• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos loopt niet regelmatig

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
12 berichten • Pagina 1 van 1
FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 30 mei 2012 10:51

Hallo allemaal,

Ik heb hier een opknap tomos staan. Ben er gelijk aan begonnen en heb tot nu toe:
- Olie ververst
- Pakking ververst
- 1ste koppelingssegmenten vervangen en 2de koppeling geinspecteerd
- Nieuwe 50cc gietijzere cilinder met nieuwe zuiger en bijbehorende pakkingen (Dus nieuwe voetpakking, koppakking, membraampakkingen) geplaatst.
- Nieuwe bougie

Ik ben zeker dat alles juist in elkaar zit aangezien ik al 1 tomos en 2 puchjes in mijn beheer heb gehad en hier ook vaak aan heb gesleuteld met altijd een mooi en net afgestelde motor als resultaat.

Echter heb ik met deze tomos een probleem.
Na het monteren van de nieuwe cilinder en alles correct in elkaar te hebben gestoken doet hij het volgende.
Ik kick hem aan en hij pruttelt een/twee secondes en valt dan weer uit. Het lijkt alsof hij dan de stroom eraf gooit. Het is dus echt een plotse uitgang. Ik weet hoe een brommer klinkt die niet het juiste mengsel binnen krijgt klinkt maar dit is anders. Ook doet hij dit 3x en daarna laat hij pas weer iets van zich horen naar een veel aantal kicks.

Wat mij op valt is dat de vonk van de bougie pas bij goed kicken krachtig vonkt en bij een zachte kick weinig van zich laat merken. Maar goed, hij heeft gelopen en een onsteking stopt er niet zomaar mee.

Eigenlijk ben ik op zoek naar tips, waar zouden jullie naar kijken?
- Ik ben nog van plan om de carb weer opnieuw te inspecteren en toch is voor de test even een tegrote sproeier erin te gooien (Om maar te kijken wat ie doet).
- De beide krukaskeeringen te vervangen
- De ontsteking na te lopen

Verder nog tips of ideeen?

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')
''Doe je dit niet, ben je een eigenwijze big.''

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 mei 2012 12:10

lijkt me toch wel afstelling

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 30 mei 2012 18:33

Afstelling lijkt het niet aan te liggen. Het klinkt gewoon anders.

Vandaag is bij de ontsteking gekeken. Overal roest/bezine-water. Het hele zaakje was dus niet netjes dicht gedraaid door de vorige eigenaar (alhoewel het niet zo te zien was dat het carter niet strak zat).

Het vliegwiel was van het type IDM met daar onder IDM ontsteking dus 1 ontstekingsspoel en 1 lichtspoel. Deze waren echter helemaal nat. Dus in de zon gelegd en schoon geblazen en het roest even netjes geschuurd. Gelijk ook maar de krukaskeering aan die kant vervangen.

Ik hoopte dat het hierna weer zou werken. Echter precies hetzelfde verhaal. 1 kick het spulletje loopt even en valt dan uit, 2de kick loopt nog maals even en valt uit. Loopt daarna helemaal niet meer voor een tijdje. Bougie eruit, erg nat, paar keer het blok droog kicken en bougie schoon blazen en de bougie erin weer kicken en loopt dan weer even.

Als je na het vele kicken de uitlaat los draaid en hij heeft een paar keer even gelopen dan rookt de uitlaat wel witte damp. Dit is echter niet dikke rook zoals je bij een kappote krukaskeering aan de koppelingszeide zal verwachten. Maar lijkt meer op veel niet ontbrand mengsel wat door het korte lopen even door het systeem kan.

Volgens mij moet ik het dus bijna alleen zoeken in de ontsteking. Het mengsel bereikt de bougie, die word namelijk nat. Het loopt even en valt dan heel plots uit. Hij is ook niet langer aan te houden door te spelen met gas of te vervelen met de choke.

Iemand tips?

Alvast bedankt!
Wel vaag dat je je stuur niet onder controle kan houden als je met 40 over drempel gaat, lutser :')

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 mei 2012 19:20

Wat heb je voor sproeier?

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 30 mei 2012 20:14

Ik zit met een standaard 50cc, snorkopje. Bullet uitlaat en 14/9 carb.
Met 50 getest, met 52 getest en met 60 getest. Dit ook met en zonder lucht filter getest. Sproeier wisselen gaat nogal lastig omdat dit blokje een recht spruitstuk heeft.

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 mei 2012 21:19

Ook deotest gedaan?

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 30 mei 2012 21:31

Deotest is niet mogelijk daar loopt hij niet lang genoeg voor.
De situatie is dus als volgt:
Elke pakking is vervangen en keurig netjes gemonteerd, hier zit zeker niks verkeerd.
De ontstekings kant van de krukas heeft een nieuwe keering. Dit houd in dat alleen nog de carburateur (hiervan heb ik niet de pakkingen vervangen), ontsteking, uitlaat, en de krukaskeering aan de versnellingsbak zijde iets kan mankeren.

De ontsteking lijkt mij uitgesloten aangezien hij heeft gevonkt. Hij altijd aangaat na een droge bougie en een paar kickjes zonder bougie om het ding droog te krijgen. Dus dan houden we over uitlaat en carb.
De uitlaat heb ik al verwisselt met een tweede bullet waarvan ik zeker weet dat hij niet dichtgekoold is. Dit was het ook niet.

Dan houd ik nog de carb over, echter ben ik bang dat ik wat mis.

Iemand ideeen?

Ping
Moderator / Marktmeester
Moderator / Marktmeester
  • Citeer

Berichtdoor Ping » 30 mei 2012 22:12

Ik heb dit exact hetzelfde ervaren bij de tomos van Stefan,
ook roestvorming bij de ontsteking.
We hebben toen van mijn oude blok de onsteking overgezet , en hij liep weer als een nieuwe.

Het valt mij op dat luiheid regeert hier op het forum.
De meest simpele dingen worden gevraagd en men neemt niet eens de moeite om zelf te zoeken.

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 31 mei 2012 08:54

Ah, mooi om te horen. Ik zit met een krukas waarbij je een puntje als spie hebt op de krukas en geen half maantje.
Past hier een nieuw type ontsteking op(Met gelijk vervanging van bobine)?

Alvast bedankt!

Speedy007
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Speedy007 » 31 mei 2012 12:24

Is het toevallig nog een Tomos met contactpunten ontsteking? Die van mij heeft namelijk wel een ontsteking doormiddel van het contactpuntmechanisme, en als deze al een tijdje oud zijn dan willen ze nog wel eens verlopen. Ook word de onsteking na een tijdje gewoon onregelmatig en is opnieuw afstellen nodig.

Mijn Tomos doet namelijk precies hetzelfde als de contactpunten echt uit de goeie stand zijn gelopen.
Tomos A35 Quadro (1996) 2-Speed:

Cilinder: Airsal 65cc & DMP Hogedruk Race Cilinderkop
Carburateur: 15mm Minarelli RV4 & 15mm Spruitstuk
Luchtfilter: Gaasfilter
Uitlaat: Tecno Bullet
TWV: 28 Voor, 22 Achter

Topsnelheid: 85km/u

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 01 jun 2012 13:03

Is het toevallig nog een Tomos met contactpunten ontsteking? Die van mij heeft namelijk wel een ontsteking doormiddel van het contactpuntmechanisme, en als deze al een tijdje oud zijn dan willen ze nog wel eens verlopen. Ook word de onsteking na een tijdje gewoon onregelmatig en is opnieuw afstellen nodig.

Mijn Tomos doet namelijk precies hetzelfde als de contactpunten echt uit de goeie stand zijn gelopen.
Dit is niet het geval. Hij is wel electronisch, heeft alleen 2 losse spoelen. Mijn puchje heeft wel contactpunten en wil dit inderdaad nadat de contactpunten echt goed zijn verlopen ook wel eens vertonen.

Toch bedankt!

FlyLight
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor FlyLight » 01 jun 2012 17:35

Nu wil ik dus voor de test een nieuw vliegwiel + ontsteking plaatsen.
Ik heb dus een IDM vliegwiel met een krukas waar deze spie in is te vinden:
http://www.euroscooters.nl/images/TOM-200048.jpg

Past daar gewoon een nieuw type vliegwiel op?

Avast bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
12 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen