EDIT: Oh melvin was me voor xdSinds afgelopen weekend ben ik ingewijd in de wondere wereld der brommers, en wel met een Tomos Standaard brommer (volgens kentekenbewijs model A3, maar het blok ziet eruit als een A35).
Is waarschijnlijk een oud type frame met een nieuwe type blok of cilinder. Niks bijzonders past allemaal op elkaar behalve de zijkapjes. Heb je metalen?
Nou heb ik een mooi lijstje aan beginnersvraagjes:
1: de uitlaat die er nu opzit lijkt een Tecno CC te zijn (in ieder geval zo'n grote krulpijp). Ik heb daarmee een top van 60-65, maar ik wil voornamelijk van de herrie af die het ding maakt.
Als ik in het uitlaten overzicht kijk zou een Standaard Snel-achtige uitlaat ervoor moeten zorgen dat ik ongeveer dezelfde top houd (misschien 55-60) en dezelfde sproeiermaat kan aanhouden. Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Het is een kwestie van proberen en goed luisteren naar het geluid en kijken naar de kleur van de bougie. Aan de hand daarvan kan je zien/horen of de sproeier kleiner of groter moet.
2: en als ik terug zou willen naar een normale Standaard uitlaat, moet ik waarschijnlijk ook een kleinere sproeier fiksen?
Zie antwoord hierboven. Ik vermoed van wel.
3: (hoe) kan ik aan een sproeier zien welke maat het is?
Op de spoeier zelf staat de maat zelf, dus bijv. 54 dan is het maat 54. MAAR LETOP: Sommige mensen kopen geen grotere sproeier maar ruimen hem op met een sproeierruimer (soort boortje) dus het kan zijn dat hij toch niet die maat is.
4: zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten als ik de uitlaat vervang?
Je tandwielverhouding. Want het kan zijn dat als je meer toeren gaat maken met een andere uitlaatje dat je blok dan overtoeren gaat maken. (Ik denk dat bij jou dit niet het geval is omdat je zelf al zegt dat je de 60 haalt.) EN! let op de uitlaatboutjes/tapeindes. Als deze erg verroest zijn kunnen ze afbreken tijdens het demonteren. Doe dit dus met veel wd40 (wel even in laten trekken) en met veel geduld en beleid. TIP: Monteer meteen m6 inbus boutjes. Veel makkelijker ook voor de volgende keer. Vergeet het ringetje nietEn natuurlijk een nieuwe uitlaat pakking monteren, die met een metalen ring is het beste.
5: de huidige uitlaat is niet zo netjes meer. Moet ik die nog op een speciale manier afvoeren of kan het "gewoon" in de vuilnisbak?
Een afscheids ritueel organiseren voor al die jaren trouwe dienst en daarn oud ijzer?
6: hoe zie ik het verschil (op Marktplaats bijvoorbeeld) het verschil tussen een Standaard en Standaard Snel uitlaatje?
Dat is altijd lastig te zien op een foto. Maar het verschil tussen een standaard bromuitlaatje en een standaard snel is de diameter van de bocht en de pijp bij een standaard snel breder is. Vergelijk een standaard brom met je pink en een standaard snel met de opening van een 1.5 cola fles.
7: ik heb echt geen idee wat er nog meer aan de brommer geknutseld is. Zijn er dingen waar ik op kan letten om te zien of ie op een andere manier opgevoerd is?
Post even een foto van je brommer, het is echt teveel om optenoemen xd
8: er zitten een aantal roestplekken op (niks wat er ernstig uitziet). Zijn er ubertips voor het wegwerken van die plekken? Schuren, gaten opvullen met kneedbaar metaal, lakken?
Volgensmij kan je al heel veel met hammerite. Maar dat heb ik nooit zelf geprobeerd. Miss dat er andere mensen nog kunnen reageren op deze vraag?![]()
Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Zo, nou, ik ben definitief brommer-sleutelen-ontmaagd- een hoop beginnersvraagjes-
Ik had zelf eigenlijk verwacht dat ik van een CC naar Speedy dezelfde, of een kleinere sproeier nodig zou hebben, maar niet dusHij hoort boven langs het spatbord te lopen.
Bij een nieuwe uitlaat moet je altijd nog een beetje afstellen, bwoap betekent te veel lucht oftewel een te kleine sproeier.
Het over en terug schakel regelt het vraagtekenveertje, maar 10-15 is een normale snelheid om bij terug te schakelen hoor.
Wat voor bougie heb je er eigenlijk in gedaan? En wat is je setup?
Heb het nog een keer goed met de filmpjes vergeleken, en dit is inderdaad het geluid. Da's mooi, heb ik een goede reden om de boel eens verder uit elkaar te trekkenGewoon door horen, maar als ik je klacht hoor is dit het wel.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast