• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start niet! Please help??

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 25 aug 2012 19:41

Welke model tomos heb je? Tomos standard nieuw model
uit welk jaar komt de tomos ? 2009
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Rook uit uitlaat + rook onder cilinder

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Uitlaat en sproeier

Wat is het probleem? Start niet!


Ik kreeg me brommer laatst terug nadat ik um een tijdje had uitgeleend. Hij starte niet meer. Ik ben dus aan de slag gegaan om te kijken wat het probleem was. Ik vond een scheur in de uitlaat, en luchtfilter+carburateur zaten vol met benzine.
Ik heb mun standaarduitlaat er weer ondergezet, carburateur schoongemaakt, en standaard luchtfilter i.p.v powerfilter teruggezet. Daarna starte die en reed weer redelijk.
Ik merkte dat me tomos teveel benzine kreeg en heb een kleinere sproeier eropgezet. Daarna ben ik een stukje gaan rijden (tomos reed goed), maar toen ik net voor de deur stond om me tomos uit te zetten kwam er veel rook van de uitlaat en onder de cilinder vandaan. Na dit startte me tomos niet meer en vond op internet dat de krukaskeerringen lek zouden kunnen zijn.
Deze heb ik vervangen, maar mijn brommer geeft nog steeds geen kick als ik kick :P .

Voor de rest heb ik een nieuwe bougie gekocht. De vonk is goed, maar hij blijft gewoon droog tijdens het kicken.

Ik zou graag alle mogelijkheden willen weten, waaraan het zou kunnen liggen.

P.S Ik ben pas net begonnen met sleutelen dus graag duidelijke vragen en opmerkingen
Omhoog


Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 25 aug 2012 21:39

check op valse lucht met de deo test.
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 25 aug 2012 21:48

-Werkt deze test ook als me brommer niet aan is?

-Das toch gewoon deo in je bougiegat sprayen?
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 26 aug 2012 00:19

nee de brommer moet aan zijn wat lastig word bij jou.

en je spuit het niet in je bogie gat maar bij de voetpakking-koppaking-carburateur-spruistuk-membraan

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 26 aug 2012 01:11

ok, dan wordt het dus geen deo test.

Maar wat zou behalve valse lucht nog meer een probleem kunnen zijn? Iemand een idee?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 aug 2012 07:05

kan wel een deotest

Je spuit deo, je kickt de brommer. als hij aangaat dan is daar de valse lucht.
wel 2 man werk omdat je moet spuiten en kicken TEGELIJKERTIJD
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 26 aug 2012 13:03

Heb je de uitlaat wel goed vast. en/of wel een (goede) uitlaatpakking.
anders heb je de cilinderpakking kapot. want je zegt dat daar rook weg komt.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 26 aug 2012 13:12

Ja ik heb 2 verschillende uitlaatpakkingen eropgezet en ik weet vrijwel zeker dat de uitlaat goed vast zit.
De cilinderpakking heb ik nog niet gecontroleerd dus daar gaan we de pakking ook ff vervangen



En dan nog een vraag, hij maakt nu tijdens het kicken een beetje dof, dood geluid. Maar als ik de bougie eruithaal en kick lijkt ut ofdat er meer gebeurt, beter geluid.
Ik weet niet of dit ergens op slaat, maar ik denk ik vraag ut toch ff.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 26 aug 2012 13:42

klinkt voor mij heel erg naar valse lucht. dus kapotte pakking.

btw vervang koppakking ook als je bezig bent.
en moeren van de cilinderkop moet je kruislings aandraaien.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 26 aug 2012 14:03

Bedankt voor de reacties.

Ik kan weer verder met het (mogelijke probleem) oplossen

En is die valse lucht ook de reden dat mijn bougie geen benzine krijgt of ligt dit aan wat anders?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 26 aug 2012 14:13

dat is idd de reden dat je bougie geen benzine krijgt.

normaal zal hij via de carb een mengsel van benzine,olie en lucht aanzuigen.
Nu kan hij via een makkelijkere weg lucht aanzuigen en pakt dus de benzine etc. nietmeer mee
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 29 aug 2012 14:03

Dit hoort eigenlijk niet meer in dit topic thuis, maar zet het toch ff hier neer. Toen ik aan me tomos begon te sleutelen had ik er 0,0 verstand van. Ik wilde het zelf doen, omdat ik een beetje krap bij kas zit. Had er weinig zin in, maar nu ben ik het sleutelen best tof gaan vinden. Moet wel zeggen dat als ik zonder dit forum was gaan sleutelen ik um 1. naar de sloop had kunnen brengen of 2. me krukaskeerringen na 2 weken nog steeds niet gevonden. Daarom zeg ik: respect voor dit forum en de gasten die alle how to's in elkaar hebben gezet.
Nadat ik een paar boutjes had losgeschroefd en goed naar me tomos te hebben gekeken, verbaasde ik over de hoeveelheid beschadigingen en verroeste en dolgedraaide bouten. Ik ben me tomos nu dus aant opknappen. Heb alles erafgehaald en ga me tomos is schoonspuiten en een nieuwe verflaag aanbrengen. Terwijl ik alles aan het losmaken was kwamen er een paar vragen omhoog:

- Kan ik de buitenkant van me blok met een hogedrukspuit schoonmaken of is dit niet verstandig?( De binnenkant dan wel afdekken met keukenrol)

-Ik kon het kleine boutje aan de zijkant van me rechtercarterdeksel gewoon blijven ronddraaien( Dacht dat dit aan het boutje lag, maar het ligt aan de deksel). Is dit nog te fixxen of wordt het een nieuwe deksel? (Liever niet, ik geef me geld liever uit aan een mooie uitlaat).

_De voetsteuntjes heb ik moeten verwijderen door de kop van de bout te zagen, maar de bout zit volledig vastgeroest. Deze wou ik verwijderen door te boren. Is dit mogelijk of trilt me tomos dan helemaal kapot?
-Toen ik me vastgeroeste boutjes bij de uitlaat aan het losmaken was, kwam ik tegen mijn cilinder aan en brak er 1 zo'n richel af aan de onderkant. Is dit een probleem?

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 29 aug 2012 20:07

hogedrukspuit zal inprinciepe wel kunnen, let wel op dat het kleinste beetje water in je blok funest kan zijn!

Het kan zijn dat je ook met dat ene boutje minder door kunt gaan, moet je ff kijken of hij nergens gaat lekken.

Als je bout uitboord, hoe wil je er weer een nieuwe indoen?

Het afbreken van 1 of 2 koelribben maakt niets uit.
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 30 aug 2012 12:24

Ja, ik had iets gelezen over eerst boren en daarna draad tappen. Geen idee hoe dat tappen werkt en of het kan.
Maarja ik krijg met een tang, wd40 en ander gereedschap nog geen klein beetje beweging in de bout.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 aug 2012 14:58

Ja, als je M8 draad wilt tappen moet je 7,2mm boren en dan M8 tap pakken.

Als je een M8 bout eruit wilt boren pak je een 8mm boor en dan kun je er geen M8 draad meer intappen, daarom zeg ik het.
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 30 aug 2012 16:45

Ok dus moet precies 7,2 mm zijn?

Me tandwielen heb ik nog nooit vervangen, maar dat ga ik nou wel doen. Heb ik dan ook een nieuwe borgplaat nodig?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 aug 2012 16:49

Je doet je er slimmer aan om naar een garage te gaan en vragen of ze het eruit willen draaien met een linkse tap.

Zal wel idd een nieuwe borgplaat gebruiken
Omhoog

Tomosi
Pindabrein
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2012 21:55
  • Citeer

Berichtdoor Tomosi » 30 aug 2012 17:38

Zat al te denken om een nieuwe brug voor me voetsteuntjes te kopen. Denk dan toch dat ik ff langs de garage ga.

Dan weer iets anders. Ik wil met tomos ongeveer 40-45 km/h laten lopen, maar met een GOEDE trekkracht. Nu zat ik te kijken naar een 14/12 of een 15/15 caberateur( nu 14/9). Ook was ik bezig een nieuwe tandwielverhouding te kiezen.(ATW is behoorlijk klein nu), spruitstuk ontgrenzen, bromzuiger d'r in en een nieuw uitlaatje.
Alles is dus een beetje gericht op de trekkracht.

Welke van de 2 carberateurs kan iemand mij adviseren?
en wat voor een tandwielverhouding zou goed kunnen werken?
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 30 aug 2012 20:59

14/12, spruitstuk ontgrenzen 26-26 twv en dan bromuitlaat en bromstand en je bent klaar denk ik.
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 01 sep 2012 16:49

En eventueel voor nog betere trek kracht kan je je koppelingsveren in korten.
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 0 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.