• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Beginners: Kleine vragen topic #2

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
3158 berichten
  • Pagina 85 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • …
  • 158
  • Volgende
ferdy97
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ferdy97 » 06 mei 2012 02:07

zal morgen even een plaatje posten. hij past wel perfect.
crosstomos;
65cc dmp
17.5 dell + polini membraan
hpi
26-33

ferdy97
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ferdy97 » 06 mei 2012 15:39

aanschouw:

Afbeelding

Afbeelding
crosstomos;
65cc dmp
hpi
26-33

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mei 2012 15:46

Is dat een Jager? Die heb ik ook maar in het zwart en is mij als merkloos expansie verkocht. Deze is voor elk type verkrijgbaar, want de voorpijp is los te monteren

Deze uitlaat is qua prestaties vergelijkbaar met een Homoet (hoogtoerig) en meer geschikt voor zwaar opgevoerde Tomossen (65/ 70cc) met ingekorte koppelingsveren en schakelbrommers omdat de powerband vrij hoog ligt. Het zal je wel opgevallen zijn dat onderin de toeren er totaal geen fut in zit?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

ferdy97
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ferdy97 » 06 mei 2012 16:32

heb ook ingekorte koppelingsveren. en met tandwiel 33 trok die op het achterwiel weg.
maar heb nu gekozen voor atw 26 ietsjes rustiger en sneller toch genoeg kracht.

weet je ook waar die uitlaten te koop zijn?
crosstomos;
65cc dmp
hpi
26-33

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 mei 2012 21:05

Elke bromboer moet deze wel verkopen lijkt me.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 14 mei 2012 12:49

Sinds afgelopen weekend ben ik ingewijd in de wondere wereld der brommers, en wel met een Tomos Standaard brommer (volgens kentekenbewijs model A3, maar het blok ziet eruit als een A35).

Nou heb ik een mooi lijstje aan beginnersvraagjes:

1: de uitlaat die er nu opzit lijkt een Tecno CC te zijn (in ieder geval zo'n grote krulpijp). Ik heb daarmee een top van 60-65, maar ik wil voornamelijk van de herrie af die het ding maakt.
Als ik in het uitlaten overzicht kijk zou een Standaard Snel-achtige uitlaat ervoor moeten zorgen dat ik ongeveer dezelfde top houd (misschien 55-60) en dezelfde sproeiermaat kan aanhouden. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

2: en als ik terug zou willen naar een normale Standaard uitlaat, moet ik waarschijnlijk ook een kleinere sproeier fiksen?

3: (hoe) kan ik aan een sproeier zien welke maat het is?

4: zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik de uitlaat vervang?

5: de huidige uitlaat is niet zo netjes meer. Moet ik die nog op een speciale manier afvoeren of kan het "gewoon" in de vuilnisbak?

6: hoe zie ik het verschil (op Marktplaats bijvoorbeeld) het verschil tussen een Standaard en Standaard Snel uitlaatje?

7: ik heb echt geen idee wat er nog meer aan de brommer geknutseld is. Zijn er dingen waar ik op kan letten om te zien of ie op een andere manier opgevoerd is?

8: er zitten een aantal roestplekken op (niks wat er ernstig uitziet). Zijn er ubertips voor het wegwerken van die plekken? Schuren, gaten opvullen met kneedbaar metaal, lakken?
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 14 mei 2012 16:14

Of je een andere sproeier moet is gewoon uitproberen. stuk rijden en bougie aflezen.

Op je sproeier staat welke maat die is.

Je moet kijken of je uitlaatpoort in je cilinder is dichtgekoold en een nieuwe pakking monteren.

Ik zou je uitlaat gewoon bewaren, stel je voor dat je nieuwe uitlaat helemaal kapot gaat dan heb je nog een uitlaat om op terug te vallen.

Standaard snor = met s bocht, dat zie je echt heel duidelijk

Ik zal ff alle bouten navoelen of ze wel echt goed vastzitten, ik had bijv mijn achterbrug ook best los zitten toen ik hem kocht.

Je kunt het schuren en overspuiten, maar kan vanaf hier niet ruiken hoe het eruit ziet

jason246
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor jason246 » 14 mei 2012 16:17

Sinds afgelopen weekend ben ik ingewijd in de wondere wereld der brommers, en wel met een Tomos Standaard brommer (volgens kentekenbewijs model A3, maar het blok ziet eruit als een A35).
Is waarschijnlijk een oud type frame met een nieuwe type blok of cilinder. Niks bijzonders past allemaal op elkaar behalve de zijkapjes. Heb je metalen?

Nou heb ik een mooi lijstje aan beginnersvraagjes:

1: de uitlaat die er nu opzit lijkt een Tecno CC te zijn (in ieder geval zo'n grote krulpijp). Ik heb daarmee een top van 60-65, maar ik wil voornamelijk van de herrie af die het ding maakt.
Als ik in het uitlaten overzicht kijk zou een Standaard Snel-achtige uitlaat ervoor moeten zorgen dat ik ongeveer dezelfde top houd (misschien 55-60) en dezelfde sproeiermaat kan aanhouden. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Het is een kwestie van proberen en goed luisteren naar het geluid en kijken naar de kleur van de bougie. Aan de hand daarvan kan je zien/horen of de sproeier kleiner of groter moet.

2: en als ik terug zou willen naar een normale Standaard uitlaat, moet ik waarschijnlijk ook een kleinere sproeier fiksen?
Zie antwoord hierboven. Ik vermoed van wel.

3: (hoe) kan ik aan een sproeier zien welke maat het is?
Op de spoeier zelf staat de maat zelf, dus bijv. 54 dan is het maat 54. MAAR LETOP: Sommige mensen kopen geen grotere sproeier maar ruimen hem op met een sproeierruimer (soort boortje) dus het kan zijn dat hij toch niet die maat is.

4: zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik de uitlaat vervang?
Je tandwielverhouding. Want het kan zijn dat als je meer toeren gaat maken met een andere uitlaatje dat je blok dan overtoeren gaat maken. (Ik denk dat bij jou dit niet het geval is omdat je zelf al zegt dat je de 60 haalt.) EN! let op de uitlaatboutjes/tapeindes. Als deze erg verroest zijn kunnen ze afbreken tijdens het demonteren. Doe dit dus met veel wd40 (wel even in laten trekken) en met veel geduld en beleid. TIP: Monteer meteen m6 inbus boutjes. Veel makkelijker ook voor de volgende keer. Vergeet het ringetje niet ;) En natuurlijk een nieuwe uitlaat pakking monteren, die met een metalen ring is het beste.

5: de huidige uitlaat is niet zo netjes meer. Moet ik die nog op een speciale manier afvoeren of kan het "gewoon" in de vuilnisbak?
Een afscheids ritueel organiseren voor al die jaren trouwe dienst en daarn oud ijzer? :P

6: hoe zie ik het verschil (op Marktplaats bijvoorbeeld) het verschil tussen een Standaard en Standaard Snel uitlaatje?
Dat is altijd lastig te zien op een foto. Maar het verschil tussen een standaard bromuitlaatje en een standaard snel is de diameter van de bocht en de pijp bij een standaard snel breder is. Vergelijk een standaard brom met je pink en een standaard snel met de opening van een 1.5 cola fles.

7: ik heb echt geen idee wat er nog meer aan de brommer geknutseld is. Zijn er dingen waar ik op kan letten om te zien of ie op een andere manier opgevoerd is?
Post even een foto van je brommer, het is echt teveel om optenoemen xd

8: er zitten een aantal roestplekken op (niks wat er ernstig uitziet). Zijn er ubertips voor het wegwerken van die plekken? Schuren, gaten opvullen met kneedbaar metaal, lakken?
Volgensmij kan je al heel veel met hammerite. Maar dat heb ik nooit zelf geprobeerd. Miss dat er andere mensen nog kunnen reageren op deze vraag? :)
EDIT: Oh melvin was me voor xd
Tomos S25 Luxe Alles standaard.
Kleur: Magic Blue :D

viewtopic.php?f=68&t=15002&p=302235#p244386

http://www.Storming.nl

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 14 mei 2012 17:33

Thanks heren, ik ga met jullie antwoorden aan de slag! Mocht er wat zijn hoor je me vast vanzelf weer :P
Thrackan's WWT
Tomos Pack'R (A35) 2008 | Carb: SHA 14/12 P | Cilinder: Standaard 50cc | Sproeier:58 | Bougie: NGK B6HS
Luchtfilter: Standaard | Spruitstuk: schuin Ø12 ontgrensd | Uitlaat: Fuego/Bos| Top: 65 (op teller) 52 (rollerbank)

Tieskattepies
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Tieskattepies » 16 mei 2012 17:32

Hoi mensen, ben ik weer met een vraag:
Ik rij nu elke dag op m'n Tomos naar school, is een aardige tochtje, 15 km heen en 15 km terug uiteraard.
Tomos rijdt voor mijn gevoel prima, start vrij snel, loopt lekker 45 km per uur(snor).
Nu het probleem:
Als ik moet remmen, en ik sta stil, gaat de motor steeds langzamer, uiteindelijk gaat ie een beetje stotteren, maar blijft wel gewoon aan en ook wel lopen. Maar zodra ik dan weg wil rijden en dus gas geef, valt hij uit en moet ik opnieuw starten.
Heb al flink zitten klooien met de stelschroef of hoe dat ding ook heet.
Heb verder (nog) niet veel verstand van scooters en brommer dingen, dus graag een duidelijke simpele uitleg als je een oplossing denkt te hebben! Alvast bedankt heren! :)

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 16 mei 2012 22:06

Loopt hij wel gewoon normaal stationair?

ja? Dan lijkt het me op een 'plakkende koppeling' en weet niet of dit bestaat bij tomos dus dan moet iemand anders je tips geven.

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 17 mei 2012 08:20

Die schroef is alleen om hoger of lager stationair te blijven draaien.
Zoals ik het lees , staat hij gewoon te verzuipen.

Check eens de kleur van de bougie en doe voor de zekerheid ook eens de deotest.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

thekillerbee
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor thekillerbee » 19 mei 2012 14:33

hallo iedereen,ik dacht ik stel me vraag gewoon hier,
zou een achterbrug van een tomos youngster met velg dus met wiel passen,

op een tomos pack r?

dan heb ik achter een gewoone velg en voor die spaken,
maar mijn vraag aan jullie is zouden jullie dat doen?

als dat zou passen,

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 23 mei 2012 12:08

- een hoop beginnersvraagjes-
Zo, nou, ik ben definitief brommer-sleutelen-ontmaagd :P

Afgelopen weekend even gewoon al verkennende een paar dingetjes uit elkaar gesleuteld, en het een en ander ontdekt/gefikst.
Wat lampjes vervangen, in de luchtfilter gekeken, dat soort dingen. Erg prettig om een beetje feel met de brommer te krijgen :)

Daarnaast gisteravond een Speedy uitlaatje gemonteerd, wat een opluchting om van die knetterherrie af te zijn!

Vóór het vervangen zag mijn bougie er redelijk normaal uit (een tintje donkerder dan koffie-met-melk), en tot nu toe lijkt alles wel aardig te lopen. Ik ga een km of 5 langzamer, maar dat had ik ook wel verwacht.

Natuurlijk heb ik nu weer een paar nieuwe vraagjes:

- vanochtend (koud) gaf ik meteen na het aankicken een goeie dot gas, wat resulteerde in een "vwomp"-geluid (maar geen afslaan!) en op dat moment geen power. Lijkt me niet zo heel raar, maar met de Techno CC had ik dit niet. Is dit puur vanwege meer tegendruk?

- ik heb (ook voor het verwisselen van de uitlaat) het idee dat ie bij het afremmen erg laat teruggaat naar de 1e versnelling. pas bij 10-5km/h pakt ie echt de 1e, en dan ook niet altijd vol overtuiging. de lage toeren (van de 2e) trekken echt voor geen meter. Koppeling aan z'n eind?

- ik heb momenteel geen knipperlichten of buitenspiegel, maar er lopen nog wel 2 stroomdraadjes naar m'n linkerhandvat (groen en geel). is dat bedoeld voor knipper?
En is het gat naast de platte schroef in het plaatje hieronder bedoeld voor montage van spiegels?
Afbeelding

- de draad voor mn achterlicht liep lekker gebeund onder mijn achterspatbord langs met een veel te grote beugel aan een schroef gemonteerd. Leuk, totdat je bij een hobbel met je band tegen die beugel aankome :P Dus nu loopt ie (tijdelijk) boven het spatbord langs. Hoe zit dat normaalgesproken?
Thrackan's WWT

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 23 mei 2012 12:18

Hij hoort boven langs het spatbord te lopen.
Bij een nieuwe uitlaat moet je altijd nog een beetje afstellen, bwoap betekent te veel lucht oftewel een te kleine sproeier.
Het over en terug schakel regelt het vraagtekenveertje, maar 10-15 is een normale snelheid om bij terug te schakelen hoor.

Wat voor bougie heb je er eigenlijk in gedaan? En wat is je setup?

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 23 mei 2012 12:32

Hij hoort boven langs het spatbord te lopen.
Bij een nieuwe uitlaat moet je altijd nog een beetje afstellen, bwoap betekent te veel lucht oftewel een te kleine sproeier.
Het over en terug schakel regelt het vraagtekenveertje, maar 10-15 is een normale snelheid om bij terug te schakelen hoor.

Wat voor bougie heb je er eigenlijk in gedaan? En wat is je setup?
Ik had zelf eigenlijk verwacht dat ik van een CC naar Speedy dezelfde, of een kleinere sproeier nodig zou hebben, maar niet dus :)

Bougie is nu nog een Champion L86C (niets aan veranderd) en de sproeiermaat weet ik nog niet. Moet de carb (standaard 14/12) nog een keer verder uit elkaar halen binnenkort om dat te bekijken.

Als mn sproeier te klein is, dan moet ik waarschijnlijk zien dat ie lichter wordt? Ik heb er nu ongeveer 15km opzitten met deze setup, straks naar huis weer 12km erbij. Dan moet ik wel een verschil kunnen zien als het er is.

Was nog 1 ding vergeten: stationair heb ik een aardig rammelgeluid (hoor ik waarschijnlijk nu pas omdat deze uitlaat tenminste niet de oren van m'n hoofd knettert) vergelijkbaar met http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Kop ... _verhelpen
Kan ik vaststellen dat dit het probleem is vóórdat ik de boel uit elkaar haal?
Thrackan's WWT

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 23 mei 2012 12:46

Gewoon door horen, maar als ik je klacht hoor is dit het wel.

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 23 mei 2012 12:49

Lijkt me ook. Dat wordt komend weekend weer sleutelen :)
Thrackan's WWT

Thrackan
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Thrackan » 24 mei 2012 13:52

Gewoon door horen, maar als ik je klacht hoor is dit het wel.
Heb het nog een keer goed met de filmpjes vergeleken, en dit is inderdaad het geluid. Da's mooi, heb ik een goede reden om de boel eens verder uit elkaar te trekken 8)
Mijn achterlichtdraad loopt nu echt bovenlangs, als in over het spatbord heen :P Want hij zat dus aan de binnenkant van het spatbord maar met 1 lomp grote beugel vast. Maar ik heb bij de buurman eens onder z'n spatbord gegluurd, en er zitten bij hem om de 15cm oid kleine beugeltjes waar de draad doorheen zou moeten. Nog maar eens 2 keer kijken of ik dat niet stiekem toch ook heb.

Oh, en het "vwomp"-geluid is vanmorgen niet meer voorgekomen, ik heb vannacht m'n benzinekraantje eens dicht gedraaid. :roll: Wist ik veel dat dat nodig is...

Heb ondertussen een projectdraadje aangemaakt (zie sig), fotootjes volgen daar natuurlijk ook :)
Thrackan's WWT

lars406
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor lars406 » 02 jun 2012 18:07

ik ben sinds 1 week in bezit van een nette tomos luxe e-start uit 2006.
toen ik hem kocht startte hij niet dat bleek dat de bouggie wat vettig was.
nu hoor ik een hele luide tik/gerammel in het blok..
ik kan zelf niet vinden waar het probleem zit.
heeft er iemand enig idee wat het kan zijn of is dit vaker bij deze modellen?
gr lars

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
3158 berichten
  • Pagina 85 van 158
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 83
  • 84
  • 85