• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Zuiger komt niet helemaal bovenin de cilinder

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 12 apr 2011 21:27

Ik heb laatst een dmp aluminium cilinder gemonteerd en hij ging meteen een stuk slomer.
Ik dacht, zal wel liggen aan de cilinder. Maar ik vond het toch niet kloppen.
Dus ik vandaag me kop er weer eens afgehaald om in de cilinder te kunnen kijken. Ik zag meteen dat dus de zuiger niet helemaal bovenin komt. Ook is er een bruine kring te zien aan de bovenkant in de cilinder. Deze is ongeveer 4mm breed.
Mijn voetpakking is gewoon een dunne voetpakking en kan naar mijn idee niet nog dunner. Iemand anders een verklaring?
Op me carter zitten ook niet nog ouwe pakking/pakkingsresten oid.
Omhoog


Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 12 apr 2011 21:39

kijk voor de grap eens naar de afstand: bovenste zuigerveer bovenkant zuiger....hoeveel millimeter is dat?
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 13 apr 2011 01:37

Ik ga er binnenkort eens naar kijken. Maar waarom als ik vragen mag? Wat zou je uit een bepaalde waarde willen concluderen?
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 13 apr 2011 08:00

Je zuigerveren schuren al het ware langs je cilinderwand heen, op het hoogste punt van de cilinderwand komt de bovenste zuigerveer niet meer, dus kan er daar een zwarte aanslag zitten.
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 13 apr 2011 13:07

Oh op die manier. Ik had nog even gekeken. Als mijn zuiger op zijn hoogste punt staat, dan zie ik dat er nog 1mm ruimte over is. Kan dat kwaad?
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 13 apr 2011 14:37

nee, het zou anders zijn als je zuiger 1 mm ruimte te kort kwam :lol:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 13 apr 2011 16:31

Haha oeps :P Ik bedoel dat de zuiger nog 1mm hoger kan en dan pas zou die op het normale punt komen. Is dat erg?
Ik ga binnenkort even proberen een foto te maken.
Omhoog

Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 13 apr 2011 16:34

Is niet erg, maar voor de prestaties moet de je zuiger zo ver mogelijk bovenin komen.
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 13 apr 2011 20:56

Ja daarom. En na het vervangen van mijn orginele cilinder voor deze dtm is mijn brommer zo slooom :P
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 13 apr 2011 21:03

Is juist goed anders botst hij tegen je koppakking aan
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 13 apr 2011 22:11

Is juist goed anders botst hij tegen je koppakking aan
Een zuiger komt nooit tegen de koppakking aan, anders heb je verkeerde maat pakking.
En DMP hoort in de kliko. :x
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 13 apr 2011 23:03

Haha, ben ik ook achter k.t dingen zeg.
Maar kan het uitmaken dat als die koud is veel sneller rijdt en warm sloom doordat ik een hittegraad 5 bougie heb? Dus dat ik of 3,4,6,7 nodig hebt dat die dan beter doet?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 14 apr 2011 07:08

Hittegraad bougie bij brom setup kan je veranderen naar hittegraad 6, maar zou eigenlijk amper invloed moeten hebben met een 5.
Ik denk eerder dat het aan de dmp ligt. :?
Met een koude motor trek je altijd heel iets beter, maar warm zou ie soepeler moeten rijden.

Als ik naar topics zoek met DMP, zie ik alleen maar narigheid ;(
Omhoog

Gebruikersavatar
Joren
Vastgeroeste forummer
Berichten: 927
Lid geworden op: 29 mei 2010 22:42
Locatie: Westerbork
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 14 apr 2011 20:02

Hehe me ban is afgelopen.

Anyways, ik heb antwoord voor je.
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Zuiger komt niet bovenin de cilinder en dat kan je duidelijk zien aan een bruin randje.
DIT HEEFT NIKS MET DE ZUIGERVEREN TE MAKEN BOYS.

Het ligt namelijk aan de lengte van je drijfstang/krukas. Ik heb mijn cilinder even op een andere blokje gelegd en daar kwam de zuiger netjes bovenin.

Wil je dus alle prestaties uit je blok halen dan moet je of even een nieuwe krukas/drijfstang halen of een ander blok.
Maar ik heb t idee dat het niet zoveel kwaad kan. Met een HD kop compenseer je die verloren ruimte wel weer.
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 15 apr 2011 12:27

Hehe, ben ik toch niet de enige met dit probleem :) Dan maar zo doorrijden, na een tijd gaat je geld hard :P
Binnenkort een grote carburateur proberen en ontgrenst spruitstuk.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 apr 2011 13:06

Drijfstang/krukas is bij elke tomos van 2003 en later hetzelfde!! Alleen het carter zou minimaal kunnen verschillen in hoogte. (minimaal productieverschil)
Hoeveel en welke voetpakking(en) heb je gebruikt? Duw je zuiger eens onderin in de cilinder, en kijk hoe je spoel/uitlaatpoort open staat. Als deze volledig open staan, met een beetje ruimte eronder, kan je een dunnere voetpakking gebruiken, of de voet een klein beetje laten afdraaien. Het op maat zetten van de cilinder is best klotewerk.
Er zijn 2 dingen die je moet bekijken, de onderste en bovenste stand van de zuiger in de cilinder. Onderin moet je de voet(pakking) zo aanpassen zodat de laagste rand van de zuiger samen ligt met de onderste rand van de spoelpoorten/uitlaatpoort. (de laagste poort nemen). Als je zonder voetpakking nog steeds ruimte overhebt tussen de onderste poort en de zuigerwand, is het een kl*te cilinder en de enige manier om dat goed te krijgen is de cilindervoet af (laten) draaien. Dan meet je op hoeveel de zuigerrand en de cilinderbovenkant verschillen. Als dit 0,6 mm of kleiner is, is dat goed. Dan kan je de kop zover afvlakken/verhogen zodat je een totale squish (ruimte van de zuigerrand tot de rand van de kop) overhoudt van 0,65/0,7 mm. Heb je na het aanpassen van de voet meer dan 0,7 mm over, dan kan je cilinder aan de bovenkant vlakken/af laten draaien, of gewoon leven met een grotere squish.
Als je de cilinder op je carter zet, zonder voetpakking, en heb je op de laagste stand van de zuiger ruimte tussen de zuigerrand en de onderkant van de laagste poort, en bovenin de cilinder met de zuiger bovenin meer dan 0,7 mm ruimte, dan verkoop je dat ding gewoon weer, want dan is het gewoon heel veel werk om m goed passend te maken. (zoals ik hierboven heb uitgelegd, moet dan de voet en de bovenkant van de cilinder aangepast worden.)

De beste tip die ik heb, DMP verkopen aan iemand die er geen verstand van heeft en een goede airsal kopen. :P
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 15 apr 2011 13:30

Ik waardeer het dat je zoveel tekst heb willen schrijven (of het is crtl+c en crtl+v werk:P) maar ik ben er achter gekomen dat ik nooit meer een dmp cilinder koop voor een tomos! Als ik weer wat geld heb, een airsal of 2ehands originele cilinder kopen.
Heel misschien binnenkort bij iemand die ik ken cilinder tunen, want de afwerking is ook echt super slecht van die dmp cilinders. Hopelijk loopt die dan wat beter. Volgens mij is mijn tomos is sowieso van voor 2003, alleen ik heb ander blok eronder zitten. Dit is door één van de vorige eigenaren gedaan. Dus ik weet niet hoe oud dat blok van mij is.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 15 apr 2011 13:32

Kijk even rechts onder je cilinder op je carter, als daar A52 staat heb je een blok van na 2003. ;)
Deze hebben grote spoelpoorten in het carter, en hebben ook in principe een grote voetpakking nodig. Als je een andere cilinder koopt, kijk dan met het op het carter leggen van de voetpakking, of je geen valse lucht pakt bij de bovenkanten van de spoelpoorten. (Ik gebruik zelf overal vloeibare pakking)

En idd, DMP is gewoon slecht qua afwerking en prestatie, ze zijn niet voor iets zo goedkoop.
Omhoog

lukieluke
Tomosforummer
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 aug 2010 17:15
Locatie: Voorburg
  • Citeer

Berichtdoor lukieluke » 16 apr 2011 17:56

Er staat op me carter A52.
Ik moet dan eens kijken hoe die voetpakking aansluit op me carter.
Hij trekt nergens valse lucht, ik heb na het monteren deo gespoten bij me voetpakking, cilinderkop, uitlaat, spruitstuk, carburateur. Nergens merkte ik dat die uitviel of dat hij hoger in toeren ging. Dus mag ik aannemen dat er geen valse lucht wordt aangezogen.
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 apr 2011 23:51

De originele kleine Tomos voetpakkingen passen namelijk net niet. Het kan zijn dat die van DMP/Airsal wel goed afdichten. Als je geen valse lucht hebt is het iig daar goed. :P
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.