Drijfstang/krukas is bij elke tomos van 2003 en later hetzelfde!! Alleen het carter zou minimaal kunnen verschillen in hoogte. (minimaal productieverschil)
Hoeveel en welke voetpakking(en) heb je gebruikt? Duw je zuiger eens onderin in de cilinder, en kijk hoe je spoel/uitlaatpoort open staat. Als deze volledig open staan, met een beetje ruimte eronder, kan je een dunnere voetpakking gebruiken, of de voet een klein beetje laten afdraaien. Het op maat zetten van de cilinder is best klotewerk.
Er zijn 2 dingen die je moet bekijken, de onderste en bovenste stand van de zuiger in de cilinder. Onderin moet je de voet(pakking) zo aanpassen zodat de laagste rand van de zuiger samen ligt met de onderste rand van de spoelpoorten/uitlaatpoort. (de laagste poort nemen). Als je zonder voetpakking nog steeds ruimte overhebt tussen de onderste poort en de zuigerwand, is het een kl*te cilinder en de enige manier om dat goed te krijgen is de cilindervoet af (laten) draaien. Dan meet je op hoeveel de zuigerrand en de cilinderbovenkant verschillen. Als dit 0,6 mm of kleiner is, is dat goed. Dan kan je de kop zover afvlakken/verhogen zodat je een totale squish (ruimte van de zuigerrand tot de rand van de kop) overhoudt van 0,65/0,7 mm. Heb je na het aanpassen van de voet meer dan 0,7 mm over, dan kan je cilinder aan de bovenkant vlakken/af laten draaien, of gewoon leven met een grotere squish.
Als je de cilinder op je carter zet, zonder voetpakking, en heb je op de laagste stand van de zuiger ruimte tussen de zuigerrand en de onderkant van de laagste poort, en bovenin de cilinder met de zuiger bovenin meer dan 0,7 mm ruimte, dan verkoop je dat ding gewoon weer, want dan is het gewoon heel veel werk om m goed passend te maken. (zoals ik hierboven heb uitgelegd, moet dan de voet en de bovenkant van de cilinder aangepast worden.)
De beste tip die ik heb, DMP verkopen aan iemand die er geen verstand van heeft en een goede airsal kopen.
