ja wat moet ik er van zeggen...
Als je een nieuwe tomos koopt kun je niet meteen een toerrit gaan maken, net als elke andere brommer zal je eerst in moeten rijden.
En toch, zou ik hem iig ontgrenzen, dus een snellere uitlaat en alles goed afstellen, dan rijd je iets harder, en heb je meer power. Oververhitting zal niet voorkomen als jij gewoon normaal rijd, de cilinders zijn er voor gemaakt om goed gekoeld te worden door alleen rijwind.
Maar waar moet je de bagage kwijt? Op een tomos streetmate kun je extra dingen in de "tank" kwijt, en achterop denk ik ook nog wat tassen. Buiten tomos om lijkt het mij ook wel moeilijk om dingen mee te nemen op een scoot, en zoiezo voor een langere tocht. En altijd, basis gereedschap meenemen. Denk hierbij aan een schroevendraaier, bougiesleutel tangetjes etc. Mocht er iets gebeuren dat je het ook zelf kan maken, als dat mogelijk is.
Skoeddies heeft vorig jaar een toertocht gemaakt door nederland, met een tomos s1 oldtimer. Hij had wel een extra wagentje erachter hangen voor de spullen, anders lijkt het mij ook niet echt te kunnen.
En 8 uur rijden, dagen achter elkaar is op geen enkele brompony een genot. Je krijgt vanzelf eelt op je reet dus dat valt wel mee, maar er lijkt mij niet al teveel verschil zitten tussen een tomos en een scooter, kwa rijgenot.
Enkele voordelen van tomos: (ik ga uit vd streetmate)
- vrij licht, tov scooters
- degelijke brommers, mocht hij omvallen heb je wel krassen, maar geen kapotte kappen.
- Je kan makkelijk bij belangrijke dingen als de cilinder, uitlaat en remmen
nadelen tomos:
- je hebt niet meteen volle kracht, zoals bij scooters. Met hogere toeren rijd een tomos makkelijker een heuvel op , maar die toeren moeten wel eerst berijkt worden. (dit kost niet 3 min ofzo, maar scoot doet het sneller)
- Sommige mensen willen beschud achter kappen zitten, bij tomos heb je dit niet zo veel.
enkele voordelen van scooter:
- meteen power, dus heuvels totaal geen probleem, waar de tomos soms miss ietsjes last ervan zal hebben ( standaard setup)
- Je zit meer beschud tegen de wind, vd voorkant bij je benen.
Nadeel scooter:
- onderdelen vh blok zijn moeilijker te bereiken, kappen moeten er dan vaak af.
- meteen volle toeren, eentonig geluid wat kan gaan vervelen na 1500 km
voorlopig kan ik niet meer verzinnen, hopelijk heb je er iets aan.
reserve bougie, bougiesleutel
al kun je vele onderdelen ook bij de brommershop kopen waar je op dat moment bent.
Teminste, vrijwel elk dorp heeft wel ergens in de buurt een brommershop/fietsenmaker o.i.d.
niet in frankrijk en belgie.
Ik raad je aan om verschillende testritten te maken bij de dealer, liefst met bagage natuurlijk.