• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijdt slechter na installeren hd-kop

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 12 sep 2012 20:28

Welke Tomos model heb je? Standaard
Wat is het bouwjaar? 2009
Sinds wanneer speelt dit probleem? Vandaag
Wat is het probleem? Tomos rijdt slechter na installeren hd-kop
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Nieuwe krukaskeerring, nieuwe uitlaat

Hallo,

Ik heb sinds paar maanden een tomosje (mijn eerste brommer ooit, en dat op mijn 28e :)
Ik weet (nog) niet zo veel ervan, maar dankzij dit forum al veel geleerd, en heb laatst al lekke krukaskeerring vervangen en standaard snel uitlaat erop gezet (omdat ik naar mijn werk alleen maar over landweggetjes rijd en wel iets harder dan 45km wilde).

Nu reed hij helemaal prima, tussen de 50 en 55 km/u. Alleen toen wilde ik vorige week eens mijn bougiekleur controleren, schroefde ik hem bij terugplaatsen er scheef in, waardoor ik hele schroefdraaad kapot draaide... Ik moest dus nieuwe kop hebben. Heb toen een HD-kop van DMP gekocht. Ik dacht: dat is leuk, trek ik nog iets harder op..en is goedkoper dan standaard bromkop van Tomos.

Nu zette ik die vandaag erop. Ging eigenlijk vrij soepel. Nieuwe koppakking geplaatst, kruislings vastgeschroefd, en nieuwe bougie geplaatst (die schroefdraad was ook niet lekker meer).

Nu ging ik hem testen en bleek dat hij eigenlijk helemaal niet beter optrok. In de eerste versnelling gaat nog wel, maar als hij schakelt lijkt er veel minder vermogen dan eerst in te zitten. Ook z'n top is ook geen 55 meer maar gewoon weer 45km/u.

Nu heb ik hier al beetje zitten zoeken, maar weet niet hoe dit kan komen. Hebben jullie een idee?

Wel nog 2 puntjes:
- Hij trekt geen valse lucht (deo-test gedaan en start gewoon goed en loopt goed stationair).
- Ik zag toen ik de Tomos kop eraf haalde, er geen pakking op zat. Kan het zijn dat ik nu juist de kamer vergroot heb ipv verkleint doordat ik nu wel pakking gebruikt heb?
- Ik vond dat er best wel wat speling naar links/rechts/boven/onder zat toen ik de kop over de 4 schroeven schoof. Ik ben maar gewoon vast gaan draaien, maar moest ik er misschien voor zorgen dat hij precies in midden zat ofzo?

Ik hoor het graag!

TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 12 sep 2012 20:41

Je hebt inderdaad de verbrandingskamer vergroot door een koppakking te plaatsen. Probeer het eens zonder die pakking. Er zit een grote kans in dat de brommer dan beter trekt.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser

thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 12 sep 2012 21:55

Ja maar dan vind ik toch apart. Er hoort toch een koppakking op te zitten?
Je zou zeggen: ik heb nu een standaard snel uitlaat + hd-kop. Dan zou ik toch redelijk snel moeten optrekken en een hogere top moeten hebben. Nu is hij trager dan standaard uitvoering...

thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 13 sep 2012 11:05

Ik heb net eens naar de kleur van de bougie gekeken, en die is aan de witte kant (heeeel licht bruin). Zou het kunnen dat ik door de snelle uitlaat + hd kop nu een grotere maat sproeier moet? Ik had eerst dus ook al snelle uitlaat maar met standaard kop, toen reed hij goed. Kan de nieuwe kop zorgen dat grotere sproeier nodig is?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 13 sep 2012 11:11

grotere sproeier ja, zo'n lichte bougie is nooit goed.

thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 13 sep 2012 15:33

Ja maar zou dat toch ook niet op valse lucht kunnen duiden? Hoewel het enige wat ik veranderd heb is dus die kop, en tussen kop en cilinder lijkt geen valse lucht te zitten...
Ik merk nu ook dat hij toch niet helemaal lekker start als hij koud is en stationair lopen gaat 1e minuut ook niet echt lekker. Als hij warm is, is dat over...

Kan vanavond wel eens grotere sproeier er in zetten. En over mijn vraag of cilinderkop er ook precies 'recht' op moet, aangezien er wat speling inzit?

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 13 sep 2012 15:54

hoe bedoel je recht ?
tussen de cilinder en de kop mag geen millimeter oneffenheid zitten, als dat wel het geval is heb je een pakking nodig, als er dan nog speling in zit heb je valse lucht ja.

thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 13 sep 2012 16:06

Ik bedoel dat als ik de kop over de 4 tapeindes schuif, er wat speling naar boven/onder/links/rechts zit. Dus ik bedoel dat er kans bestaat dat de cilinderkop 'kamer' (of hoe je dat ook noemt) niet 100% boven de cilinder zit... Snap je? Dus geen speling tussen de cilinder en kop maar zeg maar omdat de diameter van de schroefgaten in de kop een fractie ruimer zijn dan de schroeven zelf kan de kop nog beetje bewegen voordat ik hem vastschroef...

Alex..
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 13 sep 2012 16:17

als het na het vastschroeven maar 0 speling heeft en muurvast en vlak zit

15melvin15
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 13 sep 2012 21:29

Zolang hij maar geen valse lucht trekt wat je dus al hebt uitgesloten door de deotest.

thevid
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor thevid » 18 sep 2012 10:02

Ok heb de kop er opnieuw opgezet, maar nu zonder koppakking en hij rijdt nu fantastisch! Trekt snel op en z'n top ligt weer bij 50-55 km/u.

Dus probleem opgelost hoewel ik het raar blijf vinden dat hij zonder koppakking gemonteerd moet worden, maar goed...Zo lang hij geen valse lucht trekt..

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers