fijn om te horenGelukt! Krukaslager ziet er goed verrot uit. Ik heb goede hoop dat het probleem hiermee verholpen is. Nu weer alles in elkaar zetten en hopen dat t werkt en vooral blijft werken. Bedankt voor het meedenken en voor al goede tips en instructies hier op t forum. Zonder al deze info was het nooit gelukt.
het spietje zorgt er inderdaad voor dat het vliegwiel altijd op dezelfde manier geïnstalleerd word.Daar ben ik weer...
Ik wacht al drie dagen op een paar (lullige) onderdelen (shim en borgplaat) en het is nog niet verzonden, wordt na het weekend dus. In afwachting daarvan heb ik al een deel in elkaar gezet. Nu stuit ik op een probleempje volgens mij.
Ik krijg mijn vliegwiel er niet lekker op. Ik heb de moer nu handvast gedraaid en het vliegwiel met de krukas draait niet lekker. Ik kan het een halve slag draaien en dan blijft t hangen/geeft het flinke weerstand. Zonder het vliegwiel er op draait het soepel. Iemand een idee? Ik heb ook niet het idee dat het vliegwiel er helemaal op zit. Als ik de moer met een dopsleutel vastdraai zit er geen beweging in.
Ik heb nog een vraag mbt de ontsteking. Als ik de borgplaat op exact dezelfde manier weer vastzet. Dan kan de spoel er maar op 2 manieren op en zorgt het spietje in de krukas toch voor een correcte timing? Of zie ik dat verkeerd en moet ik wel degelijk wat afstellen?
ja dat van de brommerboer was een tipEn hoe zit het met mijn vliegwiel? Is het normaal dat als ik hem met de sleutel vast zet ik het vliegwiel niet meer kan draaien? Als ik het handvastdraai dan draait het wel redelijk, maar ook niet lekker naar mijn smaak. Nog iets waar ik aan twijfel is hoe ver de moer op de krukas zit. Dit was volgens mij meer dan het nu is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Moet er bij zeggen dat de krukas alleen in een carterhelft zit op het moment. Ik wacht op de shim oor de krukas zodat ik de rest kan monteren.
Het spietje zit goed en valt goed in degleuf in het vliegwiel.
Ik heb hetnu al besteld, anders had ik het wel even daar eerst gevraagd.
Goede tip, voor de volgende keer.ja dat van de brommerboer was een tip
De lager lijkt mij sterk, die heb ik net vervangen. Ik heb de krukas er stevig in getikt met en rubberen hamer Dat laatste zou dus een goede mogelijkheid zijn. Is daar niet juist die shim voor (die zit er aan die kant wel op)?als je beide carterhelften binnenkort weer samen heb dan moet je gewoon nog een keer je vliegwiel monteren. het is nu moeilijk te zeggen omdat ik niet uit de tekst kan opmaken waarom hij niet goed draait. kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld een krukaslager of omdat de krukas niet goed in de lager zit zodat het vliegwiel tegen de carterhelft geperst word.
maak er anders eens een foto van.
Inderdaad, vandaar dat ik het maar even vraag voor ik op het idee kom de boel maar een stuk strakker te zetten. De moer zelf zat trouwens muurvast toen ik deze eraf wilde halen en het vliegwiel draaide wel...en even een tip. vast is vast. ik heb al een keer gehad dat ik mijn krukas weg kon gooien omdat ik te enthousiast bezig was met mijn ratel.
aha
kunststof hamer wordt vaak aangeraden. zelf deed ik dit met een moker en een blokje hout.Thanks het is gelukt. Ik kan hem nog steeds niet helemaal vast draaien, want dan klemt het weer, maar nu zit de moer in ieder geval volledig op de as, en niet halverwege. Nu maar wachten op die onderdelen...
Nog een vraagje. Ik zat met een rubberen hamer vrij stevig op de krukas te rammen. Achteraf zag ik, en dat had ik ook wel eerder kunnen bedenken (krukas duh), dat de as waar ik op ramde niet recht doorloopt. Ik kan op t oog geen afwijkingen vinden als gevolg van het geram. Het materiaal lijkt mij ook uitermate degelijk dus het zal niet zomaar buigen.
Mijn vraag is, voor een eventuele volgende keer. Wat is wel een goede manier om de krukas er volledig in te krijgen?
mvg
Stephen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten