• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos komt niet goed weg en verlichting

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
ArieBoer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ArieBoer » 21 mar 2012 18:36

Hallo Tomos rijders

Hoop maar dat ik in de goede rubriek sta

Mijn vraag we zijn op zoek naar Tomos met E start ook paar keer wezen kijken ze rijden allemaal verschillend.

Maar gisteren bij eentje wezen kijken uit 2009 zag er goed uit alleen de eigenaar starte hem electrisch en wou er mee weg rijden de eerste 15 meter moest ik bij steppen want hij reageerde nagenoeg helemaal niet op het gas pendaal stepte hem als het ware vooruit om weg te komen.

Dit heb ik bij de andere niet gemerkt zou dit choke probleem of kopelings probleem kunnen zijn
gezien z,n leeftijd zo hij toch zo weg moeten rijden.

en eingelijk bij de andere niet opgelet het licht brand gelijk en kon volgens mij niet uit alleen naar groot licht of anders klein klopt dit ook.

We hebbebn nu een wat oudere A35 S 25 daar kan het licht van uit en die rijdt zo weg als ie gestart is.

Wie weet hier wat van ???

Arie

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2012 21:06

Wat bedoel je precies met het niet willen wegrijden? Dat de toeren omhoog vliegen bij gasgeven en het lijkt of de bak in "vrij staat"of dat de brommer zowiezo geen trekkracht heeft?

In het eerste geval kan het zijn dat de vraagtekenveer gebroken is, daardoor "schakelt" de 1e versnelling niet in. Soms helpt het om dan even wat snelheid te maken en dan vallen de rollen wel op hun plaats waardoor de 1e versnelling inschakeld. Remedie is om de vraagtekenveer te vervangen.

In het 2e geval kunnen de volgende dingen aan de hand zijn:

- Koppeling versleten (mede door te laag oliepeil in de bak), segmenten op (geen kurk meer).
- Koppelingmoer losgelopen, waardoor de 1e koppeling doorslipt op het hart waarmee deze op de krukas zit.
- Voorste kettingwiel doorgesleten (door speling op de as) waardoor de kracht niet kan worden overgebracht (zie ook punt koppelingmoer)
- Slechte afstelling van de carburateur (sproeiermaat te groot of luchtfilter verstopt), verstopte uitlaat (+poort), te zware vertanding, versleten zuigerveren, krukaskeerring(en) kapot (krijg je veel rook uit de uitlaat?)

Afgaand op je verhaal gezien de leeftijd lijkt me het vreemd (maar sluit het niet uit) dat de koppeling nu al versleten is. Dan zul je om uit te sluiten dat het idd de koppeling is de versnellingsbak moeten openen. Simpeler is om aan de achterzijde van de uitlaat te voelen of de druk goed weg kan van de uitlaatgassen.

Vwb je vraag over het licht, dit is bij de latere modellen idd het geval. Die kunnen alleen van dim naar grootlicht geschakeld worden en is niet (zonder andere schakelaar ertussen te zetten) uit te schakelen. Zie het als een verkapte vorm van DRL (dag-rij-lampen)

Heb je zelf ook op dit laatste model gereden? Hoe voelde het in het algemeen aan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ArieBoer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ArieBoer » 22 mar 2012 19:04

Hallo Shadowranger

Bedankt voor je reactie kort samengevat brommer gestart er op gaan zitten gas geven en hij gaat niet voor uit.
dus ik step al gas en geen gas gevend 15 meter de steeg uit en ineens pakt ie op en rijdt goed.

Warm doet hij het ook weer goed als ik hem uit deed.

Wat ik er van vond als je er op 5 rijdt rijden ze allemaal verschillend, het is wel zo dat ze stukken beter optrekken dan onze oude tomos

Zit overigens klein pingelend geluid in als hij stationair draad net of zuiger speling heeft 9 zuigerveer versleten ???

Arie

Joren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Joren » 22 mar 2012 19:13

We willen graag weten of hij veel toeren maakt, wanneer hij niet van zijn plaats komt.
Dus lijkt het alsof hij in z'n vrij staat, of zit er gewoon geen kracht in?
Honda CR125, Tomos Flexer 50cc brom, Tomos Quadro 50cc snor

ArieBoer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ArieBoer » 23 mar 2012 07:15

Hallo

Hij maakte niet echt veel toeren, bij vol gas ging hij de eerste paar meter gewoon niet vooruit. Wat mee stepend pakte die in eens wel op en reed hij verder goed.

Dit is reactie van de eigenaar op mijn vraag

hallo arie

ik snap het niet helemaal.
hij starte niet gelijk of hij trok niet goed op?
het kan zijn dat u nog niet vol gas gaf en de choke nog naar binnen moest schieten
als de choke uit is krijgt hij namelijk een ander brandstof mengsel en start hij sneller maar rijd hij super sloom.
als je vol gas doet schiet de choke terug word het brandstof mengsel anders en trekt hij op.
ik denk eerlijk gezegd dat dat het is maar dat mag u controleren. in de steeg had u namelijk half gas.
dus de choke zat nog naar buiten.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 25 mar 2012 10:06

Het verhaal wat hierboven staat kan kloppen en is snel genoeg te controleren. In principe is de choke alleen om te starten en dan met een keer goed volgas geven klikt de choke eraf. Daarna zou die dus, volgens het verhaal van de eigenaar gewoon moeten rijden.

Maar afgaand op het stepverhaal en niet willen wegrijden ondanks toeren duidt mij overduidelijk op een vraagtekenveertje/ rollen(kooi) probleem achter het 1e versnellingstandwiel. Check de FAQ of Wiki hier maar eens op.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ArieBoer
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor ArieBoer » 25 mar 2012 22:11

Vandaag bericht terug van de eigenaar

Rijdt er alweer paar dagen mee en merkt zelf niets zei hij, maar goed denk dat als hij warm is het beter doet.

De gok wagen dat ie hem echt helemaal koud voor me neer zet vind ik te groot.

Bedank iedereen

Arie

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij