Berichtdoor shadowranger » 21 mar 2012 21:06
Wat bedoel je precies met het niet willen wegrijden? Dat de toeren omhoog vliegen bij gasgeven en het lijkt of de bak in "vrij staat"of dat de brommer zowiezo geen trekkracht heeft?
In het eerste geval kan het zijn dat de vraagtekenveer gebroken is, daardoor "schakelt" de 1e versnelling niet in. Soms helpt het om dan even wat snelheid te maken en dan vallen de rollen wel op hun plaats waardoor de 1e versnelling inschakeld. Remedie is om de vraagtekenveer te vervangen.
In het 2e geval kunnen de volgende dingen aan de hand zijn:
- Koppeling versleten (mede door te laag oliepeil in de bak), segmenten op (geen kurk meer).
- Koppelingmoer losgelopen, waardoor de 1e koppeling doorslipt op het hart waarmee deze op de krukas zit.
- Voorste kettingwiel doorgesleten (door speling op de as) waardoor de kracht niet kan worden overgebracht (zie ook punt koppelingmoer)
- Slechte afstelling van de carburateur (sproeiermaat te groot of luchtfilter verstopt), verstopte uitlaat (+poort), te zware vertanding, versleten zuigerveren, krukaskeerring(en) kapot (krijg je veel rook uit de uitlaat?)
Afgaand op je verhaal gezien de leeftijd lijkt me het vreemd (maar sluit het niet uit) dat de koppeling nu al versleten is. Dan zul je om uit te sluiten dat het idd de koppeling is de versnellingsbak moeten openen. Simpeler is om aan de achterzijde van de uitlaat te voelen of de druk goed weg kan van de uitlaatgassen.
Vwb je vraag over het licht, dit is bij de latere modellen idd het geval. Die kunnen alleen van dim naar grootlicht geschakeld worden en is niet (zonder andere schakelaar ertussen te zetten) uit te schakelen. Zie het als een verkapte vorm van DRL (dag-rij-lampen)
Heb je zelf ook op dit laatste model gereden? Hoe voelde het in het algemeen aan?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn