• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos E-start start niet lekker

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 jun 2011 13:19

Ik heb een ongeveer 6 jaar oude Tomos Quadro E-start. Maar de elektrische start werkt niet zo lekker. Hij start zelden in 1x, en maakt dan eerst een tijdje het bekende "uche uche uche" lege accu-geluid. Soms start hij zelfs helemaal niet. Met de kickstart start hij wel in 1x.

Toch is de accu niet leeg. Als ik 't contact aanzet doet de toeter het wel, en het remlicht ook.

Moet er een nieuwe accu in, of zou er iets anders aan de hand zijn?

Albast bedankt voor de hulp.

rickert1993
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rickert1993 » 25 jun 2011 13:25

Ik zou beginnen met een nieuwe accu. Dat de toeter en het licht het doet kan wel kloppen, omdat de toeter veel minder ampere vraagt als een electrische start
TOMOS standard 65cc
TOMOS standard
viewtopic.php?f=68&t=16780
Minibike Monster Energy
viewtopic.php?f=11&t=17388
Daihatsu Cuore
viewtopic.php?f=11&t=17629

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 13:38

Gewone verlichting gaat niet via de accu, dus die blijft het gewoon doen met een lege accu. De toeter zit bij e-start wel via de accu, dus dat is dus ook een teken dat je accu leeg is. Waarom die leeg is moet je uitzoeken, door te meten of die wel opgeladen wordt als je de brommer aan hebt. Als die de goede laadspanning heeft, kan het zijn dat je accu gewoon kapot is. Dat gebeurt gewoon na een tijd. Als die niet goed opgeladen wordt, moet je uitzoeken waarom dat niet gebeurt. Een kapotte spanningsregelaar, of laadspoel, of de kabels. En dan moet je ook nog testen met een gewone lader of de accu nog goed is, want die mag ook niet te leeg worden, want dan gaat ie stuk.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 jun 2011 14:34

Gewone verlichting gaat niet via de accu, dus die blijft het gewoon doen met een lege accu. De toeter zit bij e-start wel via de accu, dus dat is dus ook een teken dat je accu leeg is. Waarom die leeg is moet je uitzoeken, door te meten of die wel opgeladen wordt als je de brommer aan hebt. Als die de goede laadspanning heeft, kan het zijn dat je accu gewoon kapot is. Dat gebeurt gewoon na een tijd. Als die niet goed opgeladen wordt, moet je uitzoeken waarom dat niet gebeurt. Een kapotte spanningsregelaar, of laadspoel, of de kabels. En dan moet je ook nog testen met een gewone lader of de accu nog goed is, want die mag ook niet te leeg worden, want dan gaat ie stuk.
Ik kan je niet helemaal volgen. Ik gaf juist aan dat de toeter wel prima werkte, ook als de motor niet loopt, maar het contact wel aan staat. Net als het remlicht, maar dan moet je uiteraard wel even in de rem knijpen. Ik zag dit juist als een teken dat de accu niet leeg was, maar kennelijk verbruiken toeter en remlicht zo weinig stroom dat het ook kan betekenen dat de accu wel opgeladen is, maar onvoldoende spanning levert.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 14:40

Dan heb ik het verkeerd gelezen. Na 6 jaar is een accu ook op hoor. Ik verving mijn accu vroeger al na 1 strenge winter, als die buiten/koud had gestaan. Remlichten en toeter verbruiken idd niet zoveel. Als je remlicht goed aangaat, maar met starten echt (bijna) uitgaat, dan heb je wel een nieuwe accu nodig.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 jun 2011 14:57

Dan heb ik het verkeerd gelezen. Na 6 jaar is een accu ook op hoor. Ik verving mijn accu vroeger al na 1 strenge winter, als die buiten/koud had gestaan. Remlichten en toeter verbruiken idd niet zoveel. Als je remlicht goed aangaat, maar met starten echt (bijna) uitgaat, dan heb je wel een nieuwe accu nodig.
Okee. En is dat gewoon een kwestie van bakje van zadel schroeven, oude accu uitpluggen, nieuwe inpluggen? En welke accu is geschikt voor mijn model Tomos? Zou deze goed zijn? http://www.euroscooters.nl/shop/tomos-a ... 13117.html

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 15:02

Ja, die is wel geschikt. Wel duur, omdat er ook nog verzendkosten bij komen. Voor 15 euro excl. verzenden heb je bij tomoshop ook een geschikte accu. Dat is 23 incl verzenden. Ook bij de lokale bromboeren hebben ze wel accu's. Misschien dat ze daar ook niet zo duur zijn. Ik was ongeveer 25 euro kwijt hier, voor een accu. Die ik heb gekregen was zelfs zonder vloeistof in de accu, die moest ik zelf toevoegen, en dat betekent dat ie niet ontladen is in de winkel.
En het is alleen een kwestie van losschroeven, en de nieuwe goed vastschroeven.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 jun 2011 15:04

Ja, die is wel geschikt. Wel duur, omdat er ook nog verzendkosten bij komen. Voor 15 euro excl. verzenden heb je bij tomoshop ook een geschikte accu. Dat is 23 incl verzenden. Ook bij de lokale bromboeren hebben ze wel accu's. Misschien dat ze daar ook niet zo duur zijn. Ik was ongeveer 25 euro kwijt hier, voor een accu. Die ik heb gekregen was zelfs zonder vloeistof in de accu, die moest ik zelf toevoegen, en dat betekent dat ie niet ontladen is in de winkel.
En het is alleen een kwestie van losschroeven, en de nieuwe goed vastschroeven.
Heeft die bij Tomoshop hetzelfde formaat als de oude, zodat hij zonder aanpassingen in het zadelbakje past?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 15:23

Ja. Alle accu's van 12Volt, 4 of 5 Ah, met dezelfde maten als de oude accu zijn geschikt. Neem wel een onderhoudsvrije gel accu, maar dat zijn de meeste. Bij de bromboer weten ze het wel als je naar een accu vraagt voor tomos. Is vaak ook dezelfde maat als in de meeste scooters. Verder gewoon op de prijs letten. Een hele supergoedkope zal misschien niet zo lang goed blijven als een echt goed merk, maar het blijft gewoon onderhoud die in de zoveel tijd moet gebeuren.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 25 jun 2011 15:24

Soms mag je de oude accu bij de bromboer achterlaten. Dat scheelt ook weer een ritje naar de milieustraat, want accu's mag je niet zomaar dumpen. Bij de scooter van mijn broer moest de accu ook vervangen worden, en heb ik bij de bromboer buiten gedaan, omdat ik de oude mocht achterlaten. ;)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 25 jun 2011 15:29

Soms mag je de oude accu bij de bromboer achterlaten. Dat scheelt ook weer een ritje naar de milieustraat, want accu's mag je niet zomaar dumpen. Bij de scooter van mijn broer moest de accu ook vervangen worden, en heb ik bij de bromboer buiten gedaan, omdat ik de oude mocht achterlaten. ;)
We gaan het proberen. Wederom superbedankt voor je goeie hulp en snelle reacties. Top!

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 26 jun 2011 22:15

Oh, zo'n nieuwe accu, kan je die gelijk plaatsen, of moet je 'm eerst opladen. En wat voor apparaat heb je daar voor nodig?

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 27 jun 2011 13:01

De meeste kan je wel gelijk plaatsten. Je kan gewoon starten en dan verder opladen onder het rijden.
Ze zijn meestal al vrij goed geladen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 07 jul 2011 12:17

Nieuwe accu kostte twee tientjes. Ik kon de oude (die volgens de productiedatum 7 jaar oud was) na montage inleveren bij de bromboer. Hij start nu wel wat beter, maar nog steeds moeizaam. Nog steeds komt het regelmatig voor dat 'ie met de e-start weigert te starten, terwijl 1x kicken wel voldoende is. Dus er is toch meer aan de hand, vrees ik.

pepko
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor pepko » 12 jul 2011 23:26

heb je hem al geprobeerd een nacht aan de stroom te zetten met een druppellader?
when people say I'm a no-life, i say: " I'm a gamer, I have lots of lifes."

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen