Ik kan je niet helemaal volgen. Ik gaf juist aan dat de toeter wel prima werkte, ook als de motor niet loopt, maar het contact wel aan staat. Net als het remlicht, maar dan moet je uiteraard wel even in de rem knijpen. Ik zag dit juist als een teken dat de accu niet leeg was, maar kennelijk verbruiken toeter en remlicht zo weinig stroom dat het ook kan betekenen dat de accu wel opgeladen is, maar onvoldoende spanning levert.Gewone verlichting gaat niet via de accu, dus die blijft het gewoon doen met een lege accu. De toeter zit bij e-start wel via de accu, dus dat is dus ook een teken dat je accu leeg is. Waarom die leeg is moet je uitzoeken, door te meten of die wel opgeladen wordt als je de brommer aan hebt. Als die de goede laadspanning heeft, kan het zijn dat je accu gewoon kapot is. Dat gebeurt gewoon na een tijd. Als die niet goed opgeladen wordt, moet je uitzoeken waarom dat niet gebeurt. Een kapotte spanningsregelaar, of laadspoel, of de kabels. En dan moet je ook nog testen met een gewone lader of de accu nog goed is, want die mag ook niet te leeg worden, want dan gaat ie stuk.
Okee. En is dat gewoon een kwestie van bakje van zadel schroeven, oude accu uitpluggen, nieuwe inpluggen? En welke accu is geschikt voor mijn model Tomos? Zou deze goed zijn? http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-a ... 13117.htmlDan heb ik het verkeerd gelezen. Na 6 jaar is een accu ook op hoor. Ik verving mijn accu vroeger al na 1 strenge winter, als die buiten/koud had gestaan. Remlichten en toeter verbruiken idd niet zoveel. Als je remlicht goed aangaat, maar met starten echt (bijna) uitgaat, dan heb je wel een nieuwe accu nodig.
Heeft die bij Tomoshop hetzelfde formaat als de oude, zodat hij zonder aanpassingen in het zadelbakje past?Ja, die is wel geschikt. Wel duur, omdat er ook nog verzendkosten bij komen. Voor 15 euro excl. verzenden heb je bij tomoshop ook een geschikte accu. Dat is 23 incl verzenden. Ook bij de lokale bromboeren hebben ze wel accu's. Misschien dat ze daar ook niet zo duur zijn. Ik was ongeveer 25 euro kwijt hier, voor een accu. Die ik heb gekregen was zelfs zonder vloeistof in de accu, die moest ik zelf toevoegen, en dat betekent dat ie niet ontladen is in de winkel.
En het is alleen een kwestie van losschroeven, en de nieuwe goed vastschroeven.
We gaan het proberen. Wederom superbedankt voor je goeie hulp en snelle reacties. Top!Soms mag je de oude accu bij de bromboer achterlaten. Dat scheelt ook weer een ritje naar de milieustraat, want accu's mag je niet zomaar dumpen. Bij de scooter van mijn broer moest de accu ook vervangen worden, en heb ik bij de bromboer buiten gedaan, omdat ik de oude mocht achterlaten.
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Semrush [Bot] en 1 gast