• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos sportr uit 2008

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
38 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 22 mei 2012 15:48

Hallo

Welke model tomos heb je? Sport R
uit welk jaar komt de tomos ? 2008
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? nvt

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?

Wat is het probleem? Tomos 45 laten lopen en sneller laten trekken.





Ik ben net nieuw op het forum en kan door de vele topics niet meer uit komen hoe en wat van het opvoeren. Daarom zet ik mijn vraag hier neer weet alleen niet of dit goed is hier.(mijn excuses dan alvast).
Heb een tomos sport R uit 2008 snor. Nu wil ik hem ongeveer 45 km laten lopen en iets harder laten trekken. Heb wel een imitatie uiltaat , maar zit er niet onder. wel gehad maar rijdt maar 5 km harder.
Nu heb ik de volgende opties gehoord:
- Andere tandwiel achter dan gaat hij ongeveer 45, maar trekt langzamer.(wel met imitatie uitlaat)
- Ook heb ik gehoord brom kopcilinder(of moet het de hele cilinder zijn van een brom?) met een 15/15 caburateur dan trekt hij
sneller op en rijdt ongeveer 50.(ook met imitatie uitlaat)
- Of een andere spruitstuk zonder begrenzer. Weet niet hoe hard hij dan gaat.

Kan iemand mij hiermee helpen of heeft iemand andere suggesties. Harder dan 50 wil ik niet ivm met het kwijt raken van mijn rijbewijs.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen. Mailen naar autoauto2008@hotmail.com mag ook.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Elise
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 mei 2012 15:56

Als je voor een volledige brom setup wilt gaan:

- bromkop (cilinder is op de laatste modellen met zij-spruitstuk gelijk, dus je hebt geen aparte brom-cilinder te hebben), eventueel een HD-kop
- ontsteking (electronische versie zonder pick-up unit) verstellen naar bromstand
- spruitstuk ontgrenzen (busje eruit) of bij de rubberen versie het vlies met klein gat eruit snijden
- carburateur 14/12 zou voldoende moeten zijn, 15/15 is alleen bij 65cc nuttig imo.

Voor de begrippen zou ik je willen doorverwijzen naar onze Wiki, of zoeken op de termen. Dan weet je wat er bedoelt wordt.

En vwb je vraag/ opmerking over de trekkracht: Je zult een comp[romis moeten vinden tussen snelheid en trekkracht. Spelen met de setup (tandwielverhoudingen en alles wat ik hierboven heb benoemd) is het enige advies hierin.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 22 mei 2012 20:39

Hallo

Ik wil niet voor een volledige brommer setup gaan.
Mijn bedoeling is dat hij gewoon 45 rgaat en iets sneller trekt.
Ga je dit redden met een bromclinderkop en een 14/12 caburateur en mijn imitatie uitlaat?(of moet ik een bromuitlaat hebben?)of moet ik echt aan een ander combi denken?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 22 mei 2012 23:59

Een volledige brommer setup gaat 45, alles wat je hier van afwijkt in de zin van minder gaat af van je trekkracht en snelheid.

En een bromuitlaat is een MUST, de snor uitlaat is echt slecht voor je blok net als je tandwielverhouding.
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 23 mei 2012 19:15

15melvin15 schreef:

Een volledige brommer setup gaat 45, alles wat je hier van afwijkt in de zin van minder gaat af van je trekkracht en snelheid.

En een bromuitlaat is een MUST, de snor uitlaat is echt slecht voor je blok net als je tandwielverhouding.

Dus jij raadt aan een bromkop en een grotere caburateur en dan een bromuitlaat? Moet ik dan ook de ontsteking op brom zetten? Moet ik dan ook nog wat aan de spruitstuk doen?
Hoeveel gaat hij harder als ik een bromuitlaat snel neem?

alvast bedankt voor de hulp?

Gr

elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 23 mei 2012 19:20

Zoals shadow ook al zei, spruitstuk moet je ontgrenzen en hierover zijn FAQ's op het forum.
Tandwielverhouding moet 26/26 zijn.
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 23 mei 2012 19:23

Zoals shadow ook al zei, spruitstuk moet je ontgrenzen en hierover zijn FAQ's op het forum.
Tandwielverhouding moet 26/26 zijn.
Dus ik moet voor en achter een tandwiel nemen van 26? Is dit een standaard brom tandwiel?
Wat gebeurd als ik mijn spruitsuk zo laat?
Wat is het verschil tuseen een 14/12 en een 15/15 caburateur qua snelheid en verbruik?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 23 mei 2012 21:57

Dat is standaard brom tandwielverhouding
Als je het spruitstuk zo laat heeft het geen zin om een andere erop te zetten.
Je hebt bij de carb een gat van 12mm (bij de 14/12) naar het spruitstuk toe en een spruitstuk waar een gat van 9mm zit dus dit heeft dan alsnog geen zin
Eigenlijk zo goed als niets qua snelheid bij een 50cc en verbruik ligt tog wel een stuk hoger.
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 24 mei 2012 15:54

Bedankt voor het antwoorden.

Wat gebeurd er als ik alleen de tandwiel verander?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 24 mei 2012 21:06

Dan gaat je trekkracht omlaag en je snelheid omhoog.

Maar het kost allemaal 3 keer niks bij tomos, zal zeggen spendeer ff een keer een paar 10tjes eran en dan heb je iets leuks
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 25 mei 2012 19:33

Dus je raadt het volgende aan als ik rond de 45 km per uur wil

Een 14/12 caburateur
Cilinderkop van brom Moet ik dan ook een zuiger nemen van een brom of is brom en snor het zelfde?
Uitlaat brom. Moet dit snel zijn of origineel?(wat is het verschil?)
Een andere spruit stuk of spruitsuk aan passen?

Met deze samenstelling redt ik de 45 wel en is de trekkracht goed? Of moet er nog meer gebeuren?
Wat kan ik beter nemen origineel of imitatie? Hoe zie ik het verschil?
Weet je ook een goed adres voor deze onderdelen?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 mei 2012 19:39

1 keer rondkijken op het forum scheelt een hoop vragen.

Alles wat ik zeg dat je moet aanpassen is omdat er verschil zit tussen snor en brom.

En goed adres? Als je het forum opent heb je aan de rechter kant al een banner staan, als je daar op klikt kom je bij de tomosshop uit.
Als je iets verder kijkt op het forum kun je nog josdijkman.nl vinden.

Origineel, imitatie past allemaal net wat minder goed en gaat sneller kapot, weet nie hoe je het verschil ziet omdat ik nooit imi spul in mn handen heb gehad.
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 27 mei 2012 10:51

Bedankt voor de reactie..

Kan ik mijn spruitstuk en carburateur nu ook zelf aanpassen door een busje of iets uit er halen?
Zit al eens op internet te kijken maar 14/12 carburateur vindt je die niet zoveel.
Wat is het verschil tussen een SHA en een PHBG carburateur?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 mei 2012 11:48

SHA heeft 1 sproeier en die PHBG heeft meerdere sproeiers, je kunt er allebei volgensmij gewoon opzetten (graag ff reactie van andere forumleden of ik gelijk heb)
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 27 mei 2012 11:54

Bedankt voor je reactie.
stel dat je gelijk heb over de carburateur wat is het voordeel dan van de meerdere sproeiers?
welke zou jij aanrader?
Kan ik mijn spruitstuk en carburateur 4/9 ook aanpassen naar 4/12?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 27 mei 2012 12:58

je hebt 14/9 en 14/12.
je kunt hem uitboren, is een FAQ over geschreven net als je spruitstuk ontgrenzen is ook ene FAQ voor.
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 29 mei 2012 18:59

Ik ben bij tomopshop en jos djikman aan het kijken voor onderdelen.
Hoe kan je zien wat originele onderdelen zijn?

Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 mei 2012 12:08

Dat weet ik zelf ook niet. mss dat iemand anders je kan helpen
Omhoog

elisepino
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:51
  • Citeer

Berichtdoor elisepino » 31 mei 2012 11:17

Iemand enig idee hoe ik kan zien wat originele en imitatie onderdelen zij?


Gr

Elise
Omhoog

Gebruikersavatar
Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
Berichten: 1563
Lid geworden op: 16 jan 2011 18:01
Locatie: Den Haag
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 31 mei 2012 15:51

Bij immitatie carb staat er geen dellorto op .
Een winkel geeft vaak ook aan, dat het om immitatie of origineel gaat.

Als je meer trekkracht wil , dan moet je een puch HD kop kopen.
Busje uit de spruitstuk halen en evt de spruitstuk met een dremel bewerken.
Neem je een 15/15 carb neem je er een 15 mm spruitstuk bij.
Ontsteking op bromstand en een warmere bougie.
Een goeie uitlaat , scheelt ook veel met optrekken.


Alles staat hier op het forum beschreven incl beeldmateriaal,
gebruik evt de zoekfunctie om gericht te zoeken.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
38 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.