• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Vraagtekenveer, onderpoten en keerring.

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Berrybraadplaat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Berrybraadplaat » 23 jul 2011 12:37

Hallo,

Ik heb laatst een tomosje weten te kopen. Nu heb ik wat vragen.
Ik heb gister het vraagtekenveertje vervangen (carterpan en kickstarter eraf etc.), er zat er zelfs geen in. Echter, toen ik ging rijden ging hij al weer kapot na 2km, denk ik. Waar kan dit aan liggen? ik heb eropgelet dat het primaire tandwiel alleen vooruit kan draaien.
Verder heb ik de grote keerring bij de tandwielas vervangen, maar hij lekt nog steeds. Zit in het blok nog een keerrring ofzo?
Ook zat één van mijn onderpoten/voorvorkpoten erg vast. Na een nacht in de kruipolie en vervolgens een paar harde klappen met de hamer schoot hij los (gedemonteerd). Moet ik hem nu nog open maken of is het nu goed? Zo ja, hoe maak je hem open?
Mijn verlichting, claxon en de knop om hem uit te doen doen het ook niet, heeft iemand een link naar een goed bedradingsschema voor een tomos a35? Kan het verder ook zijn dat mijn spanningsregelaar kapot is?
Alvast bedankt

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jul 2011 17:44

Vraagtekenveertje moet gemonteerd worden met het haakse deel in de rollenkooi en dan tegen de klok in achter de pal gehaakt worden. Misschien heb je die verkeerd om gemonteerd gehad? In principe moet het zo zijn dat de tandwielen tov elkaar niet kunnen draaien (alleen 1 richting op).

Lekkage kan ook nog van de ketting zelf komen. Als deze nog vol met olie zit lijkt het alsof de lekkage niet is opgelost. Gewoon even goed schoonmaken.

Vorvorkpoten (zeker de onderpoten) lopen nog wel eens vast omdat met niet de stofrubbers monteerd, waardoor er vuil in kan komen. Dat kan vastkoeken.

Bedradingsschema staat wel ergens in FAQ of op de Wiki.

Spanningsregelaar zou in principe goed moeten werken als alles goed is aangesloten (volgens schema). Uit-knop is meestal de by-pass in de kabelboom die niet juist is aangesloten. Probeer eens uit te vinden of de uit knop wel massa maakt met het frame als je de knop indrukt (multimeter).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Berrybraadplaat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Berrybraadplaat » 24 jul 2011 16:38

ok,
de tandwielen konden wel 1 kant opdraaien, bovendien had ik hem hetzelfde als in de FAQ gemonteerd. Hoe kan hij verder gelijk weer kapot gaan? en moeten de onderpoten er helemaal af of is losslaan voldoende?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2011 23:23

Vraagtekenveertje is een fragiel onderdeel, en soms kan door een productiefout een slechte batch zijn.

Onderpoten kun je losmaken door de schroefveer uit te draaien of onderaan de buitenpoot de spanbus uit de houder te tikken. Let er wel op bij montage dat de veerpoten links en rechts zijn en spanningsloos weer in de vork gezet worden. Mocht het zo zijn dat ze allebei aan dezelfde kant zitten dan moet de onderpoot 180 graden gedraaid worden door de spanbus weer uit te tikken en weer vast als de poot goed staat.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Berrybraadplaat
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Berrybraadplaat » 04 aug 2011 22:23

Bedankt,

Is het dan een productiefout van het blok of van het veertje zelf? Kan hij ook kapot gaan doordat de tomos te hoog stationair loopt? Zo nee, wat dan wel?
De voorpoten had ik alweer los gekregen en voorzien van nieuw vet, ik heb wel hardhandig moeten werken.
ik heb achter trouwens zon LED achterlicht. kan deze kapot zijn?
Mijn kentekenplaat trilt ook echt als een malle, dit had ik bij mijn andere brommers nooit en ik ben bang dat hij breekt als hij zo blijft zitten. Hoe verhelp ik dit?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 05 aug 2011 07:23

Bedankt,

Is het dan een productiefout van het blok of van het veertje zelf? Kan hij ook kapot gaan doordat de tomos te hoog stationair loopt? Zo nee, wat dan wel?
Kan een productiefout zijn van het veertje. Waarom de een sneller kapot gaat dan de ander kan ik niet verklaren. Heeft ook niets te maken met hoog stationair toerental. Het enige wat wel van invloed kan zijn is kickstarten zonder op de bok te staan (geblokkeerd achterwiel) en een te laag oliepeil.
De voorpoten had ik alweer los gekregen en voorzien van nieuw vet, ik heb wel hardhandig moeten werken.
ik heb achter trouwens zon LED achterlicht. kan deze kapot zijn?
Met eens of je wel spanning krijgt op de draden die aangesloten zijn op dat LED licht. Anders even de draden achter de linker kap losnemen en met een voeding/ accu proberen of dat deze zo wel werkt.
Mijn kentekenplaat trilt ook echt als een malle, dit had ik bij mijn andere brommers nooit en ik ben bang dat hij breekt als hij zo blijft zitten. Hoe verhelp ik dit?
Goede kentekenplaathouder aanschaffen en goed vastschroeven. Er zijn metalen houders die de afmetingen hebben van de platen. Net als die dingen waar vroeger het verzekeringsplaatje op vast gezet werd. Onverwoestbaar.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers