• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Wie kan mij helpen?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 04 dec 2011 00:32

Welke model tomos heb je? AS35 Quadro

Uit welk jaar komt de tomos ? Op papier staat 2005 (klopt denk ik niet)

Is het een snor of een brommer? Brom

wanneer ontstond het probleem? Dag 1

Wat is het probleem?

Kort samengevat: Tomos (gratis) over genomen. 2 maanden buiten gestaan. Kickstart muurvast en dan bedoel ik ook echt muurvast. Laatste keer dat Tomos reed (2 maanden eerder dus), had vorige eigenaar ook enige moeite om te kicken, wat uiteindelijk met wat geweld wel was gelukt, daarna nog 1x probleemloos gestart.
Hier op t forum gekeken, leek mij op een remveer probleem. Prima, ik alles uit elkaar getrokken: Remveer zat goed om de as. Hij wees alleen een beetje omhoog, goed gezet en blok weer in elkaar gezet en weer geprobeerd te kicken. Je raad het al: Net zo muurvast als t al was. Dat was het dus niet. Optie 2 checken: Warm/vastloper. Wat mij sterk leek want ik kan alles gewoon draaien. Geen een as zat vast. Blok dus weer uit elkaar gehaald op zoek naar het probleem.
Eindstand: Blok gespleten en alles nagekeken. Alle lagers prima in orde, zuiger en cilinder zijn goed.

Onderweg wel enige bijzonderheden tegengekomen. Toen ik de carterdeksel bij het vliegwiel wegtrok, kwam er een kleine hoeveelheid roest en water uitgelopen. De aluminiumplaat tussen de spoel en de carter is enigzins gecorrodeerd. Niet ernstig. Dit kan het probleem ook nooit hebben veroorzaakt. Wat ik mij wel afvraag is hoe dat water daar komt? De twee bovenste tapeinde van het blok zijn ook behoorlijk roestig op t blanke gedeelte (onderin). De schroefdraad is goed. De binnenkant en alle tandwielen ziet er ook gesmeerd uit, alles draait soepel, geen gekraak of wat dan ook. De cilinder was wel droog, maar dat leek mij niet gek als de brommer 2,5 maanden niet heeft gedraaid.

Ik sta op het punt de vliegwiellagers en keerringen te vervangen (ook al zijn ze goed, op t moment, t blok ligt nu open, dus altijd beter) en het blok maar weer schoonmaken en in elkaar te zetten. Ik ben alleen een beetje huiverig voor, aangezien ik niks raars heb gevonden of wat de oorzaak kan zijn van het blokkeren, geen zin om het weer in elkaar te zetten en nog steeds met t probleem te zitten. Heeft iemand suggesties of vermoedens wat het kan zijn of waar ik even naar moet kijken voor ik het weer in elkaar zet? Het lijkt mij dat het nooit zo vastgeroest kan zijn dat je niet kan kicken (zonder dat je ernstige roestvorming zit in je blok). Iemand?

Bvd

Kniftig

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 04 dec 2011 14:53

Zat er uberhoud wel olie in het blok
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 04 dec 2011 15:22

Ja de carter was gevuld met olie zoals het hoort. Het middengedeelte wordt gesmeerd door de mengsmering, als ik het goed heb. Al die onderdelen zien er goed gesmeerd uit en het blok voelt ook vettig aan. Alleen de cilinder stond droog (wat mij op zich niet gek leek, na 2,5 maanden, maar heb dit nooit eerder gedaan).

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 04 dec 2011 18:38

Hmm dat zit wel goed

Beweegt de zuiger wel in je cilinder

Tomos是颇有几分不同你知道

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 04 dec 2011 22:31

Ja die bewoog ook gewoon probleemloos...
De eerste keer dat ik het uit elkaar had gehaald om die remveer te controleren had ik al gekeken of alles vrij kon draaien, wat ook zo was. Daarna weer in elkaar gezet en blokkeerde het nog steeds. Dat vind ik ook zo vreemd. Niks is kapot, niks was zwaar vast geroest, gelopen of geblokkeerd op een of andere manier, wat kan verklaren dat het zo blokkeert. Ik ga hem maar zorgvuldig weer in elkaar zetten denk ik en dan zien we wel. Tenzij iemand hier nog een idee heeft?

Ik heb nog een vraag mbt de zuiger. Dit is mijn zuiger:

Afbeelding

Die bovenste zuigerveer zat eerst niet zo, dat is de poging de zuigerpen er uit te krijgen gesneuveld, die zal ik sowieso moeten vervangen, neem ik aan. Ik kan alleen nergens duidelijkheid krijgen of de onderste ring ook een zuigerveer is en of die zich ook laat vervangen? Deze zit er namelijk helemaal in geperst ofzo. Lijkt mij dat de veer dan zo niet kan doen waar die voor bedoeld is. Als het inderdaad ook een zuigerveer is, zal ik t dus moeten vervangen, als het wat anders is: Wat is het dan en hoort dat zo?

Wederom bedankt...

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 04 dec 2011 23:02

Dat is gewoon een zuigerveer. als hij zo vastgebakken zit dan zou ik hem wel vervangen ja... je kan ook gewoon even een nieuwe zuiger kopen. zitten de veertjes meestal gewoon bij en het kost niet zoveel.

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 05 dec 2011 00:09

Bedankt voor de duidelijkheid en de tip. Zuiger kost inderdaad geen drol. Dacht zelf aan het tienvoudige :) ervan... Daar ga ik niet moeilijk over doen. Verder nog suggesties waar ik wellicht even naar zou moeten kijken, mbt het blokkeren van mijn kickstart? Ik vind het echt irritant. Had nog liever gehad dat mn krukas aan diggelen was oid, dan wist ik tenminste waar het door kwam...

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 05 dec 2011 17:52

tja... kan de as van je kickstart wel gewoon goed draaien? of zit die juist klem.

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 06 dec 2011 03:34

De kickstart richting zo gezegd is het onmogelijk om de as te draaien. In de andere richting gaat het wel...

Ik denk overigens dat ik het euvel ondertussen heb gevonden. Remember de roest? Ik denk dat de krukaslager aan de vliegwielzijde helemaal verrot is.Ik ben hem as we speak er uit aan het halen. En heb hem nog niet gezien. Maar vanmorgen zat ik t even te bestuderen en zat de krukas redelijk klem (Deze hing alleen nog aan de betreffende lager). Gezien de plaats waar ik overal roest en corresie ben tegen gekomen (afdichtplaat en de spoel/vliegwiel) zal de lager ook wel aangetast zijn denk ik. Maar goed ik ben er nog mee bezig. Ik ben de hele dag bezig geweest om een doorgedraaid imbusschroefje waar de afdichtplaat mee vast zit op het carterlos te krijgen. Zojuist, eindelijk gelukt, een verdomd bevredigend gevoel. Afijn ik ga morgen er weer mee verder. Ik hou jullie op de hoogte. Kan altijd handig zijn voor anderen.

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 06 dec 2011 17:22

Gelukt! Krukaslager ziet er goed verrot uit. Ik heb goede hoop dat het probleem hiermee verholpen is. Nu weer alles in elkaar zetten en hopen dat t werkt en vooral blijft werken. Bedankt voor het meedenken en voor al goede tips en instructies hier op t forum. Zonder al deze info was het nooit gelukt.

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 06 dec 2011 18:17

Gelukt! Krukaslager ziet er goed verrot uit. Ik heb goede hoop dat het probleem hiermee verholpen is. Nu weer alles in elkaar zetten en hopen dat t werkt en vooral blijft werken. Bedankt voor het meedenken en voor al goede tips en instructies hier op t forum. Zonder al deze info was het nooit gelukt.
fijn om te horen :)
laat je nog even weten of het gelukt is?

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 10 dec 2011 03:09

Daar ben ik weer...

Ik wacht al drie dagen op een paar (lullige) onderdelen (shim en borgplaat) en het is nog niet verzonden, wordt na het weekend dus. In afwachting daarvan heb ik al een deel in elkaar gezet. Nu stuit ik op een probleempje volgens mij.
Ik krijg mijn vliegwiel er niet lekker op. Ik heb de moer nu handvast gedraaid en het vliegwiel met de krukas draait niet lekker. Ik kan het een halve slag draaien en dan blijft t hangen/geeft het flinke weerstand. Zonder het vliegwiel er op draait het soepel. Iemand een idee? Ik heb ook niet het idee dat het vliegwiel er helemaal op zit. Als ik de moer met een dopsleutel vastdraai zit er geen beweging in.

Ik heb nog een vraag mbt de ontsteking. Als ik de borgplaat op exact dezelfde manier weer vastzet. Dan kan de spoel er maar op 2 manieren op en zorgt het spietje in de krukas toch voor een correcte timing? Of zie ik dat verkeerd en moet ik wel degelijk wat afstellen?

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 10 dec 2011 10:39

Daar ben ik weer...

Ik wacht al drie dagen op een paar (lullige) onderdelen (shim en borgplaat) en het is nog niet verzonden, wordt na het weekend dus. In afwachting daarvan heb ik al een deel in elkaar gezet. Nu stuit ik op een probleempje volgens mij.
Ik krijg mijn vliegwiel er niet lekker op. Ik heb de moer nu handvast gedraaid en het vliegwiel met de krukas draait niet lekker. Ik kan het een halve slag draaien en dan blijft t hangen/geeft het flinke weerstand. Zonder het vliegwiel er op draait het soepel. Iemand een idee? Ik heb ook niet het idee dat het vliegwiel er helemaal op zit. Als ik de moer met een dopsleutel vastdraai zit er geen beweging in.

Ik heb nog een vraag mbt de ontsteking. Als ik de borgplaat op exact dezelfde manier weer vastzet. Dan kan de spoel er maar op 2 manieren op en zorgt het spietje in de krukas toch voor een correcte timing? Of zie ik dat verkeerd en moet ik wel degelijk wat afstellen?
het spietje zorgt er inderdaad voor dat het vliegwiel altijd op dezelfde manier geïnstalleerd word.

gewoon de gradenplaat op bromstand zetten.

sommige online shops hebben niet alles op voorraad. je kan misschien voor sommigen dingen beter even bij de brommer boer vragen.

2pac
Diehard
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 10 dec 2011 13:42

een klein stukje fietsspaak kan ook wergen

Tomos是颇有几分不同你知道

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 10 dec 2011 17:11

En hoe zit het met mijn vliegwiel? Is het normaal dat als ik hem met de sleutel vast zet ik het vliegwiel niet meer kan draaien? Als ik het handvastdraai dan draait het wel redelijk, maar ook niet lekker naar mijn smaak. Nog iets waar ik aan twijfel is hoe ver de moer op de krukas zit. Dit was volgens mij meer dan het nu is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Moet er bij zeggen dat de krukas alleen in een carterhelft zit op het moment. Ik wacht op de shim oor de krukas zodat ik de rest kan monteren.

Het spietje zit goed en valt goed in degleuf in het vliegwiel.

Ik heb hetnu al besteld, anders had ik het wel even daar eerst gevraagd.

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 11 dec 2011 00:32

En hoe zit het met mijn vliegwiel? Is het normaal dat als ik hem met de sleutel vast zet ik het vliegwiel niet meer kan draaien? Als ik het handvastdraai dan draait het wel redelijk, maar ook niet lekker naar mijn smaak. Nog iets waar ik aan twijfel is hoe ver de moer op de krukas zit. Dit was volgens mij meer dan het nu is, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Moet er bij zeggen dat de krukas alleen in een carterhelft zit op het moment. Ik wacht op de shim oor de krukas zodat ik de rest kan monteren.

Het spietje zit goed en valt goed in degleuf in het vliegwiel.

Ik heb hetnu al besteld, anders had ik het wel even daar eerst gevraagd.
ja dat van de brommerboer was een tip :P

als je beide carterhelften binnenkort weer samen heb dan moet je gewoon nog een keer je vliegwiel monteren. het is nu moeilijk te zeggen omdat ik niet uit de tekst kan opmaken waarom hij niet goed draait. kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld een krukaslager of omdat de krukas niet goed in de lager zit zodat het vliegwiel tegen de carterhelft geperst word. maak er anders eens een foto van.

en even een tip. vast is vast. ik heb al een keer gehad dat ik mijn krukas weg kon gooien omdat ik te enthousiast bezig was met mijn ratel.

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 11 dec 2011 01:48

ja dat van de brommerboer was een tip :P
Goede tip, voor de volgende keer. :) Die er nooit gaat komen omdat ik deze Tomos uitstekend in elkaar ga zetten en deze in een keer zal starten en 100.000 km gaat rijden zonder een probleem :lol:
als je beide carterhelften binnenkort weer samen heb dan moet je gewoon nog een keer je vliegwiel monteren. het is nu moeilijk te zeggen omdat ik niet uit de tekst kan opmaken waarom hij niet goed draait. kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld een krukaslager of omdat de krukas niet goed in de lager zit zodat het vliegwiel tegen de carterhelft geperst word.
De lager lijkt mij sterk, die heb ik net vervangen. Ik heb de krukas er stevig in getikt met en rubberen hamer Dat laatste zou dus een goede mogelijkheid zijn. Is daar niet juist die shim voor (die zit er aan die kant wel op)?
Maar dan zit ik nog met de vraag. Want als ik de krukas een beetje terugtik. Zal de moer er alleen maar minder ver op de krukas kunnen? Of zie ik iets over het hoofd hier?
maak er anders eens een foto van.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb je hier wat aan? Anders moet je even zeggen waar je exact een foto van heb gemaakt.
en even een tip. vast is vast. ik heb al een keer gehad dat ik mijn krukas weg kon gooien omdat ik te enthousiast bezig was met mijn ratel.
Inderdaad, vandaar dat ik het maar even vraag voor ik op het idee kom de boel maar een stuk strakker te zetten. De moer zelf zat trouwens muurvast toen ik deze eraf wilde halen en het vliegwiel draaide wel...

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 11 dec 2011 10:41

Afbeelding
aha :P je krukas zit er inderdaad niet ver genoeg in. je drijverstang moet in het midden van je blok zitten. dus precies tussen je 2 carterhelften.

en omdat je krukas er niet ver genoeg in zit draai je je vliegwiel vast tegen je carterhelft.

Kniftig
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Kniftig » 12 dec 2011 01:50

Thanks het is gelukt. Ik kan hem nog steeds niet helemaal vast draaien, want dan klemt het weer, maar nu zit de moer in ieder geval volledig op de as, en niet halverwege. Nu maar wachten op die onderdelen...

Nog een vraagje. Ik zat met een rubberen hamer vrij stevig op de krukas te rammen. Achteraf zag ik, en dat had ik ook wel eerder kunnen bedenken (krukas duh), dat de as waar ik op ramde niet recht doorloopt. Ik kan op t oog geen afwijkingen vinden als gevolg van het geram. Het materiaal lijkt mij ook uitermate degelijk dus het zal niet zomaar buigen.
Mijn vraag is, voor een eventuele volgende keer. Wat is wel een goede manier om de krukas er volledig in te krijgen?

mvg

Stephen

Boeman
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Boeman » 12 dec 2011 20:08

Thanks het is gelukt. Ik kan hem nog steeds niet helemaal vast draaien, want dan klemt het weer, maar nu zit de moer in ieder geval volledig op de as, en niet halverwege. Nu maar wachten op die onderdelen...

Nog een vraagje. Ik zat met een rubberen hamer vrij stevig op de krukas te rammen. Achteraf zag ik, en dat had ik ook wel eerder kunnen bedenken (krukas duh), dat de as waar ik op ramde niet recht doorloopt. Ik kan op t oog geen afwijkingen vinden als gevolg van het geram. Het materiaal lijkt mij ook uitermate degelijk dus het zal niet zomaar buigen.
Mijn vraag is, voor een eventuele volgende keer. Wat is wel een goede manier om de krukas er volledig in te krijgen?

mvg

Stephen
kunststof hamer wordt vaak aangeraden. zelf deed ik dit met een moker en een blokje hout.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
42 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki