Snelheid is nu nog goed zat. Binnenkort wel een keer ontgrenzen.
Over de teller gesproken, ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en gekeken op wat voor een chip alles word opgeslagen.
Ook weet ik waar dat stekkertje naar toe loopt die op de teller zit voor de dealer/service:
Linker rij -
1. + (Pin 40,41)
2.
3.
4. GND
Rechter rij:
5. OSC1 (Pin 43)
6. PTA0 (Pin 30)
7. IRQ (Pin 25)
8. RST (Pin 26)
Oftewel dat zijn de pin's om de teller te voorzien van nieuwe software, resetten etc.
Mijn doel is dus om een dump te maken van de chip en de km-stand te veranderen of op zn minst te resetten.
Volgende week ben ik van plan om een serieele kabel te maken waarmee ik mijn teller op mijn PC aan kan sluiten. Dat is helemaal niet zo moeilijk. Je moet in ieder geval een rs232 controller hebben en een frequency generator van 9.8304Mhz.
De frequency generator is nodig om de microcontroller in monitor mode te zetten, als dat lukt kan je van alles veranderen.
Het is een MC68HC908LJ12 microcontroller met een processor van 8 Mhz met een paar kb aan flash ruimte en een virtuele EPROM.$
Hier nog wat info over de microcontoller zelf:
http://datasheet.elcodis.com/pdf/16/27/ ... 12cfue.pdf
Foto's volgen

.
Als alles lukt zal ik wel een How-to maken om de teller te verbinden met de PC, zodat niet iedereen meer 200 euro moet uitgeven voor een nieuwe tellert

.