omlaag/omhoog/het blijft hetzelfde?

bedankt voor reacties:)
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 09:53

klopt; bromzuiger heeft sleuven, dit resulteert in ong 5km sneller en feller optrekken

en verbruik blijft het zelfde
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 10:00

kan je trouwens een dmp 50cc met nicasilwand inlaat en uitlaatpoort tunen? inlaat poort is toch die poort waar je membraam zit? of zit het IN de cilinder? en uitlaat poort is waar je uitlaat onder vandaan verschijnt toch?

laturrt
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 10:05

kan je trouwens een dmp 50cc met nicasilwand inlaat en uitlaatpoort tunen? inlaat poort is toch die poort waar je membraam zit? of zit het IN de cilinder? en uitlaat poort is waar je uitlaat onder vandaan verschijnt toch?

laturrt
inlaat poort is idd naar membraam/spruitstuk en uitlaatpoort is inderdaad bij de uitlaat
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 10:10

Poorten tunen doe je in de cilinderwand, van buiten af met een vijl bv. Als je het beste resultaat wilt hebben, maak je de hele poort naar buiten ook groter totdat het even groot is als bijvoorbeeld de uitlaatbuis. Dat kan ook bij nicasil cilinders, alleen is dat iets lastiger omdat er een harde wand in zit, en je absoluut geen bramen/ te scherpe randen mag hebben. Inlaatpoort hoeft vaak niet groter.
Bij cilinders zoals een 50"snel" valt er niet zoveel te tunen, of je moet echt de beschikking hebben over goede apparatuur om goed in de cilinder te komen om bijvoorbeeld spoelpoorten te vergroten etc.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 10:19

hoe vaak moet je blokolie vervangen als je met 65cc rijd? en is het dan ook verstandig om een nieuwe achterbrug ter extra versteviging te bevestigen? want ik ben die 50cc dmp beu. Stomme kut cilinder voor 60 euro verneukt, die technigas heeft ook geen zin. maar zal wel door die cilinder komen..

blokken gaan snel verslijten met 65cc: vraag is: hoevaak moet je dan blokolie vervangen en moet je achterbrug vervangen?
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 10:32

Blokolie hoeft niet echt vaker vervangen te worden dan normaal. Je hoeft ook geen andere achterbrug. De originele is sterk zat. (mits deze niet van de roest uit elkaar flikkert)
Met 65cc raad ik je wel aan die Tecnigas te gebruiken. Dat is een erg goede uitlaat voor 50/65cc. Op een goede cilinder merk je het verschil wel degelijk.

edit: een standaard dmp cilinder is vaak niet beter dan een origineel. vaak is dmp nog slechter.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 10:39

ok :) nu ik dit weet ga ik even kijken voor een airsal 65cc.

die technigas die ik nu heb gemonteerd komt met de demper tegen de boutjes aan van de kettingspanner waardoor er een diepe kras ontstaat. Ook als ik ga zitten, gaat de uitlaat ook omlaag een beetje doordat ie de vering raakt :(

iemand een oplossing? ik heb al een euro2 uitlaat ophanging standaard erop zitten, maar iemand een ander idee hoe ik de uitlaat goed kan bevestigen?
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 10:48

De demper hoort mooi iets naar buiten te staan, langs je vering. Misschien dat het beter gaat onder de Airsal.
En bij de montage eerst de voorkant bij de cilinder strak aandraaien, en dan de achterkant vastmaken. Soms staat de uitlaat wat van het beugeltje af. Niet er tegenaan buigen, maar iets langer boutje nemen en de ruimte opvullen met carro(sserie) ringen of een busje.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 11:20

waar moet je goed op letten na een aankoop van 65cc. wat kan er misgaan na lang rijden met 65cc? is het wel verstandig om ermee te rijden, zonder vaak dingen te vervangen?
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 11:26

Goed afstellen. Sproeier dus. Er gaat weinig mis met 65cc. Anders zou 80% hier vaak dingen moeten vervangen.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 11:28

bert heeft gelijk. goed afstellen en het gaat gewoon

MAAR, alles wat sneller gaat slijt sneller, vooral bewegende onderdelen, maar dat valt ook wel mee hoor
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 11:32

bert heeft gelijk. goed afstellen en het gaat gewoon

MAAR, alles wat sneller gaat slijt sneller, vooral bewegende onderdelen, maar dat valt ook wel mee hoor
Daarintegen, een goede aluminium cilinder met nicasilwand slijt minder snel dan gietijzer (of *** DMP, ik kan dat woord niet meer zien, overal waar ik dat woord lees gaat het gepaard met veel problemen), dus dat heft elkaar weer op.
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 11:36

ok dus ook geen versleten lagers na 500 km? en eventuele excuses voor het *** woord. Als mensen er moeite mee hebben is dat erg vervelend
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 apr 2011 11:43

Lagers slijten niet zo snel hoor. Neem nou scooters, die maken veel meer toeren en rijden onbegrensd veel harder, en daar hebben ze ook geen last van meer/extreme slijtage. En dat zijn vaak ook gewoon C3 lagers.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 12:07

nee maar denk aan koppelingsvoering; luchtfilter (snel vies met gaas/power), lagers sneller (valt alsnog wel mee), ed.
Omhoog

tomostefan
Diehard
Berichten: 1513
Lid geworden op: 06 sep 2009 21:34
Locatie: Bij moeke.
  • Citeer

Berichtdoor tomostefan » 11 apr 2011 12:15

En als ik jou was zou ik wel alles een beetje beter borgen bv. je tandwielen.
Tomos
Zundapp
say "i" spell "map" then say "ness"
Omhoog

tvdtomos
Tomosforummer
Berichten: 183
Lid geworden op: 13 mar 2011 13:33
Locatie: Dron(t)(k)en
  • Citeer

Berichtdoor tvdtomos » 11 apr 2011 12:28

moet je nicasilwand cillinders inrijden? zuigers is normaal.. maar de cilinder ook? en nu ik deze reacties zie. toch maar geen 65cc halen?
Tomos A3

set up:
Airsal 70cc (Puch Maxi)
Puch 70cc Athena cilinderkop
15/15 carb
Spruitstuk Tomos voor Puch cilinder 15 mm
Biturbo
twv 26/22

Top: Klokje rond
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 11 apr 2011 12:30

moet je nicasilwand cillinders inrijden? zuigers is normaal.. maar de cilinder ook? en nu ik deze reacties zie. toch maar geen 65cc halen?
altijd inrijden, wel niet zo lang als een gietijzeren maar 2-300 km zou ik toch wel rustig aan doen
en gewoon 65cc halen, zoiets al meer slijtage moet je het niet laten van afhangen
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 61 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • …
  • 158
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 2 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.