• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Algemeen: Kleine vragen topic -3-

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1603 berichten
  • Pagina 33 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • …
  • 81
  • Volgende
Gebruikersavatar
MichielWolthaus
Moderator / Wiki Admin
Moderator / Wiki Admin
Berichten: 1152
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:48
Locatie: Brakel
  • Citeer

Berichtdoor MichielWolthaus » 27 apr 2011 17:21

http://www.stickerstore.nl/Producten/Pr ... DgodO3bpCQ

En een heleboel scootershops hebben het spul ook
Omhoog


Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 27 apr 2011 17:39

Niemand?
Ik ben alweer wat dichterbij het ratel probleem gekomen. Heb net weer de (rechter)carterkap eraf gehaald en naast m'n oude blok gelegd (zijn beide identiek, behalve dat m'n oude blok níet ratelt). Als ik nu bij de middelste as aan het grootste tandwiel draai, hoor ik bij het ratelende blok een ratel en bij m'n oude blok niet. Hier zal dus het probleem zitten. Heb de gehele vertanding al eens omgewisseld tussen beide, maar nog steeds blijft de ene ratelen en m'n oude blok niet. Aan de vertanding zal het dus niet liggen, maar iemand enig idee waar het dan in kan zitten?

EDIT: Nog een verschil; m'n oude (niet ratelende) blok is bij het grote tandwiel glad (zoals hier: http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Bes ... paring.jpg), bij m'n ratelende blok is dat gekarteld.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 27 apr 2011 17:51

Kan deze ratel niet het gevolg zijn van de interne ketting die uitgerekt is?
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 27 apr 2011 17:58

Kan deze ratel niet het gevolg zijn van de interne ketting die uitgerekt is?
Dat had ik ook al bedacht, en heb daarom de kettingen ook al gewisseld. Het bleef bij de een wel ratelen en bij m'n oude blok niet.
Waarom is bij het ene blok dat grote tandwiel glad en bij de andere gekarteld? (Glad: http://i43.tinypic.com/2hoxx6b.jpg en gekarteld: http://i44.tinypic.com/21acxtx.jpg. Let niet op de rode cirkels, foto van internet gehaald)
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Pascal
Diehard
Berichten: 1437
Lid geworden op: 02 dec 2009 17:54
  • Citeer

Berichtdoor Pascal » 27 apr 2011 18:05

Hmm, dat is een goede zeg! Ik zou het niet weten.
Zelf mengen? Liters benzine in milliliter delen door de mengverhouding=milliliters toe te voegen olie.

V.b: 5000/50=100.    (1:50)
V.b: 5000/30=166,7. (1:30)
V.b: 3500/50=70.      (1:50) In standaard volume Tomos tank.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 27 apr 2011 18:07

Hmm, dat is een goede zeg! Ik zou het niet weten.
De twee foto's zijn van een 1 speed (gekarteld) en een 2 speed (glad) blok. Bij mij zijn beide 2 speed blokken, vandaar dat ik me afvraag wat het verschil is. Dit lijkt me namelijk het enige onderdeel wat de ratel kan veroorzaken (de rest is identiek).
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 27 apr 2011 18:09

zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 27 apr 2011 18:17

zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.
Ja, dat is inderdaad wel mogelijk. Jammer genoeg zit m'n cilinder van het oude blok (met gladde tandwiel) helemaal vastgeroest, dus ik kan dit blok niet splitsen om dit tandwiel te verwisselen. Dan toch maar kijken of ik dit tandwiel ergens op de kop kan tikken.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Aeroxxxit
Tomosforummer
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mar 2011 19:47
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:
Contacteer Aeroxxxit
Website
  • Citeer

Berichtdoor Aeroxxxit » 27 apr 2011 20:42

Heeft Puch ook een snor cilinder kop? Niet dat ik die wil, maar wil niet worden opgelicht
٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶ ☆.。. : *・゜`★
Omhoog

Gebruikersavatar
cornetjhu
Vaste forummer
Berichten: 287
Lid geworden op: 29 mar 2010 21:22
  • Citeer

Berichtdoor cornetjhu » 28 apr 2011 16:17

dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
ging allemaal soepel :D.
nu even die buisjes inzagen, zoals jij zei, bedankt voor de tip:D.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 28 apr 2011 16:51

zou het niet kunnen dat die kartelrand bij dat 1 speed blok nog is uit de tijd dat je een brommer aan moest kunnen fietsen?
Het is natuurlijk mogelijk dat een vorige eigenaar dat deel ooit kapot heeft gehad en er toen maar dit ding uit een oud 1 speed blok in heeft gestopt.

dat lijkt me sterk, heb hier ook een gladde en gekartelde!
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Jan de Lasser
Diehard
Berichten: 1434
Lid geworden op: 01 apr 2010 21:49
Locatie: Vaassen
  • Citeer

Berichtdoor Jan de Lasser » 28 apr 2011 17:58

dat zul je dus allemaal los moeten halen.
Het ergste is de bout.
Die zit bijna gegarandeerd vastgerot in dat buisje van ongeveer 10 cm.
Als je de bout los hebt (met een beetje geluk neemt ie dat buisje mee naar buiten) moet je dat buisje er uit zien te krijgen.
Die twee kleine buisjes kun je het beste even in zagen.Gewoon met een los zaagblad en dan zagen totdat ie door is.
Dan is de spanning eraf en kun je die kleine busjes ook verwijderen.
ging allemaal soepel :D.
nu even die buisjes inzagen, zoals jij zei, bedankt voor de tip:D.
graag gedaan.
Ik kreeg die tip trouwens ooit van een bromboer.......sommigen weten dus idd iets :mrgreen:
Neon Tomos:
viewtopic.php?f=68&t=13496

Bouten (en moeren trouwens ook) aandraaien tot 1/4 slag voor de vloeigrens!
En gebruik altijd kopervet

goed gereedschap en slechte vrouwen kosten klauwen met geld!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 02 mei 2011 12:04

Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 02 mei 2011 12:16

Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Standaard vertanding van een brom is 26/26.
Ik zou voor atw 28 gaan als je snel wilt optrekken, maar ik denk dat je dan net de 50 km/h haalt.
Als je voor een atw 26 gaat en een tecno circuit uitlaat koopt trek je ook goed op en dan heb je zeker geen overtoeren.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 02 mei 2011 12:28

Standaard tandwielverhouding van een brom is 26/28? Bij mij zit er achter namelijk een tandwiel waar 26 op staat, maar hij heeft maar 22 tandjes. Wil liever wat harder optrekken, en een top hebben van ongeveer 50 tot 60 (met een Airsal 50cc, 15/15 carb en Biturbo uitlaatje), welk achtertandwiel moet ik dan hebben zonder overtoeren te gaan maken?
Standaard vertanding van een brom is 26/26.
Ik zou voor atw 28 gaan als je snel wilt optrekken, maar ik denk dat je dan net de 50 km/h haalt.
Als je voor een atw 26 gaat en een tecno circuit uitlaat koopt trek je ook goed op en dan heb je zeker geen overtoeren.
Dan vind ik het toch vreemd dat op mijn achtertandwiel wel 26 staat, maar slechts 22 tandjes heeft. En met een achtertandwiel van 28 zal ik met mijn setup toch wel over de 50 kunnen rijden?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 02 mei 2011 12:45

Standaard brom vertanding is 26 voor, 22 achter. Op mijn achtertandwiel staat toch echt 22.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 03 mei 2011 20:19

Wat voor gereedschap heb ik nodig om de krukaslagers te verwijderen? Is het ook mogelijk zonder gespecialiseerd gereedschap, zonder dat ik de krukas zelf beschadig?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2011 12:37

nee. Alleen mogelijk met lagertrekkers.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 04 mei 2011 12:39

nee. Alleen mogelijk met lagertrekkers.
Bedankt, dan ga ik er ff mee langs bij de bromboer. Nieuwe erin zetten is gewoon een kwestie van erin tikken toch?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 mei 2011 12:48

Als je het ff laat doen tegen een kleine vergoeding ben je sneller klaar en heb je er langer plezier van
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
1603 berichten
  • Pagina 33 van 81
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • …
  • 81
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.